Inspectoratul Școlar Județean Iași oferă o perspectivă amplă asupra rezultatelor simulărilor organizate în decembrie 2024, subliniind rolul acestora în pregătirea elevilor și a școlilor pentru examenele naționale. Diferențele dintre mediul urban și rural, impactul pandemiei și importanța programelor remediale sunt în centrul atenției
Simulările pentru examenele naționale, din perspectiva Inspectoratului Școlar Județean Iași: Rezultate, provocări și soluții
În perioada 11 – 13 decembrie 2024, elevii din județul Iași au participat la simulările pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat, organizate de Inspectoratul Școlar Județean Iași. Acestea au fost gândite ca un exercițiu complex, menit să evalueze atât nivelul de pregătire al elevilor, cât și capacitatea logistică a școlilor.
„Ca orice simulare, ea a fost gândită să ne arate exact situația în care suntem în acest moment. De altfel, Inspectoratul Școlar Județean Iași desfășoară constant demersuri, cum ar fi și testările inițiale, pentru a oferi momente de radiografiere a nivelului de competență și a cunoștințelor elevilor. Simularea este concepută astfel încât atât școala, cât și elevii să se familiarizeze cu cerințele examenelor. Din perspectiva școlii, aceasta presupune aspecte logistice, cum ar fi încadrarea în timp, utilizarea resurselor materiale și gestionarea resurselor umane implicate”, a declarat Antonina Bliorț, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Iași.
Reprezentanții instituției au subliniat că astfel de exerciții sunt esențiale pentru a familiariza elevii cu formatul examenelor naționale și pentru a reduce nivelul de stres asociat acestora.
„Din perspectiva elevilor, simulările sunt un mod de a înțelege cum îți gestionezi emoțiile, cum te încadrezi în timp și cum reușești să interpretezi cerințele unui subiect. Poate ai impresia că te descurci foarte bine, dar lipsa de exercițiu real poate dezvălui altceva”, a explicat Antonina Bliorț, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Iași.
Din acest punct de vedere, Inspectoratul Școlar Județean Iași a confirmat că toate școlile din județ au gestionat corespunzător organizarea probelor.
„Din punctul acesta de vedere, nicio școală din Iași nu a întâmpinat probleme, ceea ce demonstrează că echipele manageriale și cadrele didactice sunt bine pregătite”, a adăugat Antonina Bliorț, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Iași.
Analiza rezultatelor: diferențe între urban și rural
Rezultatele obținute la simulări confirmă tendințele cunoscute din anii anteriori. Elevii din mediul urban au obținut note semnificativ mai bune decât cei din mediul rural, iar performanțele la Limba și literatura română au fost, în general, mai bune decât cele la Matematică.
„Dacă ne referim la rezultate, tendințele sunt cele cunoscute, notele sunt considerabil mai mari în mediul urban față de cel rural, aceasta fiind o caracteristică dominantă a evaluării naționale. De asemenea, notele obținute la Limba Română sunt mai ridicate decât cele de la Matematică. Aceste diferențe se mențin atât în cazul examenelor propriu-zise, cât și în cadrul simulărilor. Pentru o comparație relevantă cu momentul actual, ne-am raportat la rezultatele obținute de elevi în anul 2018, primul an în care simulările au avut loc în luna decembrie. Anul trecut, simulările pentru clasa a VIII-a s-au desfășurat în februarie, iar cele pentru clasa a XII-a, în martie și aprilie. Prin urmare, timpul de recapitulare și de învățare a fost considerabil mai mare. Comparând rezultatele din 2018, constatăm că acestea sunt similare, cu procente și diferențe comparabile între elevii din mediul urban și cei din mediul rural, atât la Limba Română, cât și la Matematică”, a precizat Antonina Bliorț, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Iași.
În ciuda provocărilor, reprezentanții Inspectoratului sunt optimiști cu privire la progresele realizate, mai ales în contextul dificultăților generate de pandemie.
„Trebuie să ținem cont și de faptul că acești copii au trecut printr-o perioadă dificilă, marcată de pandemie. Este important de menționat că există programe remediale, implementate în special în școlile din mediul rural sau în cele urbane care deservesc elevi din medii defavorizate. Rezultatele obținute la simulări vor fi analizate și valorificate în fiecare școală pentru a identifica planuri și soluții pentru fiecare elev, clasă și instituție în parte. Acesta este, de altfel, și scopul acestor simulări. Studiile de până acum subliniază că, cu cât intervențiile remediale încep mai devreme, cu atât rezultatele sunt mai eficiente și mai vizibile”, a explicat Antonina Bliorț, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Iași.
Importanța programelor remediale și soluțiile viitoare
Inspectoratul Școlar Județean Iași consideră că rezultatele simulărilor reprezintă un punct de plecare pentru planificarea intervențiilor personalizate.
„Aceste date sunt valorificate în fiecare școală pentru a identifica soluțiile potrivite fiecărui elev și fiecărei clase. Este esențial să ne concentrăm pe nevoile individuale ale copiilor”, a declarat Antonina Bliorț, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Iași.
Programele remediale au un rol important în reducerea decalajelor dintre mediul urban și rural.
„Cu cât intervenim mai devreme, cu atât șansele de a îmbunătăți rezultatele sunt mai mari. Studiile arată că acest tip de sprijin are cel mai mare impact atunci când este aplicat devreme”, a subliniat Antonina Bliorț, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Iași.
De asemenea, organizarea simulărilor în decembrie, mai devreme decât în anii precedenți, a fost determinată de dorința de a evita suprapunerea cu alte activități școlare.
„Există o tradiție a unor simulări care se dădeau în luna ianuarie, dar ianuarie, așa cum ați observat, este o lună în care se dau competențele lingvistice și digitale pentru Bacalaureat. Prin urmare, programul școlilor era deja acoperit cu această activitate, care e foarte importantă și care, iarăși, necesită implicarea echipei manageriale și a tuturor profesorilor din Iași”, a explicat Antonina Bliorț, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Iași.
În concluzie, reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Iași subliniază că principalele provocări pe care le-au confruntat elevii în cadrul simulărilor au fost timpul scurt de învățare și efectele pandemiei asupra procesului educațional. Deși simulările au oferit o oportunitate importantă de a evalua nivelul de pregătire al elevilor, este evident că perioada de învățare redusă și condițiile dificile din timpul pandemiei au avut un impact asupra rezultatelor. Totuși, aceste provocări vor fi adresate prin programele remediale deja implementate ce se vor concentra pe identificarea soluțiilor adecvate pentru fiecare elev, școală și clasă în parte, pentru a asigura o pregătire corespunzătoare în vederea examenelor oficiale.
Inspectoratul Școlar Județean Iași oferă o perspectivă amplă asupra rezultatelor simulărilor organizate în decembrie 2024, subliniind rolul acestora în pregătirea elevilor și a școlilor pentru examenele naționale. Astfel, simulările nu sunt doar un exercițiu de pregătire pentru examene, ci și un instrument important pentru îmbunătățirea procesului educațional în județul Iași.
Ba, nu va e rusine ?
Tot timpul e vinovat altcineva si niciodata nu va asumati raspunderea.
Vreti doar salarii mari si atat.
Asta e rezultatul incompetentetei, indiferentei, neimplicarii si a managementului defectuos in sistemul de invatamant.