Prima pagină » Actualitate » Black Friday 2021. Recomandările directorului ANPC: ,,Verificați prețurile. Citiți caracteristicile produsului”
Black Friday 2021. Recomandările directorului ANPC: ,,Verificați prețurile. Citiți caracteristicile produsului”

Black Friday 2021. Recomandările directorului ANPC: ,,Verificați prețurile. Citiți caracteristicile produsului”

31 oct. 2021, 17:40,
în Actualitate

Directorul ANPC, Paul Anghel, a oferit mai multe recomandări pentru ediția de anul acesta a Black Friday. Paul Anghel ne spune ce ar trebui să facem pentru a ne asigura că nu ne sunt încălcate drepturile consumatorului.

„Vă recomand verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs. În cazul în care consideraţi că drepturile v-au fost încălcate vă recomandăm să semnalaţi orice abatere şi vă asigurăm că ANPC le va acorda tot sprijinul. Vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoţionale) trebuie să respecte o serie de reguli de fixare şi publicitate a preţurilor.

Astfel, orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării preţului redus”, transmite, într-o postare Facebook, Paul Anghel.

Consumatorii trebuie să știe că pot returna în 14 zile un produs comandat online, fără să invoce un motiv:

„Consumatorul poate contacta comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare; modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozităţii vânzătorului. Consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunţa contractual şi 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el, fără să invoce vreun motiv. În cazul returnării produsului, consumatorul îşi poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului.

Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plata din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată şi, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului.

Rambursarea se face folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.

Consumatorul trebuie să citească termenii şi condiţiile de funcţionare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungeşte cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat în format expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor”, mai scrie Paul Anghel.

Black Friday 2021. Recomandările directorului ANPC

Oficialul ANPC precizează ce trebuie să facem pentru că procesul de achiziționare să fie unul sigur:

„- Întocmiţi o listă cu produsele pe care doriţi să le achiziţionezi şi cu preţurile actuale ale acestora. Acest lucru vă va ajuta să evitaţi falsele reduceri de preţuri, de exemplu atunci când comercianţii măresc preţul şi aplică procentul de reducere la preţul astfel majorat;

– Citiţi cu atenţie caracteristicile produsului;

– Verificaţi dacă produsul corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor dvs.;

– Verificaţi stocul existent (pentru comerţul on-line);

– Verificaţi preţul afişat pe site şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA), dacă preţul include şi costul de livrare etc.

– În cazul în care comandaţi online, verificaţi, înainte de a trimite comanda, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când aţi ales produsul.
În anii anteriori, în perioada reducerilor de Black Friday, reclamaţiile primite de la consumatori au vizat următoarele aspecte:

– Afişarea unui anunţ promoţional pe site-ul magazinului online ”-50%” la toate produsele , dar în realitate, aceasta reducere nu se aplică tuturor produselor aflate la comercializare;

– În catalogul promoţional de pe site-ul magazinului online era prezentat un produs electrocasnic cu un procent de reducere de “-200%”, în fapt, reducerea aplicată era de -16%;

– Perioada de valabilitate a reducerilor de preţ şi disponibilitatea produselor la oferta nu erau menţionate;

– Lipsa informării asupra reducerii la preţul de referinţă (cel mai mic preţ practicat în ultimele 30 de zile), consumatorul nefiind informat în mod real asupra avantajului reducerii preţului la achiziţia produsului;

– Deşi produsul selectat apărea ca fiind disponibil în stoc, în momentul în care produsul a fost introdus în coş, acesta apărea ca epuizat;

– Deşi produsul apărea în stoc, iar consumatorul a urmărit site-ul frecvent, la startul vânzărilor de Black Friday produsul apărea direct ca stoc terminat – reclama mincinoasă;

– Produse la ofertă care nu aveau precizat preţul vechi tăiat şi preţul nou, ci doar un singur preţ;

– Consumatorul după o oră şi jumătate de la precomanda pe site, a adăugat şi alte produse în coş, iar după finalizarea precomenzii produsele selectate nu mai erau în stoc;

– Afişarea incorectă a preţurilor: pe site se menţiona ”ofertă specială” dar preţul vechi nu apărea şi nici reducerea procentuală, inducând în eroare consumatorul;

– Produsul a fost plasat în coşul de cumpărături, iar la finalizarea comenzii produsul respectiv a apărut cu un preţ mai mare cu 900 lei – reclama abuz de promovare;

– Pentru a face cumpărăturile de Black Friday de pe site clientul trebuia să aplice pentru un card de cumpărături la o anumită bancă, fără a i se dă posibilitatea alegerii vreunui produs, clientului fiind imposibilă plasarea comenzii;

– La deschiderea promoţiei de pe site, un singur produs părea că având o promoţie reală de 50%, iar acela deja nu mai era în stoc – reclama înşelătoare;

– Comerciantul a refuzat cumpărarea produselor cu cardul în rate, motivând că platforma are probleme tehnice. La solicitările clientului la ore diferite a primit acelaşi răspuns negativ, consumatorul fiind în imposibilitatea de a achiziţiona produsele.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *