Prima pagină » Informații utile » Ce sunt acele urme lăsate de avion pe cer? Explicația pe care o caută multe persoane

Ce sunt acele urme lăsate de avion pe cer? Explicația pe care o caută multe persoane

01 aug. 2024, 13:30,
BZI.ro, în Informații utile

Urmele lăsate de avion, cunoscute în mod obișnuit ca „contrails” (abreviere de la „condensation trails”), sunt dâre albe care se formează în urma trecerii avioanelor prin straturile superioare ale atmosferei. Unele dispar în câteva secunde, în timp ce altele pot ocupa cerul ore în șir.

Urmele lăsate de avion sunt fenomene ce apar datorită condensării vaporilor de apă din gazele de eșapament ale motoarelor avioanelor, în condiții de temperaturi scăzute și umiditate relativă crescută.

Ce sunt acele urme lăsate de avion pe cer?

Deși pentru mulți acestea sunt doar o curiozitate vizuală, urmele lăsate de avioane au implicații profunde asupra mediului înconjurător, contribuind la schimbări climatice prin influențarea formării norilor și a efectului de seră.

Totodată, toată lumea s-a întrebat, cel puțin o dată, de ce sunt urme lăsate de avion pe cer, însă mulți nu au căutat explicația. Fenomenul este unul normal și are loc atunci când temperaturile sunt foarte scăzute.
Indiferent că este vorba despre avioane de mici dimensiuni sau de aeronave mai mari, toate lasă urme albe, care sunt vizibile cu ochiul liber, mai ales atunci când cerul este senin. După un timp, urmele lăsate de avion dispar.

Gazele de evacuare fierbinți și umede de la motoarele cu reacție ale avioanelor se amestecă cu atmosfera care la o altitudine foarte mare, aerul are temperaturile mult mai scăzute. Motorul cu reacție elimină dioxid de carbon, oxizi de sulf și azot, combustibil nears, precum și funingine, particule de metal și vapori de apă.

Temperaturile scăzute de la altitudinea înaltă duc la înghețarea acestor vapori de apă. Acest proces de amestecare duce la formarea unui nor foarte călduros, similar cu cel al respirației calde a unui om atunci când este ger afară.

Urmele lăsate de avion pot varia în grosime, întindere și durată în funcție de altitudinea unui avion, dar și de temperatura și umiditatea atmosferei. De asemenea, urmele nu se formează în cazul în care umiditatea din aer este într-o cantitate insuficientă.

De altfel, natura și persistența urmelor albe se pot folosi pentru a prezice vremea. De exemplu, o urmă subțire, de scurtă durată, indică aer cu umiditate scăzută la altitudine mare, acesta este un semn de vreme frumoasă. În schimb, o urmă groasă, de lungă durată, indică aerul umed la altitudini mari, ceea ce înseamnă o posibilă furtună.

Mitul acestor urme

Unele persoane cred, în mod eronat, că aceste urme lăsate de avioane sunt substanțe chimice. Termenul „chemtrails” se referă la teoria conform căreia avioanele lasă în mod intenționat pe cer agenți chimici sau biologici.

Este o teorie veche care a dus la o multitudine de teorii ale conspirației. Cu toate acestea, nu există nicio dovadă că avioanele produc de fapt urme chimice. Mai degrabă, fumul alb creat în urma lor este reprezentat de urmele de codensare.

De fapt, avioanele lasă în urmă o dâră albă din cauza amestecului de aer cald și umed cu aer rece și uscat. Este, în esență, același fenomen care are loc atunci când expiri într-o zi rece de iarnă. Expirația face ca aerul cald și umed din gură să se amestece cu aerul rece și uscat din exterior, rezultând o condensare care arată ca un fum alb.

Atmosfera este subțire și rece cu cât avionul urcă mai sus. Gazele de eșapament de la motorul unui avion sunt mult mai calde decât atmosfera. Vaporii de apă de la motorul fierbinte al avionului se transformă în gheață în mijlocul aerului, pe care o vedem ca linii albe pe cer, numite „contrails”.

Acesta este același fenomen pe care îl observăm atunci când respirăm aer cald într-o zi rece, urmele lasate de avion care sunt lungi se formează în condiții de umiditate, în timp ce urmele scurte se formează în condiții de umiditate scăzută.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

BZI - Editia Digitală
01 august 2024
01 august 2024