Cutia de viteze este un ansamblu de roți dințate cu rol de transformare a forței și transmitere a mișcării de rotație la diferite agregate sau vehicule. Aceasta este montată, de obicei, între ambreiaj și transmisia longitudinală. La autovehiculele construite după soluția „totul în fața sau „totul în spate” transmisia longitudinală dispare, astfel încât cutia de viteze se dispune între ambreiaj și transmisia centrală.
Cutia de viteze realizează, prin valori diferite ale rapoartelor de transmisie numite trepte de viteză, acordarea posibilităților energetice ale motorului la cerințele energetice ale autovehiculului în mișcare cu asigurarea unor performanțe dinamice, de consum de combustibil și de poluare cât mai bune.
Cutie de viteza manuală sau automată. Care este mai bună?
Pasionaţii de maşini sport prefera cutia de viteza manuală, pentru plăcerea de exploata motorul şi maşina după bunul plac. De celalalta parte, cei mai comozi prefera cutiile automate, care sunt însă un bonus dacă locuieşti într-un oraş aglomerat.
Avantaje exista şi de o parte şi de alta, dar – cum am spus – e vorba de preferinţe personale şi de posibilităţi. Alegi ce îţi place şi ce îţi permiţi.
Rolul cutiei de viteze rămâne acelaşi indiferent dacă alegi o cutie manuală să una automată.
Cutiile manuale permit o implicare mai mare în condusul maşinii, iar o cutie bună ataşată unui motor puternic te poate face să foloseşti schimbătorul cu plăcere, poate mai mult decât e necesar. În plus, dacă îţi place să „pilotezi”, atât cât se poate pe drumurile publice, ai la dispoziţie frâna de motor pe care o poţi folosi concomitent cu frâna clasică pentru a frâna mai târziu şi mai eficient.
O cutie automată nu poate oferi frâna de motor la nivelul uneia manuale. Asta chiar dacă respectiva cutie are acea „poartă” ce permite selectarea manuală a treptelor. Este o amăgire faptul că acea opţiune de selectare manuală a treptelor îţi da controlul asupra selecţiei. Cele mai multe schimba tot automat dacă accelerezi peste o anumită turaţie sau mergi cu viteză mică într-o treaptă mare.
Avantajele cutiei manuale
– preţul mai mic la achiziţie
– costul întreţinerii mai mic (doar ulei)
– greutate scăzută faţă de cea automată
– un posibil consum mai redus de carburant
Dezavantajele cutiei manuale
– confortul scăzut
– cost suplimentar de înlocuire a ambreiajului
– mai înceată decât cele automate
– număr limitat de viteze
– performanţa scăzută
Avantajele cutiei automate
– confort sporit pentru şofer
– uşor de folosit
– ideală pentru cei cu probleme la picioare
– ajută la urcarea în rampă
– nu mai moare motorul
Dezavantajele cutiei automate
– greutate mai mare
– întreţinere mai scumpă (ulei + filtru)
– fiabilitate cu până la 20% mai scăzută
Atenţie la regulile în ceea ce privește transportul copiilor!!
Acum ca am aflat rolul cutiei de viteze, trebuie sa tragem un semnal de alarma cu privire la transportul copiilor in autovehicule.
Codul Rutier este foarte strict în ceea ce privește transportul copiilor. Șoferii pot primi sancțiuni grave în cazul în care nu sunt atenți și pun în pericol viața micilor pasageri. Potrivit obligațiilor în vigoare, pentru a putea transporta copii, șoferii trebuie să se asigure că aceștia poartă centura de siguranță sau sistemele de fixare omologate aflate într-un scaun pentru copii.
Odată cu anul 2015, atunci când au intrat în vigoare aceste reguli, toti conducătorii auto vor fi sancționați cu amenzi usturătoare.