Mulți bani sunt cheltuiți aiurea pe școli și grădinițe fără copii. Este vorba despre milioane de euro care au fost pur și simplu aruncați de autoritățile locale din România. Banii au provenit din fonduri de la Banca Mondială sau din fonduri guvernamentale. Cel mai bun exemplu este județul Botoșani, unde s0au făcut investiții în 22 de școli care ulterior au fost închise din lipsă de elevi.
Bani cheltuiți aiurea pe școli și grădinițe fără copii!
Mediul rural se confruntă cu o mare problemă legată de scăderea populației. Neavând niciun viitor, tinerii aleg să plece la un oraș aflat în apropiere sau în străinătate, astfel că se ajunge în situația în care școlile rămân fără elevi.
Potrivit statisticilor, în ultimii 14 ani, populația școlară s-a redus cu peste 14.000 de elevi. Chiar și așa, autoritățile locale din comunele botoșănene au aruncat o groază de bani pe reabilitarea de școli care ulterior au rămas fără elevi. Au fost chiar situații în care au fost reabilitate școli sau grădinițe care erau deja închise din lipsă de elevi.
Reabilitarea școlilor s-a făcut în multe comune botoșănene, cu bani de la Banca Mondială, fără a avea vreo strategie legată de numărul de elevi. Astfel, în comuna Gorbănești, s-au construit două școli cu bani europeni, chiar dacă aproape că nu sunt elevi. Prima școală a fost construită în 2014 și închisă după câțiva ani, în timp ce școala construită în 2004 a rezistat ceva mai mult, dar și-a închis și ea porțile. În aceeași comună, în satul Socrujeni, cu aproximativ 500 de locuitori, a fost reabilitată o școală cu etaj, dotată cu camere video și alte facilități doar pentru două clase din ciclul primar și o grupă de grădiniță. Celelalte săli de clasă au rămas fără elevi.
În comuna Durnești, au fost ridicate, în perioada 2000-2010, trei școli, însă toate au fost închise.
Praznice organizate în clădirea școlii
Într-un sat din comuna Coțușca, o altă unitate de învățământ a fost reabilitată începând din 2018, cu fonduri guvernamentale, dar că școala nu a mai apucat să fie niciodată inaugurată pentru că a rămas fără elevi. Ultimii 14 elevi au fost trimiși la școala centrală din Coțușca, iar clădirea reabilitată a rămas în paragină.
În comuna Havârna, o grădiniță a fost reabilitată după ce a fost închisă tocmai din cauza lipsei preșcolarilor. În 2017, s-a decis închiderea definitivă a unității de învățământ și relocarea puținilor preșcolari rămași la grădinița din centrul comunei. La un an de la închiderea grădiniței, autoritățile s-au apucat să o reabiliteze. S-au cheltuit 60.000 de euro pentru acoperiș, s-au făcut băi interioare și s-au tras apă și canalizare, toate pentru o clădire pustie.
În școlile abandonate, dar reabilitate, primarii sau alți reprezentanți ai comunei au decis să desfășoare alte activități. Spre exemplu, s-a ajuns în situația în care la Coțușca, școala va fi transformată în centru pentru vârstnici. La Durnești, în fostele școli din comună, făcute cu fonduri europene se fac praznice și cumetrii.
Este o realitate tragică, mulți bani fiind cheltuiți aiurea pe școli și grădinițe fără copii.
De pistele de bicicleta din comunele fara biciclisti cand veti scrie?