Investigația site-ului Snoop a scos la iveală detalii financiare despre publicarea și promovarea cărții „În slujba țării”, scrisă de Nicolae Ciucă și finanțată din fondurile alocate Partidului Național Liberal (PNL).
Deși tipărirea volumului a costat doar 23.659 de euro, suma cheltuită pe publicitatea aferentă a fost de 2,5 milioane de euro, bani folosiți pentru 400 de panouri publicitare cu 762 de afișaje, amplasate între mai și septembrie 2024. Această perioadă a coincis cu campania pentru alegerile europarlamentare și pregătirea prezidențialelor, sugerând că publicarea cărții a fost parte a unei strategii electorale.
Refuzuri și lipsă de transparență
Investigația a fost îngreunată de lipsa de transparență din partea fostei conduceri a PNL, inclusiv a fostului președinte Nicolae Ciucă și a fostului secretar general Lucian Bode. Aceștia au refuzat să ofere detalii despre finanțare, iar editura RAO a invocat clauze de confidențialitate pentru a evita dezvăluirea costurilor.
Snoop.ro a solicitat informații în octombrie 2024, însă PNL a răspuns abia după 100 de zile, deși termenul legal este de doar 10 zile. Dezvăluirea acestor date a fost posibilă abia după schimbarea conducerii PNL, sub Ilie Bolojan și Ciprian Ciucu, care au permis accesul la unele informații financiare.
În răspunsul oficial, PNL a justificat alocarea acestor sume prin necesitatea de a informa publicul despre activitatea liderului partidului. În ciuda promovării intense, cartea a fost tipărită în doar 3.000 de exemplare, ceea ce ridică semne de întrebare cu privire la scopul real al acestei investiții masive.
Această dezvăluire pune în lumină modul în care fondurile publice pot fi utilizate pentru promovarea imaginii politice, fără un beneficiu clar pentru cetățeni, ci mai degrabă ca un instrument de campanie ascuns în spatele unei cărți autobiografice.