Prima pagină » Eveniment-Social » Cazurile de bullying din Iași care ajung la Avocatul Poporului sunt redirecționate către instituțiile competente. Șapte sesizări din oficiu de la începutul anului – FOTO
Cazurile de bullying din Iași care ajung la Avocatul Poporului sunt redirecționate către instituțiile competente. Șapte sesizări din oficiu de la începutul anului – FOTO

Cazurile de bullying din Iași care ajung la Avocatul Poporului sunt redirecționate către instituțiile competente. Șapte sesizări din oficiu de la începutul anului – FOTO

01 iun. 2023, 02:00,
Andreea Timofte, în Eveniment-Social

De la începutul anului 2023, până în momentul de față, la nivelul Biroului Teritorial Iași al instituției Avocatul Poporului au fost înregistrate șapte sesizări din oficiu referitoare la posibile acte de bullying sau, după caz, violență în mediul școlar. Dintre acestea, cinci sesizări îi vizează chiar pe elevii din județul Iași

Avocatul Poporului a precizat ce măsuri se iau pentru a fi combătut acest fenomen care ia amploare, dar și ce s-a făcut deja.

„În anul 2023, la nivelul Biroului Teritorial Iași al instituției Avocatul Poporului au fost înregistrate 7 sesizări din oficiu referitoare la posibile acte de bullying sau, după caz, violență în mediul școlar, care vizau o posibilă încălcare a art. 49, art. 22 și art. 32 din Constituția României, privind protecția copiilor și a tinerilor, dreptul la viață și la integritate fizică și psihică, respectiv dreptul la învățătură, dintre care 5 sesizări din oficiu la nivelul județului Iași”, a menționat Ioan Gânfălean, adjunct al Avocatului Poporului.

Cum au intervenit angajații Biroului Teritorial Iași al instituției Avocatul Poporului asupra cazurilor de bullying

Pentru clarificarea aspectelor semnalate și asigurarea unui climat educațional corespunzător, reprezentanții Biroului Teritorial Iași al instituției Avocatul Poporului au efectuat o serie de demersuri și verificări pentru cele cinci cazuri semnalate în județul Iași.

„Am efectuat demersuri la instituțiile competente să intervină în astfel de cazuri, respectiv unitățile de învățământ în cauză, Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Iași, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Iași, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Iași și Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Iași.

Aceste demersuri au vizat modul în care autoritățile publice cu atribuții în materie au intervenit în vederea apărării și protecției elevilor în cauză. Astfel, prin demersurile întreprinse s-au verificat aspecte precum: dacă la nivelul unităților școlare se desfășoară acțiuni de prevenire a violenței și a comportamentului de tip bullying, iar în funcție de actele de violența semnalate, care au fost măsurile care au fost dispuse în urma semnalării acestora, dacă în cauză a fost întocmit un dosar penal, respectiv dacă elevii (deopotrivă victime, agresori și martori) au beneficiat de consiliere psihologică din partea profesorului consilier școlar sau, după caz, din partea DGASPC.

În ceea ce privește intervenția autorităților în prevenirea și combaterea actelor de violenți în mediul școlar și bullying, sunt aplicabile Normele Metodologice privind violența psihologică – bullying, aprobate prin Ordinul ministrului Educației și Cercetării nr. 4343/2020”, a menționat Ioan Gânfălean, adjunct al Avocatului Poporului.

Prevenirea cazurilor de violență în școli

Elevii au îndatorirea „de a cunoaște și respecta prevederile Statutului elevului și ale regulamentului de organizare și funcționare a unității de învățământ”, fiindu-le interzis să provoace, să instige și să participe la acte de violență în unitatea de învățământ și în afara ei.

„Prevenirea violenței psihologice – bullying se realizează la nivelul unităților de învățământ prin acțiuni precum: implementarea unui plan școlar de prevenire și combatere a violenței; organizarea, cu sprijinul profesorului consilier școlar, a unor dezbateri pe aceasta temă; desfășurarea unor activități de informare și conștientizare, în colaborare cu alte instituții sau specialiști în domeniu (Biroul Siguranță Școlară din cadrul IPJ, instituția Avocatul Poporului); promovarea unui climat educațional care încurajează atitudinile pozitive, nonviolente; învățarea și exersarea empatiei; implementarea de măsuri administrativ-organizatorice, precum montarea de camere de luat vederi, profesori de serviciu, asigurarea pazei spațiilor educaționale, dispunerea mobilierului în clasă în scopul facilitării colaborării între copii, promovarea lucrului în echipă; formarea cadrelor didactice în sensul utilizării metodelor de disciplină pozitivă”, a menționat Ioan Gânfălean, adjunct al Avocatului Poporului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *