Cele mai mari poluări din Iași provin de la șantierul Spitalului Regional de Urgență. Specialiștii încearcă să remedieze situația cu ajutorul apei sau al unor soluții speciale. Spitalul Regional de Urgență de la Iași este unul dintre cele mai așteptate proiecte din zona Moldovei. Termenul de construire este de patru ani, iar asta înseamnă că în 2029 ar trebui dat în funcțiune.
Cele mai mari poluări din Iași, cauzate de șantierul SRU
Lucrările la primul spital regional de urgenţă din România, cel de la Iaşi, au început pe 19 aprilie 2024. De atunci muncitorii lucrează la foc continuu la construcția care va fi cea mai mare unitate medicală din Moldova.
Costă puţin peste 700.000.000 de euro, bani din fonduri europene, circa 360 de milioane de lei, bani din bugetul de stat, circa 1,64 miliarde de lei și bani dintr-un împrumut făcut de guvern, circa 1,25 miliarde de lei.
Promisă încă din anul 2007, odată cu intrarea României în Uniunea Europeană, apoi amânată în 2023, cu încă jumătate de an, construcţia gigantică pare un vis care devine ușor, ușor realitate.
Constructorul a mobilizat zeci de utilaje pe șantier, organizarea fiind făcută la circa 2 km de la intersecția cu str. Moara de Vânt. În schimb, autocamioanele care vor transporta pământul excavat vor circula pe un drum provizoriu amenajat de primărie – o cale de acces de 1,7 km care face legătura între latura nord-vestică a amplasamentului SRU și bd. C.A. Rosetti.
Potrivit specialiștilor în mediu, în cele două săptămâni în care Iașul a fost sub o cupolă de foc, lucrările de pe șantierul Spitalului Regional de Urgență au creat probleme mari din cauza poluării. Potrivit profesorului ieșean Silviu Gurlui, harta aerului din Iași s-a în roșit, chiar dacă responsabilii de pe șantier au încercat să țină situația sub control.
„În ultima perioadă, am observat și m-am deplasat la periferia Iașului, mai ales pe zona de nord și de est a Iașului, și la solicitarea mai multor cetățeni, pentru că se vedeau nori denși de praf săltați în atmosferă, mai ales spre orele de seară, atunci când e clar, am observat după aceasta că în șantiere se lucra intens. Este vorba despre Spitalul Regional de Urgență, ulterior acestor observații și acestor legături de ale mele, inclusiv din Tomești, am luat măsuri și am arătat oamenilor”, a declarat Silviu Gurlui, profesor universitar la Facultatea de Fizică.
De asemenea, acesta a subliniat și faptul că reprezentanții șantierului au luat măsuri pentru diminuarea prafului ridicat în aer.
„Am primit, de asemenea, informații că se iau măsuri pentru a diminua cantitatea de praf ridicată în atmosferă de către basculantele care lucrează la Spitalul Regional de Urgență. Și asta pentru că este un flux foarte mare, se muncește foarte mult. Reprezentanții șantierului au și transmis că din cauza caniculei, cu acele 45 de grade, muncitorii lucrau mai mult seara, probabil și noaptea, și atunci udau intens zonele de acces sau de transport, pentru a diminua praful. Mi s-a cerut ajutorul pentru a reduce această poluare pe parcurs, dacă vor mai exista astfel de episoade. Și asta pentru că populația trebuie protejată și construcția trebuie să meargă mai departe”, a declarat profesorul universitar.
Cum va arăta Spitalul Regional de Urgență
SRU va fi construit la circa 2,5 km de centrul Iașului, principalul acces urmând a fi asigurat dinspre bd. C.A. Rosetti. Cheltuielile operaționale se vor ridica la circa 75 de milioane de euro/an, în condițiile în care unitatea spitalicească va avea circa 3.000 de angajați.
SRU va determina desființarea Spitalului „Sf. Spiridon”, toate activitățile acestei unități, precum și ale altora, urmând să fie preluate la Spitalul Regional de Urgență.
Amprenta clădirii la sol va fi de 27.340 mp, iar suprafaţa totală desfăşurată de 148.885 mp. Suprafaţa carosabilă de incintă va fi de aproape 150.000 mp, iar cea pietonală de circa 10.000 mp.
Estimările arată că anual ar urma să fie tratate, la SRU Iași, un număr de 47.500 de cazuri de intenare continuă, 100.000 de urgenţe şi 258.000 de servicii ambulatorii. SRU va avea 850 de paturi (internare continuă) şi 113 paturi şi tărgi în ambulator.
Fake news. Este cel mai poluat oras din cauza masinilor. Limitate si sens unic tramvaie ca pe strada Chișinăului.
Cine mai pune botul la minciunile ăstuia
De ce nu se compara cu poluarea produsa de depozitele de pe Str Trei Fantani? Pentru documentare jurnalistica, sa se deplaseze cineva pe strada mentionata si sa observe praful ridicat de masinile de mare tonaj care parasesc incintele acelor depozite…
De cand va spun ca Iasul e praf? 🙂