Ieri, 3 februarie 2025, elevii ieșeni au intrat din nou în febra examenului de Bacalaureat, de această dată pentru susținerea celei de-a doua probe de competențe lingvistice într-o limbă de circulație internațională
Emoțiile au fost mari, iar atmosfera din săli a fost una tensionată la început, însă, pe măsură ce elevii s-au acomodat cu cerințele, lucrurile au devenit mai clare. Proba s-a desfășurat conform metodologiei stabilite de Ministerul Educației și a inclus două etape: ascultarea unui text și proba scrisă. Astăzi, 4 februarie, elevii susțin proba orală, unde trebuie să demonstreze că pot comunica fluent în limba aleasă.
Cum au perceput elevii ieșeni a doua probă de competențe lingvistice pentru Bacalaureat?
După examen, reporterii BZI au stat de vorbă cu mai mulți elevi pentru a afla cum s-au descurcat și ce părere au despre subiecte.
Ana-Maria Arcand, elevă în clasa a XII-a la Colegiul Economic Administrativ, ne-a mărturisit că primele două subiecte i-au pus ceva probleme, dar în final a fost mulțumită de prestația sa.
„Părerea mea sinceră despre această competență este că ne-a pus puțin în dificultate subiectul 1 și 2 de la început, dar după, celelalte subiecte au fost mai ok, pentru că am reușit să ne mai gândim, să ne mai dezvoltăm ideile. Am stat aproape două ore, asta pentru că am scris mai întâi pe ciornă, apoi pe foaie. Deci a fost foarte bine, poate pentru că m-am și pregătit înainte”, a declarat Ana-Maria Arcand, elevă în clasa a XII-a la Colegiul Economic Administrativ.
Pentru Mihaela Muraru, colegă de liceu cu Ana-Maria, proba de ascultare a fost una accesibilă. Aceasta își dorește să obțină un calificativ B2, fiindcă planurile sale de viitor includ studiile în Olanda.
„La început a fost proba de ascultare a textului, care s-a repetat de două ori. Au fost niște întrebări destul de ușoare, foarte simple, mai ales că am avut posibilitatea să ascultăm încă o dată textul și să bifăm răspunsurile corecte. Eu cred că am făcut totul bine, m-am și pregătit puțin înainte, pentru că am nevoie de B2 la aceste competențe, fiindcă îmi doresc să merg în Olanda la facultate. Proba de audiat a durat 20 de minute, iar după 30 de minute de pauză a urmat cea de-a doua probă, de 120 de minute, cu citirea textului, răspunsuri la întrebări și formularea unui eseu. Eu am stat până la sfârșit, cu ultimii trei elevi, și am scris destul de mult. Mi-am dat toată silința și sunt sigură că am scris bine”, a povestit Mihaela Muraru, elevă în clasa a XII-a la Colegiul Economic Administrativ.
Dacă unii elevi au ieșit încrezători din examen, alții au resimțit dificultatea probei. Ioan, elev la Colegiul Tehnic „Ioan C. Ștefănescu”, a recunoscut că engleza nu este punctul său forte și că nu se așteaptă la un rezultat foarte bun.
„Mie mi s-a părut puțin cam greu, dar eu nici nu mă prea pricep la engleză. Cred că un calificativ de trecere o să iau, însă nu mă aștept la B2, e prea mult”, a spus Ioan, elev în clasa a XII-a la Colegiul Tehnic „Ioan C. Ștefănescu”.
Majoritatea elevilor au apreciat organizarea probei și atmosfera din sălile de examen. Profesorii supraveghetori au încercat să detensioneze situația și să le ofere candidaților un cadru cât mai prietenos pentru susținerea examenului.
„Profesorii au fost foarte ok, ne-au explicat clar ce avem de făcut și ne-au oferit timp să ne gândim la răspunsuri. Eu unul am intrat destul de stresat, dar după ce am ascultat prima dată textul, mi-am dat seama că nu e chiar atât de greu”, a spus Cristi, un elev de la Colegiul Naţional „Costache Negruzzi”.
În ceea ce privește subiectele, acestea au fost considerate în mare parte accesibile, însă au existat și elevi care au fost luați prin surprindere de cerințele mai complexe.
Ce urmează pentru elevii de clasa a XII-a și a XIII-a?
După această etapă a Bacalaureatului, elevii mai au de susținut proba de competențe digitale, programată între 5 și 7 februarie 2025. Aceasta va evalua capacitatea elevilor de a utiliza tehnologia și internetul în mod eficient.
Pentru cei care au trecut cu bine peste primele probe, următoarele luni vor fi dedicate pregătirii examenelor scrise, care vor începe în luna iunie.
Evaluarea competențelor lingvistice reprezintă doar primul pas spre obținerea diplomei de Bacalaureat, însă pentru mulți elevi este și un test al încrederii în propriile cunoștințe.
Probele scrise ale examenului de Bacalaureat 2025 vor avea loc în perioada 10 – 16 iunie, după cum urmează: pe data de 10 iunie, Limba și literatura română; pe 11 iunie, Proba obligatorie a profilului; pe 13 iunie, Proba la alegere, specifică fiecărui profil, și pe 16 iunie, Limba și literatura maternă. Rezultatele inițiale vor fi afișate pe 20 iunie, iar perioada de depunere a contestațiilor este stabilită pentru 23 și 24 iunie. Rezultatele finale vor fi publicate pe 30 iunie 2025.
Ieri, 3 februarie 2025, elevii ieșeni au intrat din nou în febra examenului de Bacalaureat, de această dată pentru susținerea probei de competențe lingvistice într-o limbă de circulație internațională.