În luna decembrie 2022, Agenția pentru Protecția Mediului Iași evidenția faptul că s-au înregistrat depășiri față de valorile maxim admise la indicatorul PM10. Valoarea-limită zilnică, de 50 μg/m3, a fost depășită de nouă ori. Cauzele posibile ale depășirilor sunt arderile de combustibili pentru încălzirea și prepararea hranei în gospodărie, șantierele, incendiile și emisiile din traficul auto
Reprezentanții Agenției pentru Protecția Mediului Iași susțin că au fost înregistrate nouă depășiri, în luna decembrie 2022, față de valorile maxim admise zilnic. Raportat la întregul an, din primele înregistrări rezultă că depășirile mediilor zilnice în toate stațiile nu au fost mai mari de 35, iar media anuală a fost mai mică decât maxima admisă. Pentru anul anterior, valoarea medie anuală s-a situat sub valoarea-limită, de 25 μg/m3.
Au fost înregistrate nouă depășiri ale valorii zilnice admise la indicatorul de particule în suspensie PM10
În luna decembrie 2022, monitorizarea calității aerului de către Agenția pentru Protecția Mediului (APM) Iași, prin intermediul rețelei automate de monitorizare din județ, scotea în evidență faptul că în stațiile IS-2 Decebal-Cantemir, IS-5 Tomești și IS-6 Bosia-Ungheni s-au înregistrat depășiri față de valorile maxim admise la indicatorul PM10.
„Pentru indicatorul de particule în suspensie PM10, măsurat gravimetric, cu cele mai frecvente depășiri, valoarea-limită zilnică, de 50 μg/m3, a fost depășită de nouă ori: cinci depășiri în staţia de fond urban IS-2 Decebal-Cantemir, o depășire în staţia de fond suburban IS-5 Tomeşti și trei depăşiri în stația de fond rural IS-6 Bosia-Ungheni. Valorile celorlalți poluanți monitorizați s-au situat în limitele admise. Cele nouă depăşiri au fost înregistrate spre sfârșitul lunii, în intervalele 23-24 decembrie și 28-31 decembrie, când valorile mediilor zilnice au variat între 50 μg/m3 și 82 μg/m3 (50 μg/m3 – valoarea-limită admisă)”, spun reprezentanții APM Iași.
Astfel, în stația de fond urban IS-2 Decebal-Cantemir, pentru indicatorul de particule în suspensie PM10, măsurat gravimetric, valoarea-limită zilnică a fost depășită de cinci ori. În stația de fond suburban IS-5 Tomești a fost depășită o singură dată, iar în stația de fond rural IS-6 Bosia-Ungheni au fost depistate trei depășiri. În schimb, valorile celorlalți poluanți monitorizați s-au situat în limitele admise.
Calitatea aerului în județul Iași: Care sunt cauzele posibile ale depășirilor
Cauzele posibile ale depășirilor ar putea fi emisiile din traficul auto, arderile de combustibili pentru încălzirea şi prepararea hranei în gospodăriile populației, șantierele, incendiile și alte surse locale de emisii, pe fondul existenței condițiilor meteo ce sunt nefavorabile dispersiei poluanților în aer.
Directorul APM Iași, Galea Temneanu, precizează că, din considerente tehnice, stația de trafic Podu de Piatră nu a funcționat în luna decembrie 2022.
„Raportat la întregul an 2022, din primele estimări rezultă că depăşirile mediilor zilnice la indicatorul PM10, măsurat gravimetric (metoda de referinţă), nu sunt mai mari de 35 depăşiri/an/staţie, iar media anuală este mai mică decât maxima admisă, de 40 μg/m3. În ceea ce privește indicatorul PM2,5, valoarea medie anuală înregistrată în 2022 se situează, de asemenea, sub valoarea-limită, de 25 μg/m3”, menționează directorul APM Iași, Galea Temneanu.
Toate depășirile valorilor-limită zilnice pentru protecția sănătății umane, înregistrate de APM Iaşi, sunt notificate, conform procedurilor, autorităților implicate în realizarea măsurilor necesare pentru reducerea poluării: primării, Comisariatul Județean Iaşi al Gărzii Naţionale de Mediu, Consiliul Județean, Instituția Prefectului, Direcția de Sănătate Publică.
Vor avea de suferit copii si nepotii nostri.
Statia din Cantemir este amplasata langa 3 unitati de invatamant (cresa/gradinita, scoala si liceu). De la 7:30-8:30 nu poti sa te deplasezi nici macar pe jos. Sunt sute de masini care „livreaza” odraslele la scoli. La 12, la 14 si 16-15 e la fel, cand ies elevii de la scoala. Mai mult, strada a devenit foarte aglomerata si prin devierea traficului prin introducerea benzii publice. In Podu de Piatra, chiar daca nu a functionat, se stie ce trafic infernal este.
Asa ca , va rog eu, nu mai dati vina pe gospodinele ramase ca mai gatesc si ele o oala de bors de fasole. Nu toata lumea vrea delivering si crapelnita fast-food.
Degeaba ai date, daca nu stii sa le interpretezi.
Toate ITP-urile sunt vinovate ,inclusiv cei de la RAR ca le permit unora sa ia spagă pentu a pune in circulatie niste rable. Cand margi pe strada te ustura gatul de la fumul scos de masini . Nu stiu cum trec unele masini de ITP ca nici nu sr vad de atata fum . Numai inginerii de la ITP SI RAR nu vad fumul