Prima pagină » Magazin » Care este termenul depunerii SAF-T pentru contribuabilii mici
Care este termenul depunerii SAF-T pentru contribuabilii mici

Care este termenul depunerii SAF-T pentru contribuabilii mici

29 iul. 2024, 18:00,
în Magazin

Sistemul standard de audit fiscal SAF-T este un instrument creat pentru îmbunătățirea transparenței financiare, acurateței și conformității fiscale. Prin automatizarea schimbului de date financiare într-un format standardizat, SAF-T aduce beneficii atât întreprinderilor, cât și autorităților.

Deși implementarea poate necesita efort și investiții, avantajele pe termen lung date de eficiența îmbunătățită, reducerea erorilor și procesele de audit simplificate ajută companiile care operează în lumea actuală bazată pe date. Pentru a rămâne informat despre cerințele locale SAF-T, o companie trebuie să-și actualizeze sistemele de contabilitate și să îmbrățișeze viitorul raportării financiare cu SAF-T.

Criteriile de încadrare în categoriile de contribuabili (mici, mijlocii și mari) sunt criterii fiscale stabilite de ANAF, lista contribuabililor mijlocii și mari fiind publicată anual pe site-ul propriu prin ordine ANAF.

Implementarea SAF-T pentru contribuabili mici: Pași de urmat

Implementarea SAF-T obligă companiile să își adapteze sistemele contabile și financiare pentru a genera fișierele de date necesare într-un format standard. Contribuabilii mari și mijlocii au trecut deja prin acest proces, urmând ca din ianuarie 2025 și contribuabilii mici să trimită către ANAF raportarea SAF-T.

Pentru a se pregăti din timp pentru această etapă, iată aspectele cheie pentru implementare:

1. Evaluarea cerințelor de conformitate

Întreprinderile mici ar trebui să stabilească mai întâi cerințele specifice SAF-T. Aceste cerințe se regăsesc pe site-ul ANAF, așa că este esențial să fii informat cu privire la reglementările cerute.

2. Actualizarea sistemelor de contabilitate

Dacă software-ul actual de contabilitate nu se poate integra cu SAF-T, poate fi necesar să actualizezi sau să implementezi un nou sistem care poate genera fișierele de date necesare.

3. Extragerea și transformarea datelor

Odată ce sistemul de contabilitate este pregătit, companiile trebuie să extragă datele necesare și să le transforme în formatul .xml. Practic, SAF-T înseamnă completarea și trimiterea Declarației D406 de la contribuabili către ANAF exclusiv online.

4. Testare și validare

Înainte de a trimite fișierul SAF-T către ANAF, este esențial să efectuezi teste amănunțite pentru a asigura acuratețea și conformitatea datelor. Instrumentele de validare pot ajuta la identificarea oricăror probleme sau discrepanțe.

5. Raportare regulată

Companiile trebuie să genereze și să trimită fișiere SAF-T în mod regulat, cum ar fi lunar sau trimestrial, în funcție de reglementările în vigoare. Este esențial să se stabilească un proces de raportare automatizat care să simplifice procedura de trimitere.

Pentru a veni în sprijinul contabililor și al antreprenorilor, NextUp oferă un proces automatizat și simplificat pentru o raportare SAF-T corectă și rapidă în softurile sale, cum este sistemul ERP.

Când se depune SAF-T

Raportarea SAF-T (Declarația 406) include trei tipuri de raportări, fiecare cu termene diferite. Raportare SAF-T periodică: termenul pentru depunerea declarației informative D406 periodice este până în ultima zi a lunii următoare lunii de raportare (în cazul raportării lunare) sau până în ultima zi a lunii următoare trimestrului de raportare (în cazul raportării trimestriale).

Perioada de raportare SAFT, lunară sau trimestrială, se aplică în funcție de perioada de raportare de TVA a fiecărui contribuabil:

  • Contribuabilii care raportează TVA lunar vor raporta și SAFT lunar
  • Contribuabilii care raportează TVA trimestrial vor raporta și SAFT trimestrial
  • Contribuabilii neînregistrați în scopuri de TVA vor raporta SAFT trimestrial

Perioada pentru depunerea Declarației 406 diferă în funcție de categoria de contribuabili din care face parte compania căreia îi revine obligația de raportare SAF-T, după cum urmează:

  • Contribuabili mari

Depunerea Declarației 406 începe de la 1 ianuarie – pentru cei încadrați în categoria contribuabili mari la data de 31 decembrie 2021

  • Contribuabili mijlocii

Depunerea Declarației 406 începe de la 1 ianuarie 2023 – pentru cei încadrați la categoria contribuabili mijlocii la data de 31 decembrie 2021

  • Contribuabili mici

Depunerea Declarației 406 începe de la data de 1 ianuarie 2025 – pentru cei încadrați la categoria contribuabili mici la data de 31 decembrie 2021

Bine de știut despre raportarea SAF-T

Deși SAF-T oferă multe beneficii, există câteva provocări și aspecte de reținut:

  • Confidențialitatea și securitatea datelor

Gestionarea electronică a informațiilor financiare sensibile ridică îngrijorări cu privire la confidențialitatea și securitatea datelor. Companiile trebuie să implementeze un soft performant care să le protejeze integritatea informațiilor financiare.

  • Costurile de implementare

Implementarea SAF-T poate necesita inițial o investiție inițială în software și instruirea angajaților. Dar, o companie trebuie să analizeze aceste costuri în raport cu beneficiile pe termen lung ale eficienței și conformității îmbunătățite.

  • Complexitatea datelor

Raportarea SAF-T include un volum foarte mare de înregistrări. Există peste 800 de tipuri de date contabile şi fiscale, ceea ce înseamnă că practic aproape toate înregistrările contabile din perioada raportată (lună sau trimestru) vor fi transferate către ANAF. Este probabil cel mai complex raport cerut vreodată de autoritățile fiscale, de aceea un soft ERP performant te poate ajuta în automatizarea înregistrărilor asociate SAF-T.

Raportarea SAF-T a fost implementată etapizat începând cu 1 ianuarie 2022 pentru contribuabilii mari și continuând cu 1 ianuarie 2023 pentru contribuabilii mijlocii. 1 ianuarie 2025 este termenul de început a raportării pentru contribuabilii încadrați în categoria mici contribuabili.

Cu siguranță ai și alte nelămuriri despre raportarea SAF-T, astfel un specialist NextUp te va ajuta să aflii informațiile dorite despre cel mai bun sistem ERP pentru afacerea ta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
01 ianuarie 2025
01 ianuarie 2025