Conform unor surse, Auchan, marele grup francez de distribuţie ar lua calcul posibilitatea lansării unei noi oferte de preluare a rivalului Carrefour SA. Sursele au subliniat însă că discuţiile sunt în derulare şi nu există nicio certitudine că va fi lansată o ofertă.
Sursele susțin că Auchan, care a intrat recent în rețeaua „Family market„, dezvoltată de compania Iulius, a reluat demersurile pentru o eventuală tranzacţie cu Carrefour, după ce negocierile anterioare au eşuat în toamna anului trecut. În acest sens, Auchan a purtat discuţii cu mai multe firme de private equity cu privire la o posibilă alianţă în vederea unei oferte.
Auchan, negocieri pentru preluarea Carrefour
Miercuri, 5 ianuarie 2022, acţiunile Carrefour au crescut pentru a opta săptămână consecutiv. Tot atunci, acţiunile Carrefour s-au apreciat cu până la 6,6%, ceea ce conferă companiei o valoare de piaţă de aproximativ 13,5 miliarde de euro. Acesta este cea mai îlungă perioadă de creştere înregistrată de titlurile Carrefour din ultimii patru ani.
O eventuală combinare cu Carrefour ar permite familei Mulliez care a înfiinţat Auchan să dea naştere celui mai mare grup de distribuţie din Franţa şi să îşi consolideze poziţia în faţa rivalilor cu preţuri reduse din Germania. Orice tranzacţie va avea nevoie de aprobarea acţionarilor principali de la Carrefour, familia Moulin şi magnatul brazilian Abilio Diniz.
Discuțiile privind preluarea Carrefour de către retailerul canadian Alimentation Couche-Tard Inc. au fost abandonate la începutul anului trecut , din cauza opoziţiei Guvernului francez din cauza neînţelegerilor privind prețul şi structura tranzacţiei. Ulterior, în luna octombrie a anului trecut, Auchan a încercat să preia Carrefour la un preţ de 21 de euro pe acţiune sau 16,6 miliarde de euro în total.
Piaţa franceză de distribuţie de alimente este pregătită pentru o consolidare având în vedere competiţia acerbă a unor retaileri precum Aldi şi Lidl. Conform firmei de cercetare de piață „Kantar”, lider de piaţă este Leclerc SA, cu o cotă de 22,7%, urmat de Carrefour cu o 19,4%. Auchan se clasează abia pe locul cinci cu o cotă de 9,2%.
Pe lângă concurenţa venită din partea rivalilor low-cost, distribuitorii francezi de alimente se confruntă şi cu nevoia de a-şi extinde operaţiunile de e-commerce. Alexandre Bompard, directorul general de la Carrefour, a prezentat în luna noiembrie un plan care prevede investiţii de trei miliarde de euro în operaţiunile digitale pe parcursul următorilor patru ani.
Negocierile vin într-un moment delicat
În marile hypermarketuri, magazine mari care vând toate tipurile de produse şi în majoritatea cazurilor sunt amplasate la marginea oraşelor din nordul Franţei. Această regiune se confruntă cu dificultăţi economice. Clement Genelot consideră că magazinele de tip hypermarket şi-au pierdut atractivitatea în rândul consumatorilor.
„Familia Mulliez nu poate restructura Auchan prin forţe proprii. De aceea nu are altă alegere decât o tranzacţie de tip fuziune& achiziţie cu Carrefour”, susţine Genelot.
Deoarece mai sunt doar patru luni până la alegerile prezidențiale, o tranzacţie care să implice două dintre cele mai mari grupuri franceze de distribuţie ar veni într-un moment delicat, O combinaţie între Auchan şi Carrefour ar putea conduce la restructurări de efective şi ar avea nevoie de aprobarea autorităţilor de reglementare a competiţiei.
La nivel național, Auchan România deține 33 de hipermarketuri Auchan, o reţea de 106 magazine de proximitate MyAuchan, dintre care 92 în staţiile Petrom, şi cinci supermarketuri Auchan. Cu peste 280.000 mp suprafaţa netă de vânzare, o cifră de afaceri cu taxe de peste 1,2 miliarde de euro, Auchan propune celor circa 5 milioane de locuitori din oraşele în care sunt prezente magazinele sale un comerţ modern şi de calitate.
În luna decembrie a anului trecut, Carrefour a deschis două hipermarketuri şi a încheiat anul 2021 cu 43 de magazine în acest format pe piaţa din România. Spre deosebire de anul 2019. În 2020, Carrefour a înregistrat o creștere de 7,8% . La finele anului trecut, grupul Carrefour avea un număr total de 13.048 magazine, dintre care 369 în România.
Anul trecut, Carrefour a lansat campania „Plata cu PET”. Așadar, Auchan își propune să preia lanțul de magazine Carrefour, dar demersurile sunt îngreunate de alegerile prezidențiale