Axa rutieră Iași- Suceava a devenit un adevărat coșmar pentru locuitorii comunelor tranzitate de drumul județean de la Breazu până la Belcești. Locuitorii din satul Breazu, comuna ieașeană Rediu, au încercat protejarea copacilor din pădurea seculară de la Mârzești de drujbele drumarilor. Maricel Popa, președintele Consiliului Județean Iași, a dat vina pe Vasile Haidău, primarul din comuna Rediu, de întârzierea lucrărilor. Pentru a da bine în ochii publicului și a-și ascunde incompetența, șeful CJ a dispus decaparea rapidă a drumului din Breazu în zi de duminică
Axa rutieră Iași- Suceava a ajuns o piatră de moară pentru locuitorii comunelor tranzitate de drumul județean din satul Breazu până la Belcești. Bătaia de joc pe fonduri europene întreținută de Maricel Popa, președintele Consiliului Județean Iași, a afectat până și o parte din flora și fauna zonei. Locuitorii de lângă pădurea seculară de la Mârzești au cerut protejarea copacilor din zona drumului și au apelat la Primăria Rediu. Motiv pentru Maricel Popa de a susține public că proiectul este blocat de oameni și de primarul Vasile Haidău. În realitate, pe axa rutieră Iași- Suceava, asocierea Alpenside SRL București – General Trust Argeș lucrează în ritm de melc, iar șeful CJ încearcă să ascundă acest lucru.
„Sunt numai prostii ce afirmă domnul președinte al Consiliului Județean. Cine poate bloca fondurile europene? Eu nu pot opri un proiect, îmi doresc să se facă acest drum. Maricel Popa se află în campanie electorală și caută scandal. Oamenii din zonă ne-au semnalat faptul că nu vor să se taie copacii și ne-au rugat să vorbim la Consiliul Județean. Drumul e a lui, copacii de pe margine sunt tot ai lui”, a menționat Vasile Haidău, primarul comunei Rediu.
Axa rutieră Iași- Suceava, folosită electoral de Maricel Popa, președintele Consiliului Județean Iași. Pe cele două tronsoane de drum județean se lucrează în reluare
Axa rutieră Iași- Suceava are o valoare de 103 milioane de euro și a fost împărțită pe trei loturi în județul Iași. Constructorul Alpenside SRL și-a bătut joc de lucrare încă de la bun început, iar Maricel Popa, președintele Consiliului Județean Iași, i-a cântat în strună. S-a ajuns ca locuitorii din satul Breazu să aibă parte de o surpriză neașteptată. Lotul 1 din axa rutieră Iași- Suceava prevede lucrări pe DJ 282 limită Iași – Rediu – Movileni – Gropnița – DJ 281D (29,584 km).
Lotul doi prevede lucrări pe DJ 281D de la Coarnele Caprei – Focuri – Gropnița și DJ 281B Coarnele Caprei – Belcești (DJ 281), în lungime de 22,001 km. Valoarea primului lot este de 12,7 milioane euro, iar al doilea lot are o valoare de 9.1 milioane euro. Pentru că pe ambele loturi nu s-a făcut mai nimic, ci doar s-a decapat șoseaua în grabă, iar apoi s-au făcut lucrări puține, opoziția din CJ i-a cerut explicații lui Maricel Popa.
„Proiectul este prost conceput, pentru că nu s-a ținut cont de limitele de proprietate si de utilități. S-au tăiat copacii care ofereau protecție la înzăpezire pe anumite sectoare. Mai multe străzi din Breazu nu sunt prevăzute cu traversare peste rigolă, deci fără conexiune cu drumul județean, nu s-au prevăzut podețe pentru accesul în curțile oamenilor care locuiesc la șosea. Nu i-a interesat că vor fi tăiați stejari seculari din pădurea Mârzești. Au început cu lucrările de decopertare, lăsând locuitorii să se descurce cu bucșele, pivoții și alte pagube colaterale la mașini”, a spus Romeo Vatră, liderul grupului de aleși județeni PNL Iași.
Maricel Popa a scos utilajele la paradă. Excavatoare scoase pe axa Iași- Suceava la pozat în zi de duminică
Ca penibilul să fie și mai mare, Maricel Popa, președintele Consiliului Județean Iași, a dispus ca puținele utilaje ce erau pe traseu să fie pozate duminică, 21 iunie, și prezentate ieșenilor.
„Deși weekend, pe Axa rutieră strategică 1: Iași-Suceava, echipele de muncitori sunt la lucru. Astăzi (duminică, 21 iunie), numărul utilajelor a fost suplimentat, lucrările de frezare realizându-se până la Breazu”, se arată într-o prezentare a Consiliului Județean Iași.
Practic, au grăbit decaparea șoselei și pe porțiunea de la Breazu pentru a da impresia că se lucrează pe traseul respectiv.
„Problema cea mai mare o reprezintă lotul 1, în zona Breazu- Horlești, unde se intersectează proiectul Axa 1 cu cel al canalizării, proiect tot pe fonduri europene, deși am pus această problemă acum un an, atunci mi s-a răspuns că nu se intersectează traseele. Iată că nu e chiar așa. În aceste condiții, drumul va trebui să aștepte după realizarea canalizării, adică cel puțin încă doi ani, pentru a putea începe. Proiectul drumului Axa 1 necesită să fie modificat, cel puțin pe raza comunei Rediu, din motivele mai sus enumerate. Acestea sunt adevăratele cauze pentru care lucrările la drum au fost stopate”, a mai spus Romeo Vatră.
Constructorul a decapat tot drumul și a uitat de lucrări
Axa rutieră Iași- Suceava are o lungime de peste 170 kilometri până la intrarea în municipiul din județul vecin. Contractul cu Alpenside a fost semnat în noiembrie anul trecut, iar de atunci și până în prezent lucrările s-au făcut în bătaie de joc. CJ a dat vina și pe pandemia de COVID-19 pentru a justifica lipsa utilajelor de pe traseu. Culmea, traficul a fost redus în perioada stării de urgență și în starea de alertă, iar banii de la Uniunea Europeană sunt în conturi. Asta nu este o scuză pentru întârzierea proiectului, așa cum lasă să se înțeleagă Maricel Popa, președintele Consiliului Județean Iași. Opoziția din CJ îi cere în cotinuare explicații.
„Au pus pământ cu piatră, amestecat cu asfaltul din decapări pe care l-au mărunțit și l-au compactat. Adică, în loc să toarne asfalt, au pus umplutură, pentru a face drumul practicabil. E de la sine înțeles că va trebui să scarifice din nou drumul pentru a-l pregăti pentru asfalt. Unde nu-i cap, e vai de drumuri la Cooperativa Munca Degeaba. Cel mai important lucru de știut este că ordinul de decapare de la începutul anului a fost dat de președintele CJ, pentru a se vedea că se face ceva la drum. Apoi, s-au poticnit în problemele generate de o proiectare greșită”, a încheiat consilierul județean.