Cetățenii străini trebuie să obțină de la ANAF NIF-ul (numărul de identificare fiscală) prin care vor putea vinde un imobil pe teritoriu românesc. NIF-ul este unul dintre documentele esențiale la notariat pentru efectuarea acestei proceduri. Cetățenii străini din Iași vor fi înregistrați la ANAF prin solicitări depuse de notari, potrivit noilor modificări aduse Codului de procedură fiscală.
Cetățenii străini vor putea obține NIF-ul de la ANAF pentru a vinde un imobil
În urma unor modificări aduse la Codul de procedură fiscală, persoanele nerezidente, care nu dispun de Codul Numeric Personal românesc, vor fi înregistrate fiscal dacă acestea se adresează notarilor. Această măsură este considerată a fi absolut obligatorie pentru plata impozitelor locale din județul Iași.
Potrivit acestei modificări, notarii publici pot solicita ANAF-ului înregistrarea fiscală a unei persoane nerezidente care nu deține un cod de înregistrare fiscală în România. Această procedură de înregistrare fiscală a persoanei nerezidente se aprobă doar prin ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, pe baza consultării Uniunii Naționale a Notarilor din România.
Mai exact, orice persoană de cetățenie străină va avea nevoie de NIF (n.r. – număr de identificare fiscală), necesar pentru vânzarea unui imobil în România. Totuși, pentru a obține numărul de identificare fiscală, cetățeanul străin va trebui să completeze o „Declarație de înregistrare fiscală”, pe care o va depune la registratura unei unități fiscale competente din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
Notarii apelau la această procedură și înainte de oficializarea acesteia
Deși această reglementare este recent implementată, notarii au recurs la această procedură și înainte, cu scopul de a ajuta persoanele fizice care nu dețin cod numeric personal românesc.
„Noi făceam și înainte demersuri cu ANAF-ul, cu și fără reglementare pentru înregistrarea acestora (n.r. – persoanele fizice). De exemplu, dacă o persoană vinde un imobil, o persoană din Spania care a avut cetățenie română, dar care acum are cetățenie spaniolă, eu o trimit să își facă NIF-ul (n.r. – număr de identificare fiscală). Oricum, noi făceam acest demers și înainte. Însă, dacă această reglementare va fi implementată oficial iar lucrurile vor fi făcute mai ușor, va fi minunat!”, a declarat Liliana Avram Blaj, notar.
Aceasta a explicat, de asemenea, ce înseamnă respectiva procedură pentru persoanele care vor să se stabilească în Iași, deși nu dețin un cod național de înregistrare fiscală.
„Această procedură se referă la oamenii din altă țară care nu au niciun soi de înregistrare fiscală, dar ei, când ajung și cumpără sau vând imobile la noi, plătesc taxe și impozite. Toate acestea se înregistrează într-o declarație care impune un cod numeric personal. Dacă o persoană nu are cod numeric personal românesc, nu te încadrezi, astfel încât, atunci când trebuie să trec în declarație că am încasat banii de impozit, nu poate fi preluată de sistem, pentru că nu are cod numeric personal, nu este în baza de date. Acest lucru este valabil atât pentru persoanele care au renunțat la cetățenia română, dar doresc să se întoarcă în țară, în județ, dar și pentru cele care nu au avut niciodată cetățenie română, provin din altă țară și doresc să se stabilească în Iași”, a mai spus aceasta.
Obligația de a se înregistra fiscal revine următoarelor persoane
Conform Legii nr. 207/2015 din Codul de procedură fiscală, obligația înregistrării fiscale revine oricărei „persoane fizice nerezidente care datorează impozite, taxe și contribuții în România și care nu deține un cod numeric personal (CNP), și care se înregistrează fiscal primind un număr de identificare fiscală atribuit de organul fiscal (NIF)”.
Reporterii BZI au discutat cu reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru a afla mai multe detalii despre această procedură.
„Procedura nu este încă operațională, deoarece nu avem încă Ordinul Președintelui Agenției Naționale de Administrație Fiscală”, au declarat reprezentanții ANAF.
Prin urmare, cetățenii străini care vând un imobil în România trebuie să fie identificați fiscal pentru a plăti taxele asociate tranzacției. Totodată, pentru a cumpăra sau vinde un imobil în raza județului Iași, cetățenii străini vor trebui să obțină NIF-ul de la ANAF pentru a fi înregistrat în baza de date.