Prima pagină » Informații utile » Ce a inventat Aurel Vlaicu? Cum a reușit acesta să construiască primul avion metalic din lume

Ce a inventat Aurel Vlaicu? Cum a reușit acesta să construiască primul avion metalic din lume

06 ian. 2025, 16:01,
Redacția BZI în Informații utile

Cu toții am auzit de Aurel Vlaicu, însă puțini știu ce a inventat cu adevărat unul dintre cei mai importanți pionieri ai aviației din secolul XX.

Aurel Vlaicu a fost un inginer român, inventator și pionier al aviației românești și mondiale. Ce a inventat acesta și cum a reușit să devină unul dintre cei mai importanți inventatori ai lumii?

Ce a inventat Aurel Vlaicu?

Aurel Vlaicu, una dintre cele mai remarcabile figuri ale aviației mondiale, a fost primul român care a construit și pilotat un avion realizat integral de el însuși. Născut pe 19 noiembrie 1882, în satul Binținți (astăzi Aurel Vlaicu), județul Hunedoara, Vlaicu provenea dintr-o familie de țărani înstăriți. Și-a început educația în satul natal, continuând cu școala elementară din Orăștie și Colegiul Reformat Kun. După absolvirea liceului din Sibiu, în 1902, a urmat cursurile Facultății de Mecanică a Școlii Politehnice din Budapesta, apoi pe cele ale Universității Ludwig-Maximilian din München, obținând diploma de inginer în 1907.

În timpul studiilor la München, Vlaicu a proiectat un aparat de zbor cu aripi batante, dar a renunțat la idee, concentrându-se pe aeroplane motorizate. După o scurtă experiență ca inginer la Fabrica de Automobile OPEL din Germania, s-a întors în România, unde a construit un planor alături de fratele său, Ion Vlaicu. În 1909, pe o pășune din apropierea satului natal, a realizat primele zboruri cu planorul, ridicându-se la o înălțime de 10-15 metri.

După ce a prezentat ministrului învățământului, Spiru Haret, un model funcțional al aeroplanului său, Vlaicu a primit sprijin financiar pentru a construi primul său avion, „Vlaicu I”, la Arsenalul Armatei din București.

Moartea misterioasă

„Vlaicu I” a fost un aeroplan revoluționar, echipat cu două elice coaxiale contrarotative și un motor rotativ Gnome de 50 CP. Pe 17 iunie 1910, Aurel Vlaicu a efectuat primul zbor cu acest aparat pe Câmpul Cotrocenilor, ridicându-se la o înălțime de 3-4 metri și parcurgând o distanță de 50 de metri. Acest moment a marcat nașterea aviației românești, iar Vlaicu a devenit primul român care a pilotat un avion proiectat și construit de el însuși.

Ulterior, a construit „Vlaicu II”, un aparat de zbor mai avansat, cu care a efectuat demonstrații aeriene atât în România, cât și în străinătate. În 1912, la Concursul Internațional de Aviație de la Aspern, Austria, Vlaicu a câștigat două premii I și un premiu II, impresionând aviatorii internaționali.

Pe 13 septembrie 1914, Aurel Vlaicu a încercat să traverseze Carpații cu „Vlaicu II” pentru a duce un mesaj simbolic la serbările ASTRA din Orăștie. Din nefericire, avionul său s-a prăbușit lângă Bănești, iar Vlaicu a murit la doar 31 de ani.

Aurel Vlaicu rămâne una dintre cele mai importante figuri din istoria aviației. Invențiile sale, inclusiv „Vlaicu I” și „Vlaicu II”, au deschis drumul către dezvoltarea aviației românești și mondiale. Numele său este purtat de satul natal, instituții de învățământ și străzi din întreaga țară, iar ziua primului său zbor, 17 iunie, este sărbătorită anual ca Ziua Aviației Române.

Geniul său mecanic și viziunea sa inovatoare au transformat imposibilul în realitate, făcând din Aurel Vlaicu un simbol al progresului tehnologic și al curajului uman.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`