Prima pagină » Titlurile zilei » Bătaie de joc masivă, în educație! Liceenii din Iași învață cu manuale vechi de 20 de ani, rupte și incomplete: „Priviți în ce stare e, ar putea fi folosit, maxim, ca exponat la muzeu”

Bătaie de joc masivă, în educație! Liceenii din Iași învață cu manuale vechi de 20 de ani, rupte și incomplete: „Priviți în ce stare e, ar putea fi folosit, maxim, ca exponat la muzeu”

13 sept. 2024, 02:00,
Ștefana Șovea în Titlurile zilei

Liceeni din Iași au început anul școlar 2024-2025 cu manuale vechi de 20 de ani, dinainte ca aceștia să se fi născut! Pe lângă faptul că sunt uzate, conținutul acestora este unul învechit, motiv pentru care părinții trebuie să scoată bani grei, din buzunare, pentru auxiliare. Unui elev din Iași i se pare penibil să învețe pe asemenea manuale, care se destramă în ghiozdan.

Liceeni din Iași învață cu manuale vechi de 20 de ani

Nici anul acesta elevii de liceu, din Iași, nu au primit manuale noi! Aceștia au fost nevoiți, în momentul în care au ajuns acasă cu manualele, să le lipsească cu bandă adezivă, pentru a nu se destrăma. Multe dintre ele sunt tipărite în anul 2004, ceea ce înseamnă că au fost realizate înainte ca elevii de clasa a IX-a să se fi născut.

Cătălin Achimescu este elev în clasa a XII-a, la Colegiul Național Pedagogic ,,Vasile Lupu” Iași. Acesta a transmis reporterilor BZI faptul că este penibil să învețe pe manuale care sunt rupte, uzate la maximum, și care se destramă în ghiozdan.

„E de-a dreptul trist și penibil chiar ca noi, elevii de Colegiu Pedagogic, să învățăm pe asemenea manuale. «Manual de didactică», dar priviți în ce stare e. Ar putea fi folosit, maximum, ca exponat la muzeu, nu ca manual pe bănci de liceu. Evident, acest lucru afectează calitatea educațională, din plin. Cum să mai stai, să fii atent la oră, când singurul lucru la care te poți gândi e faptul că nu mai știi în ce colț al ghiozdanului sunt paginile de la 42, la 56, că doar lecția la care sunteți, acolo e. Lăsând acest scenariu umoristic, dar amar, deoparte, consider că ar trebui făcut ceva în legătură cu acest lucru. Și cred că e și foarte evident că ar trebui manuale noi și calitative pe băncile noastre, ale elevilor, nu acestea din prezent, care și-au «sărbătorit» «majoratul» acum vreo câțiva ani de zile”, declară Cătălin Achimescu, elev în clasa a XII-a, la Colegiul Național Pedagogic ,,Vasile Lupu” Iași.

Cătălin Achimescu adaugă faptul că educația este prioritară în viața copiilor, iar din acest motiv, statul ar trebui să se ocupe de toate cele necesare elevilor.

„Statul român ar trebui să se ocupe, îndeosebi, de educația copiilor și tinerilor din această țară, în vederea pregătirii lor pentru viață. Nu ar trebui omis niciun aspect din viața unui elev, de la manuale, la care se poate observa starea în care se află foarte multe dintre ele, până la materialele de igienă, din băile școlilor, cum ar fi săpunul sau hârtia igienică, care, de asemenea, de foarte multe ori, sunt de negăsit”, adaugă Cătălin Achimescu, elev în clasa a XII-a, la Colegiul Național Pedagogic ,,Vasile Lupu” Iași.

Părinții trebuie să scoată bani grei, din buzunar, pentru a cumpăra auxiliare

Constantin Neagu, președinte al Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți – învățământ preuniversitar (FNAP-IP), filiala Iași, declară faptul că, din cauza manualelor învechite, părinții sunt nevoiți să scoată bani grei, din buzunare, pentru a cumpăra auxiliare.

„Copiii noștri învață pe manuale vechi. Fata mea a intrat în clasa a IX-a, este născută în anul 2009 și învață pe manuale vechi, din anul 2004, înainte ca ea să se nască. Aici apar nevoile de auxiliare care să actualizeze informațiile. Asta cred că se întâmplă și la clasele mai mici, faptul că nu se actualizează tematica, programa școlară, în manual de bază, manualul școlar, atunci, cadrul didactic este nevoit să apeleze la auxiliare. Dacă vă dau un manual de istorie de clasa a IX-a, făcut în anul 2004, o să ne dăm seama, împreună, că trebuie actualizat conținutul. Ministerul Educației s-a confruntat cu această bătaie între «mafia» editurilor, iar acest lucru a dus la blocaje, privind achiziția, licitațiile, în ultimii doi ani”, declară Constantin Neagu, președinte FNAP-IP, filiala Iași.

Pentru ca profesorii să își poată desfășura activitatea didactică, trebuie să folosească auxiliare.

„Din cauza acestui lucru, copiii noștri suferă, ei fiind beneficiarii primari. Așadar, sunt cadre didactice care, din nevoia de a-și face treaba, apelează la aceste auxiliare. Nu îi scuz, dar asta este realitatea cruntă. Toți părinții suntem nemulțumiți, să vedeți cum arată aceste manuale vechi. Este normal, un copil care învață un an de zile, pe un manual, îl uzează. El este uzat de la simplul aspect al lui, până la conținut. Vorbim totuși de manuale vechi, de 20 de ani, nu este normal, eu, unul, nu am văzut manuale noi. Poate sunt la clasele primare, dar la licee, nu există manuale noi. Vorbim de școli din municipiu, nici nu vreau să mă gândesc ce o fi în mediul rural”, adaugă Constantin Neagu, președinte FNAP-IP, filiala Iași.

Fost cadru didactic: „Am fost nevoită să folosesc, la oră, și auxiliare pentru a aprofunda materia”

M.C. este o fostă profesoară de Limba și literatura română, care s-a retras în urmă cu șase ani din învățământ. Aceasta a declarat reporterilor BZI că situația era la fel cu manualele școlare și în momentul în care aceasta preda claselor de gimnaziu.

„Aceeași situație a fost și acum șase ani, când am predat Limba și literatura română. Elevii erau nevoiți să folosească manualele școlare deteriorate. Unii foloseau un manual la bancă pentru că nici nu erau destule. Erau părinți care preferau să cumpere manuale noi din banii lor. Ca profesor, îți este afectată și activitatea de la oră, unii nu aveau manuale acasă, să își facă temele. Manualelor le lipseau paginile, erau rupte, mâzgălite. Am fost nevoită să folosesc, la oră, și auxiliare pentru a aprofunda materia și pentru a putea să își facă copiii temele”, declară M. C. , fostă profesoară de Limba și literatura română.

Situația manualelor școlare este neschimbată, de ani de zile. Liceeni din Iași sunt nevoiți să studieze de pe manuale vechi, de 20 de ani, iar părinții trebuie să cumpere auxiliare care au un conținut actualizat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *