Actorul Mihai Bendeac a intervenit în controversa generată de piesa de teatru „Prorocul Ilie”, jucată la Teatrul Național, și a transmis un mesaj tăios celor care contestă și se revoltă împotriva spectacolului.
Bendeac a apărat producția, explicând că piesa se bazează pe un caz real din Polonia și abordează teme precum fanatismul, extremismul și analfabetismul funcțional.
Bendeac reacționează dur într-un scandal!
Bendeac a subliniat că teatrul este un spațiu liber de exprimare și că fiecare piesă de teatru are rolul de a provoca,
„Spectacolul pornește de la un caz real petrecut în Polonia și vorbește despre fanatism, extremism și analfabetism funcțional. Deci, despre voi”, a spus Bendeac, făcând referire directă la cei care au criticat piesa.
Actorul a adăugat că pentru cei care acuză „erezie” și „blasfemie”, „ați greșit secolul”, sugerând că în Evul Mediu aceștia ar fi putut să arde actorii și spectatorii pe rug în numele religiei. Bendeac a mai spus că România este un stat laic și că nu ar trebui să existe astfel de reacții în fața unei producții teatrale.
„Poate patriarhul sau Rasputin ăla de la Constanța să se dea cu fundul de pământ cât vor”, a spus actorul, adresându-se celor care contestă piesa.
Actorul a criticat și o parte dintre românii care se proclamă ortodocși, spunând că aceștia nu au legătură cu învățăturile religioase autentice, ci mai degrabă cu un comportament agresiv și lipsit de cultură.
„Sunt niște fiare rele, crude, fără logică și empatie”, a declarat Bendeac, comparând atitudinea acestora cu cea a ultrașilor de fotbal.
În ciuda controversei, Bendeac a susținut că teatrul românesc se află într-un moment excepțional, cu vânzări de bilete foarte mari și spectacole care acoperă o gamă largă de teme, de la comedii la drame, de la piese istorice la cele contemporane.
Val de mesaje de amenințare și ură
Spectacolul „Prorocul Ilie” a provocat reacții aprinse din partea Bisericii Ortodoxe Române și a unor credincioși, care au considerat piesa „o ofensă adusă Ortodoxiei”. Regizorul Botond Nagy a devenit ținta unui val de mesaje de amenințare și ură din partea celor care au fost deranjați de utilizarea simbolurilor religioase în piesă.
Nagy a anunțat că a primit numeroase mesaje discriminatorii și a demarat acțiuni legale împotriva celor care îl amenință. Controversa a ajuns și în atenția Bisericii Ortodoxe, care a condamnat utilizarea „defăimătoare” a simbolurilor religioase în spectacol.