Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași a luat măsuri în așa fel încât lucrările de asfaltare a Drumului European 583 să afecteze cât mai puțin circulația rutieră, care a fost îngreunată serios la începutul acestei săptămâni. Reprezentanții DRDP susțin că lucrările de asfaltare din Podu Iloaiei se vor finaliza în câteva zile, după care se va trece la marcajele rutiere. Inițial, constructorul Eky-Sam nu a respectat graficul de lucrări și a demarat asfaltarea încă din prima zi după ieșirea din starea de urgență, când străzile au devenit arhipline.
Traficul îngreunat pe sectorul Bălțați – Podu Iloaiei a fost descongestionat prin măsurile luate de autorități, după ce, la începutul acestei săptămâni, s-au format cozi de mașini pe distanțe de câțiva km din cauza lucrărilor făcute pe carosabil. Chiar în prima zi după încetarea Stării de Urgență, mai multe benzi de pe Drumul European 583 erau închise circulației pentru realizarea lucrărilor de asfaltare. Pentru eliminarea blocajelor în trafic pe timp de zi, DRDP Iași a decis retragerea utilajelor de pe raza orașului Podu Iloaiei. Asta după ce o parte dintre operațiunile de așternere a mixturilor asfaltice au fost realizate în cursul dimineții de luni, 18 mai, în zona trecerii la nivel cu calea ferată de la ieșirea din Podu Iloaiei spre Lețcani. Începând cu noaptea de 18/19 mai, lucrările pe raza localității s-au desfășurat pe timp de noapte.
„Lucrarea urmează să fie finalizată, mai este un rest de lucrări în zona căii ferate și a benzinăriei Lukoil. Constructorul își face programul, iar noi i-am solicitat să nu îngreuneze traficul și realizează lucrările pe timpul nopții. S-a mai lucrat și pe timp de zi acolo unde benzile au permis acest lucru. În ultimele zile s-a circulat normal, participanții la trafic chiar merg de multe ori peste viteza legală, dar aceasta este treaba Poliției Rutiere. După finalizarea lucrărilor estimată pe marți sau miercuri vom trece la realizarea marcajelor”, a explicat Dănuț Pilă, directorul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași.
Constructorul Eky-Sam nu a respectat graficul de lucrări pe sectorul Bălțați – Podu Iloaiei
Lucrările pe sectorul Bălțați – Podu Iloaiei au demarat pe 22 aprilie și sunt executate prin intermediul Secției Drumuri Naționale Iași, utilaje închiriate și mixtura achiziționată de la terți. Conform solicitării DRDP Iași, firma care execută lucrările din Podu Iloaei, Eky-Sam, era obligată să lucreze doar sâmbătă și duminică noaptea. În schimb, aceștia s-au apucat să efectueze lucrări la carosabil abia luni dimineața la ora 4:30. Firma a fost somată de DRDP Iași pentru a lucra doar noaptea, în acest fel evitându-se aglomerarea traficului din zonă.
„DRDP Iași regretă disconfortul temporar produs în trafic, lansând totodată un nou apel la înțelegere din partea conducătorilor auto, cu recomandarea de a circula cu atenție în zona afectată de lucrări și cu respectarea semnalizării instituite”, au precizat reprezentanții Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași.
Lucrările de asfaltare sunt realizate de firma Eky-Sam Iași
Constructorul care se ocupă de lucrări, SC Eky-Sam Iași, este o firmă înființată în 1997 și care, printre altele, execută lucrări de asfaltare. Cu un număr de 177 de angajați, Eky-Sam figurează în 2019 cu datorii imense la bugetul de stat. Conform site-urilor de specialitate, Eky-Sam are o datorie de 11,6 milioane lei și un profit anual de 5,2 milioane lei.
Controlată de omul de afaceri Ioan Echimov, care este unul dintre cei mai bogați ieșeni, firma Eky-Sam este una dintre firmele care au prins cele mai multe contracte de asfaltări și deszăpezire în județul Iași, atât cu autoritățile județene, cât și cu cele ale primăriilor din județul Iași.
În luna mai 2018, societatea Eky-Sam SRL a fost condamnată de către Curtea de Apel Iași pentru fraudă cu fonduri europene în complicitate cu funcționarii Primăriei Ion Neculce. Societatea s-a ales cu o amendă penală de 75.000 de lei, pentru săvârșirea infracțiunii de complicitate la obținerea de fonduri europene cu documente false. Așa se face că a fost băgată la înaintare Eky Route SRL, o altă firmă controlată de Ioan Echimov, de care, însă, răspunde Liviu Tomulesei, fost șef la Lucrări Drumuri și Poduri SA.