Potrivit legislației române, pensia de handicap sau de invaliditate se acordă persoanelor care și-au pierdut total sau cel puțin jumătate din capacitatea de muncă, fie din cauza accidentelor de muncă sau a bolilor profesionale, fie din cauza altor boli și accidente care nu au legătură cu munca. Pentru persoanele care se încadrează în categoriile mențioante este important să știe ce acte le trebuie pentru pensia de handicap.
În funcție de gradul de reducere a capacității de muncă, invaliditatea poate fi:
de gradul I, dacă persoana în cauză și-a pierdut total capacitatea de muncă și de autoîngrijire;
de gradul II, daca persoana în cauză și-a pierdut total capacitatea de muncă, dar nu și capacitatea de autoîngrijire;
de gradul III, daca persoana în cauză și-a pierdut cel puțin jumătate din capacitatea de muncă, dar poate în continuare să presteze o activitate profesională cu cel mult jumătate de normă.
Ce acte îmi trebuie pentru pensie de handicap:
Conform HG 430/ 2008 art. 6 alin.(4) si (5) documentele necesare în vederea evaluării complexe sunt următoarele:
- cerere-tip de evaluare complexă;
- copie de pe documentele de identitate;
- documente medicale;
- ancheta socială efectuată de serviciul social specializat din cadrul primăriei în a cărei rază are domiciliul sau reşedinţa persoana cu handicap
Documentele medicale menţionate la alin. (4) lit. c) sunt:
- referat privind situaţia medicală prezentă, întocmit de medicul specialist;
- scrisoare medicală-tip de la medicul de familie, numai în situaţia primei prezentări la serviciul de evaluare complexă;
- investigaţii paraclinice solicitate de serviciul de evaluare complexă.
Cererea-tip de evaluare complexă, însoţită de documentele necesare evaluarii complexe:
- se depune de către persoana solicitantă, familia sa, reprezentantul legal, asistentul personal, asistentul personal profesionist, organizaţia neguvernamentală al cărei membru este persoana cu handicap sau, în lipsa acestora, de către orice persoană care o reprezintă, la registratura primăriei din localitatea de domiciliu/reşedinţă.
- în cazul persoanelor care solicită reevaluarea, se depune cu 60 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate al certificatului de încadrare în grad de handicap.
Cine întocmește documentele medicale
Serviciul de Evaluare Complexă a Persoanelor Adulte cu Handicap nu întocmeşte documente medicale, ci în urma analizării şi interpretării acestor documente întocmite de către medicii specialişti din unităţile spitaliceşti, efectuează propunerea de încadrare în grad şi tip de handicap, raportat la criteriile medico-psihosociale reglementate de Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse şi al ministrului sănătăţii publice nr. 762/1.992/2007 pentru aprobarea criteriilor medico-psihosociale pe baza cărora se stabileşte încadrarea în grad de handicap, cu completările şi modificările ulterioare
Referatul medical, scrisoarea medicală şi ancheta socială trebuie depuse în original, iar dosarul de evaluare medico-psihosocială nu se restituie beneficiarului sau reprezentantului legal al acestuia. Acesta stă la baza eliberării certificatului de încadrare/ neîncadrare în grad şi tip de handicap.
Persoanele care au fost internate trebuie să știe că referatul medical va fi însoţiti de bilet de ieşire din spital/ externare, în copie.
În plus, pentru persoanele care au fost diagnosticate cu afecţiuni oftalmologice, la dosarul de evaluare complexă se depune două referate medicale de la doi medici diferiţi. În cazul în care, din motive obiective, acest lucru nu este posibil, se va putea depune al doilea referat în momentul programării la Serviciul de Evaluare Complexă a Persoanelor Adulte cu Handicap.
Pentru persoanele care au fost diagnosticate cu afecţiuni psihiatrice şi care se adresează unei instituții de specialitate, modelul-tip de referat medical îl vor elibera medicii specialişti.
Pentru persoanele diagnosticate cu demenţă, dosarul de evaluare va fi însoţit de interpretarea computerului tomograf.
Pentru persoanele care au fost diagnosticate cu afecţiuni oncologice şi care se adresează unei instituții de specialitate, modelul-tip de referat medical îl vor elibera medicii specialişti din institut.
Persoanele cu handicap ireversibil nu vor mai merge la control periodic
Persoanele cu handicap ireversibil nu vor trebui să mai meargă periodic la comisie pentru obținerea certificatului, potrivit unui proiect de lege. Comisiile de evaluare vor fi obligate să acorde certificat de handicap pe o perioadă nedeterminată de timp tuturor persoanelor care suferă de dizabilităţi ireversibile, potrivit unei propuneri legislative.
Sunt situații absurde, în care persoane cu handicap, cu membre amputate, sunt obligate să se prezinte cu o anumită periodicitate la comisie, chiar dacă este evident caracterul ireversibil al afecțiunii lor și chiar dacă au fost emise actele normative care atestă acest lucru, arată inițiatorul propunerii legislative.
Proiectul prevede modificarea alineatului 1 al articolului 87 din Legea 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, în vederea clarificării obligaţiilor comisiei de evaluare.
„Pentru persoanele cu handicap a căror afecţiune a generat deficienţe funcţionare şi/sau structural-anatomice într-un stadiu ireversibil şi care nu pot urma programe de recuperare, comisia de evaluare este obligată să acorde un termen permanent de valabilitate a certificatului fără a fi necesară prezentare acestora la reevaluările periodice”, prevede articolul propus.