În locul noilor planuri-cadru pentru liceu și noilor programe care ar fi trebuit să fie elaborate pentru elevii care au traversat reforma curriculară începută în 2012, care intră, anul acesta, în clasa a XI-a, Ministerul Educației a publicat un set de „repere metodologice”, adică ghiduri pe care profesorii să le folosească în predarea la Limba română, Matematică, Istorie, Geografie, Chimie, Fizică, Informatică și toate celelalte discipline
Din reperele metodologice publicate, pe care le puteți descărca de mai jos din articol, 88 la număr: 34 sunt pentru învățământul liceal, filierele teoretică și vocațională, precum și pentru disciplinele de cultură generală din învățământul tehnic și profesional, 17 sunt pentru specificul învățământului profesional și tehnic (IPT), pentru domeniile profesionale ale IPT, discipline/module de specialitate, iar celelalte sunt dedicate învățământului profesional special (IPS) și învățământului tehnologic special (ITS).
Noi repere metodologice la început de an școlar
Profesorii de liceu vor primi un nou set de repere metodologice. Au avut 12.000 de descărcări la toate disciplinele și a fost muncă de o vară pentru sute de colegi. Reperele metodologice reprezintă pentru profesori niște ghiduri de corelare a programelor vechi, asemenea celor din anii 2000, cu ceea ce au făcut deja elevii în ciclul gimnazial, pe curriculumul reformat.
Scopul acestor ghiduri de predare
„Scopul reperelor metodologice este acela de a oferi îndrumare și sprijin cadrelor didactice în planificarea, proiectarea și organizarea procesului de predare-învățare-evaluare”, scrie în comunicatul ministerului.
Instituția mai anunță că inspectoratele școlare trebuie să se asigure că la consfătuirile județene ale profesorilor se discută despre aceste repere. În planul managerial al inspectoratelor școlare, domeniul Inspecție școlară, se va include în tematică monitorizarea implementării curriculumului la clasa a XI-a și a modului în care cadrele didactice vor transpune în activitatea profesională recomandările și exemplificările conținute de aceste ghiduri de predare.
Dintre toate neroziile cu care suntem sâcâiți de minister, ghidurile sunt pe locul 1. Predă după aceste ghiduri și vei descoperi că elevii nu înțeleg și nu refuză să învețe. Și sunt îndreptățiți la aceasta atitudine. Ghidurile reușesc foarte bine să ascundă ideile care trebuiesc transmise elevilor în spatele unor prețiozități pseudo-pedagogice, pe cât de artificiale, pe atât de inutile.
elevii nu înțeleg și refuză să învețe ce nu înțeleg