Sute de mii de persoane sunt așteptate la urne în cursul zilei de mâine, 24 noiembrie. Ieșenii își vor alege viitorul președinte al României pentru următorii cinci ani, în județ urmând a fi deschise aproape 750 de secții de votare. Citiți în rândurile de mai jos toate detaliile legate de scrutinul electoral din data de 24 noiembrie.
Cel mai așteptat eveniment electoral din acest an va avea loc în cursul zilei de mâine, 24 noiembrie. Sute de mii de ieșeni sunt așteptați la urne pentru a-și desemna viitorul președinte al României. În toate cele 98 de localități din județ vor fi deschise câteva sute de secții de votare.
La urne ar trebui să se prezinte 776.002 alegători. Dintre aceștia, peste 730 de mii au carte de identitate valabilă în momentul de față și vor putea vota. Ceilalți vor trebui să solicite eliberarea unui nou document de identitate pentru a-și putea exprima votul. Și la acest tur electoral, procesul electoral va trebui să urmeze o serie de pași.
La alegerile prezidențiale, ieșenii vor vota la secția la care sunt arondați în conformitate cu domiciliul din actul de identitate. Persoanele care în cursul zilei de mâine nu se află în localitatea de domiciliu, pot vota la orice secție, pe lista suplimentară. În cazul în care o persoană este omisă din lista permanentă, aceasta va fi înscrisă pe o lista suplimentară.
Urnele se deschid duminică dimineața la ora 7:00 și se închid la ora 21:00. O particularitate a alegerilor din acest an este legată de ora închiderii secțiilor. Dacă la ora 21:00 mai sunt persoane care vor să voteze și nu au mai apucat, timpul se poate prelungi. Un reprezentant al secției de votare va întocmi un proces-verbal cu toți cei aflați în jurul secției care vor să voteze. În procesul-verbal se va consemna numărul și numele celor care vor vota. După ce lista se închide, alte persoane care ar mai dori să voteze nu mai pot face acest lucru.
Peste 850 de mii de buletine de vot
La nivelul județului Iași vor fi deschise 748 de secții de votare. Sunt cu două mai mult decât la alegerile europarlamentare din luna mai. În municipiul Iași vor fi deschise 247 secții de votare. În municipiul Pașcani vor fi deschise 28 de secții de votare. În orașul Târgu Frumos vor fi deschise șapte secții. În orașul Hârlău vor fi deschise alte opt secții. În orașul Podu Iloaiei vor fi deschise 12 secții de votare.
Județul Iași va beneficia de 854.746 buletine de vot pe care sunt trecute numele celor doi candidați la alegerile prezidențiale din turul doi. Pe lângă buletinele de vot, la Iași vor mai ajunge 774.500 autocolante, dar și 3.740 ștampile.
Pentru a se evita îmbulzeala, după scrutinul electoral, președinții și locțiitorii secțiilor de votare vor veni în Sala Mare a Prefecturii. Cei cu tabletele vor sta în două corturi în parcarea Prefecturii. Corturile vor fi aduse de către Inspectoratul pentru Situații de Urgență. Pentru că temperatura aerului va fi una scăzută, corturile respective vor fi încălzite
Permanență la DLEP Iași
Autoritățile au stabilit și graficul de predare a buletinelor de vot către autoritățile locale. În noaptea de după alegeri, reprezentanții secțiilor de votare vor ajunge la Biroul Electoral Județean (BEJ) pentu a preda buletinele de vot. Mai întâi vor fi preluate buletinele din cele 247 secții de votare din Iași. Ulterior vor fi preluate buletinele din secțiile de la comunele din jurul Iașului.
În aceste zile, Direcția Locală de Evidență a Persoanelor (DLEP) va avea un program prelungit. Totuși, vor fi soluționate cu prioritate doar cererile persoanelor care nu dețin act de identitate sau actul nu este în termen de valabilitate astfel încât să permită exercitarea dreptului la vot.
Programul DLEP
Astăzi, 23 noiembrie, programul va fi între orele 8:00 și 16:00. Mâine, 24 noiembrie, în ziua votului, la DLEP se va lucra între orele 7:00 și 21:00
„Pentru eliberarea unui nou act de identitate, ca urmare a expirării termenului de valabilitate, pierderii, furtului, deteriorării sau distrugerii, se întocmește și se eliberează pe baza cererii scrise a persoanei și a documentelor un nou act. Potrivit legii, se face dovada numelui, datei de naștere, statutului civil, cetățeniei române și a domiciliului. În cazurile în care nu pot fi prezentate anumite documente, respectiv certificate de stare civilă sau dovezi cu privire la domiciliu, se va elibera carte de identitate provizorie, caz în care se vor depune și trei fotografii. Vor fi soluționate cu celeritate cererile persoanelor care nu posedă act de identitate sau acesta are termenul de valabilitate expirat astfel încât să-și poată exercita dreptul la vot