Listele de cumpărături pe care le scriem pe spatele unui plic sunt din ce în ce mai cunoscute de supermarketurile pe care le frecventăm. În primul rând prin intermediul cardurilor de loialitate pe care le scanăm la plăți și, din ce în ce mai mult, din coșurile noastre online, obiceiurile noastre de cumpărături nu mai sunt un secret.
Dar acum mai mulți comercianți cu amănuntul folosesc AI (inteligență artificială) – sisteme software care pot învăța singuri – pentru a încerca să prezică și să încurajeze automat preferințele și achizițiile noastre specifice ca niciodată.
Comercianţii din Europa consideră Inteligentă Artificială ca fiind sun Sfânt Graal
Consultantul cu amănuntul Daniel Burke, de la Blick Rothenberg, numește acest lucru „sfântul graal … să construiască un profil al clienților și să sugereze un produs înainte de a-și da seama că este ceea ce doreau”.
Așadar, data viitoare când vii în magazinul local din străinătate pentru a cumpăra anumite gustări și un anumit vin într-o seară de vineri, poate poți da vina pe AI și pe un computer care a aflat totul despre tine, pentru decizie.
Will Broome este fondatorul Ubamarket, o firmă din Marea Britanie care realizează o aplicație de cumpărături care permite oamenilor să plătească articole prin intermediul telefoanelor lor, să facă liste și să scaneze produse pentru a găsi ingrediente și alergeni.
„Sistemul nostru de inteligență artificială urmărește mai degrabă tiparele de comportament ale oamenilor decât achizițiile lor și, cu cât cumpărați mai mult, cu atât mai mult știe AI despre ce tipuri de produse vă plac”, spune el.
„Modulul AI este conceput nu numai pentru a face lucrurile evidente, dar învață pe măsură ce merge înainte și devine anticipator. Poate începe să-și construiască o imagine a probabilității de a încerca o altă marcă sau de a cumpăra ciocolată într-o sâmbătă . ”
Ubamarket s-a străduit să convingă cele mai mari supermarketuri din Marea Britanie să adopte aplicația
Ubamarket s-a străduit să convingă cele mai mari supermarketuri din Marea Britanie să adopte aplicația, așa că a făcut în schimb tranzacții cu lanțuri mai mici de magazine din Marea Britanie, inclusiv Şpar, Co-op și Budgens, magazine care nu sunt asociate în mod tradițional cu hi-tech.
Utilizarea aplicației rămâne scăzută, dar este în creștere, în parte datorită pandemiei de coronavirus, care a făcut oamenii să fie mai reticenți în a atinge pâinea sau a sta în cozi.
„Cu aplicația am constatat că conținutul mediu al unui coș a crescut cu 20%, iar persoanele care au aplicația sunt de trei ori mai predispuse să se întoarcă la magazinul respectiv”, spune Broome.
În Germania, un start-up din Berlin numit SO1 face lucruri similare cu sistemul său de AI pentru comercianții cu amănuntul. Acesta susține că de nouă ori mai mulți oameni cumpără produse sugerate de AI decât cele oferite de promoțiile tradiționale, chiar și atunci când reducerile sunt cu 30% mai mici.
Obținerea de oferte pentru bunuri pe care ați dori să le cumpărați mai degrabă decât cupoane aleatorii este excelentă pentru consumatori. Cu toate acestea, Jeni Tennison, care conduce la Open Data Institute din Marea Britanie, un organism care militează împotriva utilizării greșite a datelor, rămâne precaut cu privire la cantitățile mari de informații despre oameni care sunt colectate.
România nu are un sistem bazat pe Inteligentă Artificială
Cu toate că România exporta tot mai mult forţa de muncă ce presupune reacţia artificială, tara fiind recunoscută pentru nivelul superior de experţi în IT, nu există niciun sistem bazat pe algoritmi la noi în ţară. Totuși, în altă ordine de idei, multe personalități din mediul de business trag un semnal de alară. De exemplu, Elon Musk afirma, acum ceva timp, faptulă că inteligența artificială se poate dovedi mai periculoasă decât o arma nucleară.