a:3:{s:7:"site_id";i:3;s:6:"old_id";i:28212;s:8:"site_url";s:15:"cultural.bzi.ro";}
In 1654, apare o alta lucrare, „Cabala Speculum”, care avea sa fie curand interzisa. In acea perioada, institutia Bisericii detinea mult mai multa putere decat in prezent. Ea se putea opune cu mai multa usurinta decat astazi in luarea deciziilor, in spiritualitate si in dezvoltarea stiintifica. Pe plan spiritual, biserica sustinea, ca in prezent de altfel, ideea nemuririi sufletului si rasplata celor drepti in lumea de dincolo. In opozitie cu acestea, se afla in vremea aceea stiinta alchimiei, al carei scop era acela de a gasi Piatra Filozofala, cu care sa poata fi obtinut elixirul nemuririi. Desigur, alchimistii au fost persecutati, urmariti si executati, dar multe dintre lucrarile acestora au supravietuit pana in prezent.
Lucrarea „Cabala Speculum” include numeroase gravuri interzise. Prima luata in discutie se refera la crearea universului. In gravura poate fi observata, in partea de sus, nasterea universului cu Creatorul in mijloc si primii oameni, un barbat si o femeie, in stanga si in dreapta. Privind cu atentie, se poate observa ca acestia din urma sunt legati cu lanturi de intreaga creatie. Se contureaza aici metafora unei idei foarte periculoase in acea vreme. Privitorul se poate intreba de ce acesti oameni sunt inlantuiti de creatie, daca principiul suprem este acela al Creatorului si daca nu cumva ar fi posibil ca omul sa poata atinge statutul divin.
Cea de a doua gravura arata, in partea superioara, interiorul unei case cu blazon, care ar putea reprezenta oricare casa si oricare blazon al oricarui mare aristocrat al vremii respective. Coborand privirea spre partea inferioara, se poate observa insa ca la subsolul acestei case exista un laborator alchimic, in care alchimistii trebaluiesc de zor pentru a afla secretul vietii vesnice. Din nou, privitorul poate ajunge sa se intrebe de ce artistocratii vremii, care se considerau buni crestini, finantau in secret cercetari alchimice cand, conform credintei, rasplata trebuie sa vina pentru cei drepti in lumea de apoi. Aceste gravuri si intrebarile pe care ele le ridicau nu au fost pe placul Vaticanului care, din nou, a recurs la interzicerea lucrarii.