Câte tone are un tir variază în funcție de mai mulți factori, inclusiv tipul camionului, configurația acestuia și reglementările din diferite țări.
Tirurile sunt vehicule de bază pentru transportul mărfurilor la nivel național și internațional, având capacități impresionante de încărcare. În general, masa totală a unui tir complet încărcat poate ajunge până la 40 de tone, iar în unele cazuri, chiar mai mult.
Câte tone are un tir
Camioanele de mare tonaj sunt de mai multe tipuri. Autocamion ușor are o masa maximă autorizată de până la 3,5 tone, categorie în care se pot include camionetele și furgonetele. Autocamion mediu are masa maximă autorizată între 3,5 și 7,5 tone. Autocamion greu are masa totală maximă autorizată între 7,5 și 12 tone. Autocamion cu gabarit depășit are peste 12 tone.
Un cap tractor cu semiremorcă are o greutate proprie care variază între 7 și 10 tone, în funcție de model, dimensiuni și materialele folosite în construcție.
În majoritatea țărilor europene, greutatea admisă pentru un tir complet încărcat este de 40 de tone (inclusiv camionul și încărcătura). Există și excepții pentru transporturile agabaritice, care pot depăși această limită cu autorizații speciale.
Tirurile pot avea diverse configurații, fiecare influențând greutatea maximă admisă. Camionul cu semiremorcă (articulat) este cea mai comună configurație și permite o greutate totală de până la 40 de tone. Camionul rigid poate transporta între 18 și 26 de tone, în funcție de numărul de axe. Tirul cu remorcă suplimentară, în anumite țări, poate atinge greutăți de 44-60 de tone.
În Europa, standardul general pentru un tir este de 40 de tone, însă în unele state, cum ar fi Suedia și Finlanda, se permit camioane mai grele, de până la 60-76 de tone. În statele Unite, limitele sunt diferite, iar combinațiile de camioane și remorci pot transporta chiar mai mult.
Tipul de încărcătură
Greutatea totală a unui tir depinde și de mărfurile transportate. Cu materiale ușoare (de ex. produse textile, electronice), camionul va atinge mai greu limita maximă de greutate. Cu mărfuri dense (de ex. cereale, metale, ciment), greutatea maximă se atinge rapid, iar volumul ocupat poate fi mai mic.
Există cazuri în care greutatea unui tir poate depăși limita standard de 40 de tone, însă este nevoie de autorizații speciale și trasee bine stabilite. Exemple includ: transportul utilajelor grele de construcții (excavatoare, macarale), transportul structurilor metalice mari, transporturile de marfă supradimensionată.
Aceste tiruri speciale sunt dotate cu mai multe axe pentru a distribui mai bine greutatea și pentru a proteja infrastructura rutieră.
Un tir gol cântărește între 7 și 10 tone, iar încărcat poate ajunge la 40 de tone, conform reglementărilor europene. În unele cazuri speciale, greutatea poate fi mult mai mare, dar necesită autorizații speciale și trasee dedicate. Transportul rutier de mărfuri joacă un rol esențial în economie, iar respectarea limitelor de greutate contribuie la siguranța drumurilor și la protecția infrastructurii.
Prin urmare, câte tone are un tir variază în funcție de tipul camionului, numărul de axe și încărcătura transportată.