Noi curse anulate ale companiei Blue Air de la Aeroportul Iași! Operatorul aerian a redus drastic zborurile de la aerogara ieșeană, în ciuda anunțurilor din ultimele luni privind inaugurarea unor rute externe. Fără avioane suficiente și fără personal, operatorul aerian a preferat să suspende sau să anuleze unele curse, pentru a nu intra și mai mult în colaps financiar.
Probleme tot mai mari pentru compania aeriană Blue Air, companie care operează și la Aeroportul Internațional Iași. Plină de datorii către Aeroportul Iași, compania Blue Air a preferat să lase cu ochii în soare mii de pasageri care deja și-au luat bilete către diverse destinații, pentru a nu acumula și alte sume la datoriile restante. Totul ține de taxele pe care trebuie să le achite la aeroport pentru fiecare zbor și care au ajuns acum la ordinul milioanelor de lei. Operatorul aerian pare că nu s-a descurcat deloc cu datoriile acumulate pe aerogările din țară și continuă să anuleze tot mai multe curse. În aceste condiții, sute sau mii de pasageri care au ales cursele cu Blue Air, spre destinații de vacanță sau către rute din Europa, riscă să rămână cu ochii în soare.
Curse anunțate cu fast de Blue Air și suspendate instantaneu
În urmă cu doar câteva săptămâni, compania low-cost a anunțat zeci de rute de pe aeroporturile din București, Iași, Bacău și Cluj-Napoca pentru care a vândut bilete de avion. Ulterior, însă a anulat zborurile sau a amânat debutul acestora, ceea ce a dus la zeci de nemulțumiri din partea pasagerilor. Compania continuă să se confrunte cu datorii, iar operarea unor curse noi continuă să atragă sume restante către aeroporturi. Astfel, se ajunge la anularea bruscă a unor rute. Recent, Blue Air a fost amendată de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului pentru faptul că încasează bani de la pasageri și anulează inexplicabil cursele aeriene programate.
Datorii de milioane lei la Aeroportul Iași
Operatorul aerian a înregistrat datorii de milioane de lei în ultimii ani la Aeroportul Iași. În mandatul trecut, compania a plecat cu scandal de la Iași, însă a revenit odată cu schimbarea conducerii regiei aeroportuare. Blue Air a acumulat datorii de pe urma taxei per pasager pe care o plătește pentru fiecare cursă pe care o efectuează. O parte din datorii au fost plătite însă eșalonat, dar au venit altele noi din urmă. Aeroportul a deschis un alt proces în instanță, pentru a se trece la recuperarea sumelor restante, procedură care a devenit deja uzuală. Datoriile istorice se ridică la 6,7 milioane lei, însă Blue Air a contestat în instanță suma, considerând că o parte din bani pot fi returnați în contul unor reduceri de taxe.
Ce tarife se practică la Aeroportul Iași?
Blue Air a acumulat datorii de pe urma tarifelor practice de Aeroportul Internațional Iași și pe care nu le-a achitat la timp. Conform tabelului privind tarifele aeroportuare, la Iași cel de aterizare este taxat cu 3 euro pe tonă. De exemplu, un Boeing 737-800, folosit de Blue Air pe ruta Iași – Otopeni are o masă maximă la aterizare de 66,3 tone, ceea ce înseamnă 200 de euro pe aeronavă doar pentru acest tarif. Aeroportul Iași aplică și reduceri la acest tarif, în funcție de numărul de aterizări lunare. Tariful de iluminare este de 1,5 euro pe tonă, iar cel de staționare este de 0,04 euro pe tonă.
De asemenea, se practică tarife și pe numărul de pasageri îmbarcați. Pentru cursele interne tariful este de 5,74 euro pe pasager. De exemplu, pentru cursa Iași – Otopeni, la un număr maxim de 189 de persoane, tariful este de 1.084 euro pe avion. Pentru cursele externe, tariful este de 6,30 de euro pe pasager.
Curse anulate, dar care apar pe programul de zbor
Recent, Blue Air a suspendat sau anulat mai multe curse cu destinații externe de la Aeroportul Iași. Cursele suspendate ale companiei Blue Air sunt Iași – Bruxelles/suspendată până în 1 octombrie 2022, Iași – Dublin/suspendată până în 3 octombrie 2022, Iași – Dusseldorf/suspendată până în 4 octombrie 2022, Iași – München/suspendată până în 30 octombrie 2022, Iași – Torino/suspendată până în 20 septembrie 2022.
„Sunt probleme cu personalul, nu au avioane suficiente, probleme care nu sunt doar la Blue Air. În plus, personalul a preferat să plece la companiile din Asia, unde sunt mult mai bine plătiți. Nu au nici personal tehnic la sol pentru că nu au reușit să-i mai plătească. Cauzele sunt multiple și mai țin și de managementul companiei”, a spus un reprezentant din domeniul aviației.
Compania Blue Air a refuzat dialogul
Cotidianul „Bună Ziua Iași” a solicitat un punct de vedere oficial de la compania Blue Air, încă de acum câteva zile, însă reprezentanții operatorului aerian nu au dat curs solicitării jurnalistice. Operatorul aerian a rămas și fără o aeronavă de tip Boeing 737-8 Max pentru care a făcut o comandă, dar care a ajuns la o companie din Norvegia. Pentru că nu are destule avioane, dar și din cauza lipsei personalului, operatorul a decis să amâne sau să anuleze mai culte curse cu plecare din Iași.
Reacția conducerii Aeroportului Iași
În afara datoriei istorice de 6,7 milioane lei, Blue Air are în prezent datorii de câteva sute de mii lei acumulate în ultimele luni. Totuși, datoria prezentă nu este una mare. În plus, se pare că cei de la Blue Air s-au angajat să le plătească eșalonat până în anul 2023. Și totuși, cei de la Aeroportul Iași arată că relația cu operatorul aerian este una normală.
„Mă bucur că avem două curse operaționale către destinații precum Zakynthos și Heraklion și sper să apară în curând și cursele regulate. Nu știu care au fost cauzele care au dus la renunțarea cursei spre Mykonos, probabil că au ținut de politica internă a companiei”, a spus Romeo Vatră, directorul Aeroportului Internațional Iași.
Nu este pentru prima oară când operatorul Blue Air trece la anularea unor curse de la Aeroportul Iași.