Ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, a intervenit în criza energetică și a cerut Ministerului Public să ia o serie de măsuri necesare pentru combaterea activităților infracționale. Oficialul a făcut cererea într-o postare pe pagina oficială de Facebook a MJ.
„Ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, a transmis procurorului general Gabriela Scutea, astăzi, 13 ianuarie 2022, o adresă prin care, în temeiul art.132 alin.(1) din Constituție și art.69 alin.(3) teza II din Legea nr.304/2004, a îndrumat Ministerul Public să ia măsurile necesare potrivit competenței legale pentru a descoperi, preveni și combate eficient orice tip de activitate infracțională ce ar putea fi desfășurată în contextul crizei energiei și a fenomenului asociat de majorare a facturilor la energie, cum ar fi înșelăciunea, abuzul în serviciu, concurența neloială, grup infracțional organizat, care pot afecta drepturile cetățenilor a căror apărare reprezintă o datorie constituțională a Ministerului Public.
Acest demers se adaugă îndrumărilor nr. 99940/28.11.2019 și nr. 45318/10.06.2020 către Ministerul Public, prin care Ministrul Justiției a cerut combaterea eficientă a fenomenelor de crimă organizată, traficul de persoane, de droguri, infracţiunile cu violenţă, infracţiunile la regimul silvic.“, se arată într-o postare pe Facebook a Ministerului Justiției.
Virgil Popescu, ministrul Energiei: „ANRE e a statului român, să fie în slujba cetățeanului”
Astăzi, 13 ianuarie 2022, ministrul Energiei, Virgil Popescu, a transmis că ANRE este a României și trebuie să acționeze în beneficiul cetățeanului.
„Am o relație foarte bună cu președintele ANRE, discutăm, să nu se înțeleagă greșit. Dar acolo, în spate, se pare că, de-a lungul timpului, pentru că sunt oamenii foarte vechi, s-au făcut diverse încrengături care nu se mai dezlipesc. Să nu uităm că am mai avut discuții când a fost cu liberalizarea în decembrie, ianuarie. Ne-am pus la masă în Consiliul Concurenței și au fost discuții. Noi am solicitat atunci ca tuturor clienților să le vină automat cea mai bună ofertă din piață, dacă vă aduceți aminte. Asta am vrut. Ei bine, nu! Tot din eșalonul 2 al ANRE s-a spus nu se poate așa face. Chiar cineva a adăugat: păi pierd furnizorii. Păi asta e problema noastră?!”, a spus, joi, ministrul Energiei, Virgil Popescu, la DCNews, invitat în cadrul emisiunii lui Răzvan Dumitrescu, „Ce se întâmplă. ANRE e a statului român, să fie în slujba cetățeanului și, evident, să facă reguli în piață și să se asigure că respectă regulile în piață”, a subliniat Virgil Popescu.
Ce trebuie să facă românii care au neclarități cu privire la facturi
Consumatorii finali care au neclarităţi cu privire la valoarea facturii trebuie să se adreseze în primul rând furnizorului, care este obligat să ofere explicaţii clare, apoi, dacă nu sunt mulţumiţi de răspuns, să depună plângeri la Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie, la alte instituţii şi chiar în justiţie, transmit reprezentanții ANRE într-un comunicat.
„Clienţii finali care au neclarităţi privind facturarea energiei electrice şi a gazelor naturale trebuie să se adreseze furnizorului care a emis factura în discuţie pentru clarificări, acesta având obligaţia transmiterii unei explicaţii clare şi uşor de înţeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real. În măsura în care apreciază că prin răspunsul formulat nu au fost aduse clarificările necesare, clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituţii care au atribuţii în acest sens, chiar şi instanţei de judecată”, au precizat reprezentanţii ANRE.