Prima pagină » International » Ce oportunităţi ar putea exista în 2021 conform Consiliului Atlantic
Ce oportunităţi ar putea exista în 2021 conform Consiliului Atlantic

Ce oportunităţi ar putea exista în 2021 conform Consiliului Atlantic

22 dec. 2020, 14:53,
George Cristian, în International

După ce Consiliul Atlantic a realizat un top cu cele mai dificile situaţii de gestionat în 2021, un top cu cele mai mari probleme care ar putea apărea anul viitor, acelaşi consiliu a realizat şi un top cu cele mai bune oportunităţi care s-ar putea ivi în anul ce urmează.

Cele mai interesante oportunitări pe care Consiliul Atlantic le consideră realizabile anul viitor sunt Multilateralismul, relaţii extrem de bune intre SUA și Rusia, inteligentă artificială sau dezvoltarea unui vaccin universal împotriva unei pandemii.

Cele mai mari oportunităţi care ar putea exista în 2021 conform Consiliului Atlantic

Consiliul Atlantic a oferit o listă cu cele mai mari oportunităţi care ar putea apărea în 2021, oportunităţi care ar putea avea legătură cu contextul pandemic dificil generat de COVID-19:

Organizația Mondială a Comerțului experimentează o renaștere

Organizația Mondială a Comerțului (OMC) se confruntă cu un viitor incert, cu reguli și sisteme comerciale globale pentru soluționarea disputelor la risc. În absența unei conduceri instituționale puternice și a unui nou consens condus de cooperarea SUA-UE, OMC ar putea dezlega, fragmentând comerțul global, încurajând mai mult protecționism și lăsând comerțul în mare parte guvernat de aranjamente regionale diferite și de puterea și dimensiunea economiilor respective. Pe fondul unei pandemii prelungite COVID-19, care ar contribui la creșterea economică mai lentă, dacă nu chiar la recesiune. Întinerirea comerțului global bazat pe reguli ar fi o realizare importantă, dar va necesita trei pași care urmează să fie făcuți în 2021: alegerea unui nou director general al OMC; alegerea judecătorilor pentru mecanismul de soluționare a disputelor al organizației, care a încetat să funcționeze, deoarece Trump a refuzat să numească noi judecători; și încadrarea ambelor mișcări în contextul reformei instituționale majore susținută de o coaliție de aliați (SUA, UE, Japonia, Australia, Noua Zeelandă și Coreea de Sud). Partenerii cu aceeași idee ar putea ajunge la un consens cu privire la pozițiile comune și să împingă înapoi împotriva politicilor industriale prădătoare ale Chinei.

Multilateralismul este actualizat pentru secolul XXI

Biden a promis în campania să reînvie politicile multilateraliste ale Americii. O primă mișcare ușoară ar fi ca Biden să se alăture tuturor agențiilor și acordurilor internaționale din care Trump s-a retras, inclusiv Organizația Mondială a Sănătății, Consiliul ONU pentru Drepturile Omului și Acordul climatic de la Paris. Dar există și o oportunitate pentru reînnoirea conducerii SUA într-un sistem ONU reformat. Pentru început, absența SUA în corpul global sub Trump a lăsat un vid pe care China l-a umplut. Și mai important, însă, o prezență revigorată a SUA care mobilizează Europa și alți membri pro-multilaterali ar putea actualiza Organizația Națiunilor Unite pentru secolul XXI. Când vine vorba de abordarea deficitelor de guvernanță în spațiu, armament autonom și noi forme de biotehnologie cu dublă utilizare și geoinginerie, există puține acorduri internaționale care stabilesc standarde și reglementări. În loc să aștepte până când inevitabila catastrofă se va întâmpla în aceste domenii, administrația Biden ar putea să depășească criza viitoare, ajutând la crearea condițiilor în care tehnologiile emergente pot fi o forță pentru binele universal.

SUA și Rusia urmăresc o relație construită pe interese reciproce

Vladimir Putin este într-o stare proastă datorată numărului mare de infectări cu care se confruntă Rusia, Alexander Lukashenko este asediat în Belarus, un președinte pro-UE responsabil în Moldova și conflictul din Nagorno-Karabakh, care a forțat desfășurarea unei activități permanente a trupelor rusești de menținere a păcii. Creșterea prețului petrolul de la 40 la 50 de dolari subminează economia rusă. Drept urmare, Putin poate căuta o relație mai stabilă cu Statele Unite și Europa. Reconstruirea acestei relații ar putea include stabilirea unei arhitecturi de colaborare reciprocă – începând cu extinderea negociată a tratatului de reducere a armelor nucleare START, care implică un acord privind rachetele și un cadru de stabilitate nucleară care aduce în China. Ar putea include, de asemenea, unele progrese către un acord de pace în Ucraina. Relațiile se pot stabiliza.

Noua aliniere sunnită arabo-israeliană se extinde și se adâncește

Fluxul recent de acorduri pentru normalizarea legăturilor dintre Israel și multe state arabe sunnite ar putea fi singurul lucru relativ pe care Trump l-a acordat lui Biden. Saudiții par să fi amânat deschiderea către Israel după o întâlnire nu atât de secretă , intermediată de SUA între prințul moștenitor Mohammed bin Salman și premierul israelian Benjamin Netanyahu. Arabia Saudită vede probabil o astfel de deschidere ca o carte de jucat în reluarea legăturilor cu următoarea administrație americană, cunoscând perspectiva critică a lui Biden cu privire la încălcările drepturilor omului din Arabia Saudită și războiul din Yemen. Următorul pas pentru Washington ar fi facilitarea unui acord regional de liber schimb și a unui tratat de investiții între statele sunnite și Israel. Biden ar putea fi nevoit să se ferească de presiunea saudită pentru măsuri mai dure ale SUA împotriva Iranului, inclusiv nerespectarea acordului nuclear iranian.

Statele Unite conduc un parteneriat trans-Pacific extins

Administrațiile Bush și Obama au lansat Parteneriatul Trans-Pacific (TPP) ca pilon al strategiei SUA față de Asia-Pacific, pentru a contura regulile comerciale din secolul XXI în cea mai dinamică regiune economică a lumii. Logică a fost că, prin crearea unui acord cu standarde ridicate pentru regulile de muncă, mediu și comerț electronic între 40% din economia lumii, Statele Unite și partenerii săi ar putea obliga China să respecte în cele din urmă aceste reguli. În schimb, Trump s-a retras din TPP, făcând Statele Unite cele mai tari. Japonia a continuat cu ceilalți unsprezece membri și a lansat o versiune redusăa acordului, pe care Tokyo l-a structurat pentru a facilita reintrarea în SUA. Între timp, un al doilea acord Asia-Pacific – Parteneriatul Economic Comprehensiv Regional (RCEP), care include China și are standarde mai restrânse – a fost finalizat în noiembrie. Reînscrierea în TPP ar fi o modalitate importantă pentru Statele Unite de a recuceri spațiul economic regional pe care l-a eliberat, de a restabili credibilitatea SUA și de a consolida conducerea americană în procesul de reglementare economică. Biden și-a exprimat interesul de a reveni la TPP, dar și-a exprimat îngrijorarea cu privire la elementele acestuia. Dacă ar trebui să facă presiuni pentru reîntregirea acordului, ar fi trebuit să argumenteze pentru a face acest lucru atât propriului său partid, cât și republicanilor care nu vor să-l vadă reușind. Fără a aduce atingere oricăror rezerve politice,

SUA și aliații săi construiesc noi structuri internaționale pentru guvernanță digitală

Datele și algoritmii sunt motoarele economiei secolului XXI. Cu toate acestea, internetul începe să se fragmenteze în trei regimuri digitale – conduse de Uniunea Europeană, Statele Unite și China, pe fondul unei tendințe către „ suveranitatea internetului. ” Evitarea balcanizării internetului va fi o provocare cheie pentru administrația Biden. Vestea bună este că SUA sunt bine poziționate pentru a conduce eforturile de a elabora standarde globale pentru fluxul liber de date și o infrastructură 5G pentru a le îmbunătăți. Parteneriatul Trans-Pacific a inclus primul efort de a genera standarde globale pentru comerțul electronic neîngrădit. Aceste reguli au fost consolidate în continuare în Acordul SUA-Mexic-Canada (USMCA) și în acordul comercial digital SUA-Japonia din septembrie 2019. Biden ar putea construi o coaliție a SUA, UE, Japonia, Australia și altele pentru a încuraja OMC să îmbrățișați fluxuri transfrontaliere libere de date fără taxe și fără reguli de localizare a datelor pentru comerțul electronic, deoarece discuțiile actuale privind standardul digital s-au blocat. În plus, SUA ar trebui să conducă eforturile sectoarelor public și privat pentru a dezvolta și extinde rețelele Open Radio Access Network (O-RAN), o abordare bazată pe software a 5G, care este interoperabilă cu toate componentele hardware și care ar putea sări de pe Huawei din China. Există două coaliții internaționale din sectorul privat care lucrează la O-RAN cu Japonia și Uniunea Europeană, iar sectorul privat ar putea accelera desfășurarea comercială a tehnologiei.

Inteligența artificială generează noi forme de cooperare, nu doar concurență

Pe baza setului de etică și principii privind inteligența artificială (AI) adoptate independent de China, Statele Unite, Uniunea Europeană și altele, există un consens cu privire la necesitatea unor standarde și norme comune , inclusiv: a fi sigur din punct de vedere tehnic; demonstrarea responsabilității și transparenței în evaluarea eșecului; asigurarea confidențialității și a unei bune guvernări a datelor; și lucrând în serviciul societății și al mediului. Provocarea este operaționalizarea și codificarea unor astfel de standarde. Big Tech a făcut deja acest lucru pentru unele aplicații care utilizează tehnologii precum recunoașterea facială. Toate guvernele sunt interesate să evite potențialele catastrofe. Deci, guvernele nu ar trebui să facă următorul pas și să stabilească o bază de bază convenită universal asupra efectelor negative față de beneficiile care revin revoluției AI? O astfel de măsură ar putea oferi instrucțiuni instituțiilor internaționale și naționale care elaborează reglementări pentru a minimiza impacturile negative, maximizând în același timp potențialele beneficii. În calitate de lideri ai AI, Statele Unite și China ar trebui să înceapă un dialog pe aceste chestiuni. SUA ar trebui, de asemenea, să se consulte cu aliații cheie cu privire la aducerea unei agende la Grupul celor 20 și ONU, care să includă o Comisie globală pentru AI pentru stabilirea și aplicarea standardelor și monitorizarea utilizării IA.

Apare un „Proiect Manhattan” pentru descoperiri de stocare a bateriei

Cel mai mare impediment unic pentru accelerarea tranziției către o economie post-petrol este stocarea energiei. Bateriile mai bune și mai ieftine ar putea reduce costurile și pot crește capacitatea, făcând mașinile electrice mai puțin costisitoare și mai atrăgătoare. Energia solară și eoliană funcționează numai atunci când soarele strălucește și există vânt, astfel încât stocarea energiei este esențială pentru extinderea surselor regenerabile cu creștere rapidă. Bateriile mai capabile, mai eficiente din punct de vedere al costurilor – nu arbitrare, „vom fi fără carbon până la data X”, sunt esențiale pentru îndeplinirea obiectivelor climatice cu energie verde. Biden ar trebui să reunească sectorul privat, Congresul și guvernatorii, laboratoarele naționale și mediul academic pentru a forma, sub conducerea Casei Albe și a Departamentului Energiei, o Comisie Națională public-privată cu fonduri ample pentru a accelera o descoperire în stocarea energiei.

Se dezvoltă un vaccin universal împotriva unei pandemii

Pandemia COVID-19 a atras atenția asupra amenințării persistente a virușilor care mută mereu. Rapiditatea dezvoltării vaccinului este produsul inteligenței artificiale, al datelor mari și al cercetărilor acumulate, toate acestea permițând științei să se deplaseze cu o viteză fără precedent pentru a combate noii viruși. Va fi dificil, dar la îndemâna noastră, să creăm un bun public global: un vaccin universal care să se pregătească pentru următoarea pandemie. Statele Unite ar trebui să preia conducerea – bazându-se pe activitatea Organizației Mondiale a Sănătății și a Institutelor Naționale de Sănătate din SUA și pe cooperarea internațională pentru abordarea noului coronavirus – în asamblarea unui consorțiu de voluntari și capabili care să reunească eforturile de cercetare și dezvoltare. pentru a crea un vaccin universal împotriva coronavirusului .

Legăturile transatlantice sunt reînnoite pentru a coopera în domeniul tehnologiei și pentru a contracara China

Comisia UE formulează deja idei pentru o „alianță tehnologică” și o mai bună cooperare cu Statele Unite împotriva Chinei, deși statele membre ale UE vor avea ultimul cuvânt despre cum arată acest lucru. Există o convingere din ce în ce mai mare în Europa că regiunea trebuie să stabilească „autonomie strategică”, iar mulți membri din Europa de Est și Centrală doresc legături economice mai puternice cu China, dacă nu depind deja deChina ca primă piață de export. Bruxelles este interesat să extindă cooperarea acolo unde este posibil cu Beijingul și să se angajeze cu Moscova, chiar dacă există câștiguri imediate limitate. De asemenea, UE intenționează să „impoziteze” giganții tehnologici americani, dacă nu găsește modalități de a-și reduce dominanța pe piață, și rămâne legată de Regulamentul său general privind protecția datelor, care garantează confidențialitatea consumatorilor. Cu toate acestea, Biden are o oportunitate timpurie de a reconstrui relațiile transatlantice pentru a coordona mai bine politica tehnologică și cea a Chinei, atâta timp cât administrația sa nu înstrăinează aliații UE solicitându-i să se alăture unui nou război rece împotriva Chinei și Rusiei. Alianța tehnologică SUA-UE, dacă se va întâmpla, va necesita concesii de la ambele părți.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *