În câteva zile se va da startul programelor Rabla Clasic și Rabla Plus, program prin care românii își pot cumpăra mașini noi cu ajutor de la stat. Pentru achiziționarea unui autoturism electric, voucherele pornesc de la aproximativ 10.000 de euro, dacă doritorul va da la schimb un autoturism vechi.
Programele Rabla Clasic și Rabla Plus vor începe în câteva zile și vin cu o multitudine de schimbări importante. Românii care vor dori să își cumpere o mașină nouă prin acest program, pot duce la casat două rable. Dacă ambele vehicule sunt mai vechi de 15 ani, atunci ajutorul de la stat va ajunge la 12 mii de lei. În acești bani sunt incluse primele de casare și ecobonusurile de vechime.
Programele Rabla Clasic și Rabla Plus: Subvenția poate ajunge până la 51 de mii de lei
Cine vrea o mașină pur electrică va primi din partea statului un ajutor mult mai substanțial, care pleacă de la 46.500 de lei, cu o condiție, trebuie să dea la schimb o rablă. Pentru un autoturism hibrid statul va acorda un ecotichet și un eco-bonus în valoare de 21.500 de lei. Reamintim că cea mai mare flotă de autoturisme electrice este deținută de o firmă din Iași.
Subvenția pentru mașinile electrice poate ajunge până la 51 de mii de lei dacă se vor da la casat două mașini vechi, acesta fiind unul dintre motivele pentru care românii aleg astfel de vehicule. O altă modificare prezentă în aceste programe este și reducerea vârstei la care o mașină poate fi scoasă din uz. Aceasta trebuie să aibă o vechime de minim 6 ani și să fie înmatriculată tot de atât timp în România.
„În mare programul se focusează pe partea de plus, mașini electrice și asta se vede și în bugetul alocat către clasic și plus, adică plus are un buget mai mare pentru prima dată în istoria programului și casarea a cât mai multor mașini vechi de 15 ani”, a precizat președintele AFM, FulopLorand-Arpad.
Buget pentru Rabla Clasic și Rabla Plus de 1.2 miliarde lei
Pentru programele Rabla Clasic și Rabla Plus, Ministerul Mediului a alocat un buget de aproximativ 1,2 miliarde lei, implementarea celor două programe fiind planificată pentru o perioadă de trei ani.
„În cadrul programului Rabla proprietarii trebuie să își aducă autovehiculele complete, să aibă nota de înscriere de la dealerul auto înscris în programul rabla și actele mașinii”, a spus Ivan Florentin, reprezentant centru REMAT.
Chiar dacă prețul unei mașini noi a crescut semnificativ față de anul trecut sau acum 2 ani, dealerii de mașini se așteaptă ca anul acesta numărul rablelor care vor ieși din circulație să fie unul record.
„Un preţ mediu e undeva în jurul sumei de 18.000 de euro, dacă ţinem cont de recentele scumpiri, adică de când a început criza semi-conductoarelor şi până în momentul de faţă. Fiind producţia mai mică decât cererea preţurile au crescut” a precizat Dan Șchiopu, dealer auto.
Pe lângă preţ, s-a mărit şi timpul de aşteptare. Dacă modelul dorit nu este pe stoc, un român va trebui să aștepte chiar și până la 8 luni până când se va putea urca la volanul mașinii mult dorite.
Prin cele mai noi modificări din programul Rabla Clasic și Rabla Plus, statul și-a propus ca până în 2024 să scoată de pe străzile din România cel puțin 250.000 de rable.