O banală banană lipită de un perete cu bandă adezivă argintie a captat din nou atenția lumii, estimată să se vândă la un preț între 1 milion și 1,5 milioane de dolari la o licitație Sotheby’s din New York. Lucrarea, intitulată „Comedian” și realizată de artistul italian Maurizio Cattelan, este mai mult decât o glumă extravagantă – este un comentariu asupra valorii și percepției artei în lumea modernă.
Prezentată pentru prima dată la târgul Art Basel Miami Beach în 2019, „Comedian” a devenit rapid o senzație virală. Cele trei ediții inițiale ale lucrării s-au vândut pentru sume între 120.000 și 150.000 de dolari fiecare, generând o dezbatere intensă. Un alt artist chiar a mâncat una dintre banane în semn de protest – un gest care a sporit notorietatea lucrării.
Banana cu bandă adezivă a lui Maurizio Cattelan
La licitație nu se vinde banana originală – fructele au fost menite să fie înlocuite regulat. Cumpărătorul va primi un certificat de autenticitate, care îi permite să recreeze instalația oriunde dorește. Această abordare subliniază ideea că nu obiectul fizic este valoros, ci conceptul din spatele lui.
David Galperin, șeful de artă contemporană de la Sotheby’s, descrie lucrarea drept „provocatoare” și un catalizator al introspecției despre ce înseamnă arta și valoarea ei. Totuși, unii critici sugerează că este mai degrabă o ironie la adresa colecționarilor bogați, dispuși să investească sume exorbitante în lucrări absurde.
Semnificațiile ascunse ale bananei
Profesorul Chloé Cooper Jones de la Columbia University sugerează că banana, aparent simplă, poate fi interpretată și ca simbol al istoriei globale a exploatării – de la imperialism la puterea corporativă. Dacă intenția lui Cattelan este să scoată la lumină aceste realități, atunci „Comedian” ar putea fi mai mult decât o glumă costisitoare.
Cattelan nu este străin de controverse, iar umorul său macabru pune adesea în discuție teme sociale și istorice.
Deși lucrarea este adesea respinsă ca o glumă, aceasta poate fi văzută ca o oglindă a lumii capitaliste, în care orice obiect, indiferent de banalitatea lui, poate deveni artă – dacă cineva este dispus să plătească pentru el.
Comparată cu Monet
În același timp, Sotheby’s scoate la licitație un tablou din seria „Nuferi” a impresionistului Claude Monet, estimat la 60 de milioane de dolari. În timp ce unul este un clasic incontestabil, „Comedian” provoacă reacții emoționale similare cu cele întâmpinate de impresionism la debut, când mișcarea nu era considerată „artă adevărată”.
Indiferent dacă este văzută ca o glumă extravagantă sau o piesă de artă conceptuală profundă, „Comedian” continuă să captiveze și să provoace. Rămâne întrebarea: cumpărătorii plătesc pentru o glumă sau pentru o reflecție asupra absurdului din societatea noastră?