Prima pagină » Informații utile » Care este cea mai mare planetă din sistemul solar? ROXs 42 Bb, unde se află acest corp ceresc?

11 oct. 2024, 11:13,
Redacția BZI în Informații utile

Cea mai mare planetă din sistemul solar este un gigant gazos impresionant, care a fascinat oamenii de-a lungul istoriei datorită dimensiunilor sale colosale și a numeroaselor sale caracteristici fizice unice. Cu o masă și un volum care depășesc toate celelalte planete din sistem, această planetă joacă un rol crucial în echilibrul cosmic.

Sistemul solar adăpostește opt planete, fiecare având particularitățile și farmecul său, însă una dintre ele iese în evidență datorită dimensiunilor sale imense. De sute de ori mai masivă decât pământul și având o compoziție majoritar gazoasă, această planetă domină sistemul nostru stelar nu doar prin mărimea sa, ci și prin fenomenele sale atmosferice spectaculoase și prin câmpul său gravitațional imens, care influențează traseele multor corpuri cerești din jurul său.

Care este cea mai mare planetă din sistemul solar

Chiar dacă Terra ne este casă, știm cu toții că există planete mai mari decât pământul în sistemul solar și în tot universul, și cu toate acestea, știm în continuare atât de puține despre univers, cu toate acestea multe curiozități sunt dezvăluite, precum s-a demonstrat de ce cerul este albastru.

La noi „acasă”, în sistemul solar, această planetă imensă nu e nimeni alta decât Jupiter. Gigantul gazos cântărește de peste două ori mai mult decât toate celelalte planete din sistemul solar la un loc.

Cea de-a cincea planetă de la soare are o rază de 69.911 km, față de 6.371 km, cât măsoară cea a Pământului. În ceea ce privește suprafața, Jupiter măsoară 61.418.738.571 km2, față de 510.064.471 km2, cât are planeta noastră.

Cu toate acestea, soarele este mult mai mare, în timp ce diametrul lui Jupiter este de aproximativ 11 ori mai mare decât cel al pământului, acesta este de aproximativ zece ori mai mic decât cel al soarelui.

În schimb, cea mai mare planetă din universul cunoscut este însă o exoplanetă gigantică numită ROXs 42 Bb, cu o masă de nouă ori  mare mare decât cea a lui Jupiter.

Acest gigant gazos, aflat la aproape 500 e ani-lumină de Pământ, a fost descoperit în 2013. Conform NASA, ROXs 42 Bb are o rază estimată a fi de 1,12 ori mai mare decât cea a lui Jupiter. Pe măsură ce apar noi detalii despre galaxiile și universul înconjurător, este posibil ca oamenii de știință să descopere noi planete chiar mai mari decât ROXs 42 Bb.

Jupiter protejează Pământul de distrugere

Jupiter face posibilă existenţa vieţii pe Pământ. Câmpul gravitaţional al acestei planete este atât de puternic încât reuşeşte să atragă cometele şi asteroizii care rătăcesc prin sistemul nostru solar și prin Spațiu. Uriaşa planetă gazoasă nu face „curăţenie” doar prin „aspirarea” acestor corpuri.

Ce nu atrage, ea reuşeşte să arunce spre exteriorul sistemului solar prin efectul de praştie. Dacă nu ar fi existat Jupiter, Pământul ar fi fost o planetă pe care viaţa nu ar fi avut timpul necesar să evolueze, iar suprafaţa planetei noastre ar fi fost înţesată de craterele rezultate după impacturi zilnice cu meteoriţi sau comete.

Însă, deşi chiar viaţa noastră depinde de existenţa acestei planete, cunoaştem foarte puţine lucruri despre ea. Spre exemplu, astronomii au descoperit Marea Pată Roşie de pe Jupiter încă de acum câteva secole.

Aceasta este probabil cel mai mare uragan din sistemul solar însă cunoaştem foarte puţine lucruri despre originile sale şi despre sursele sale de energie. De asemenea, cunoaştem foarte puţine lucruri şi despre interiorul acestei planete.

Sub straturile superioare ale atmosferei joviene, oamenii de ştiinţă bănuiesc că ar putea exista un vast ocean de hidrogen lichid. Nu există informaţii despre ce ar putea exista sub acest ocean.

Ar putea fi vorba de un strat format din hidrogen metalic, în stare solidă de agregare, cu un nucleu teluric, o rămăşiţă de la formarea acestei planete. Astfel că, Jupiter rămâne cea mai mare planetă din sistemul solar nostru solar, cea mai mare din universul cunoscut de către specialiști fiind ROXs 42 Bb.