Ambasadorii străini din Franța, Marea Britanie, Germania și Italia au înaintat către Guvern o cerere de despăgubire a furnizorilor de energie ce au fost nevoiţi să compenseze facturile.
Pe lângă faptul că marii furnizori de energie cumulează pierderi de un miliard de euro datorate scumpirilor din ultima perioadă, ei se confruntă acum și cu probleme de flux de numerar cauzate de schema de ajutor a populației.
Cerere de despăgubire a furnizorilor de energie
Această cerere de despăgubire a furnizorilor de energie, se regăsește într-o scrisoare transmisă ministrului Energiei, Virgil Popescu și premierului Nicolae Ciucă, de către ambasadorul britanic în România, Andrew Noble, ambasadorul Republicii Federale Germania în România, Peer Gebauer, ambasadorul Republicii Franța în România, Laurence Auer, și ambasadorul Italiei în România, Alfredo Maria Durante Mangoni.
Ambasadorii susțin că marii furnizori E.ON, ENEL, ENGIE și Macquarie Asset Management (CEZ) și-au exprimat preocuparea cu privire la faptul că cea mai mare parte a poverii financiare a măsurilor de sprijin pentru populație revine sectorului privat.
Florin Cîțu, propunere de piață reglementată la energie
În ianuarie, PNL propunea în cadrul unei ședințe a coaliției, întoarcerea pentru o perioadă determinată la piața reglementată la energie, pentru consumatorii casnici, a anunțat liderul partidului, Florin Cîțu. El spunea că, în cazul companiilor, guvernul ar putea compensa prețul cu fonduri de la bugetul de stat.
„Partidul Național Liberal va avea două propuneri simple. Pentru consumatorul casnic există varianta de a ne întoarce pe o perioadă determinată de șase luni, poate mai puțin, la un preț reglementat.
Pentru (…) companii mici și mijlocii, putem discuta de variante de compensare de la buget”, spune președintele Senatului, Florin Cîțu.
Prin declarația sa, acesta făcea referire la discursul premierului Nicolae Ciucă, care a afirmat că la facturile mari primite de consumatori, nu se vor aplica penalități și că urmează să se facă analiza, pentru a se vedea care anume sunt furnizorii din România care au încălcat legea, pentru a putea fi refăcute facturile eronate.
Enel susține că facturile au fost eliberate în mod corect
Reprezentanții Enel au declarat că facturile aferente consumului de gaze naturale pentru luna noiembrie 2021 au fost emise corect pentru clienţii persoane fizice, aceștia având totodată implementată schema de compensare şi pe cea de plafonare a preţurilor.
„Clienţii Enel Energie şi Enel Energie Muntenia beneficiază, în perioada 1 noiembrie 2021 – 31 martie 2022, de compensaţii şi de plafonarea preţurilor atât la gazele naturale, cât şi la energia electrică, în conformitate cu noile reglementări. Facturile aferente consumului de gaze naturale pentru luna noiembrie 2021 au fost emise pentru clienţii persoane fizice, având corect implementată schema de compensare şi pe cea de plafonare a preţurilor aşa cum a fost stabilită prin legislaţia specifică. În mod similar se procedează pentru persoane juridice care au solicitat beneficiile aferente plafonării şi exceptărilor”, potrivit precizărilor venite din partea Enel România, după ce Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie a amendat Enel Energie şi Enel Energie Muntenia cu 400.000 de lei pentru nerespectarea legii privind compensarea şi plafonarea facturilor la gaze”, au declarat aceștia.
Reprezentaţii Enel au completat, spunând că a fost un efort operaţional fără precedent din partea Enel Energie şi Enel Energie Muntenia, generat de nevoia de modificare în regim de urgenţă a sistemelor informatice pentru implementarea schemei reglementate prin acte legislative succesive, ultimele fiind publicate în Monitorul Oficial din data de 18 decembrie 2021.
Acum însă, ambasadorii străini din Franța, Marea Britanie, Germania și Italia au înaintat către Guvern o cerere de despăgubire a furnizorilor de energie ce au fost nevoiţi să compenseze facturile.