Prima pagină » Economic Local » Avertizarea specialiștilor ieșeni: dispar locuri de muncă importante! Vezi care sunt cauzele și dacă te afli pe lista celor care rămân fără serviciu!
Avertizarea specialiștilor ieșeni: dispar locuri de muncă importante! Vezi care sunt cauzele și dacă te afli pe lista celor care rămân fără serviciu!

Avertizarea specialiștilor ieșeni: dispar locuri de muncă importante! Vezi care sunt cauzele și dacă te afli pe lista celor care rămân fără serviciu!

25 iun. 2021, 02:00,
Raluca Costin, în Economic Local

Specialiștii din Iași susțin că, până în anul 2025, vor dispărea diverse locuri de muncă, din cauza digitalizării, care s-a dezvoltat mai ales pe fondul pandemiei de COVID-19. Domeniile în care nu vor mai fi aceleași posturi ca până acum sunt resursele umane și contabilitatea. De asemenea, meseria de operator call-center nu va mai exista în viitorul apropiat

Meseriile de contabil, secretară sau de operator call-center nu vor mai exista până în anul 2025, susțin specialiștii din Iași, care spun că vor dispărea mai multe locuri de muncă din cauza digitalizării. Astfel, în anumite companii, roboții vor înlocui oamenii. „Se vor pierde unele locuri de muncă, dar cu siguranță se va câștiga pe altă parte. Digitalizarea va avea un impact important. Un sector care creează locuri de muncă acum și a creat și în pandemie este outsourcing-ul. Vorbim despre acel domeniu care este cel mai dinamic: IT-ul. Sunt externalizate serviciile de contabilitate, cele de resurse umane, deci HR-ul. Nu vor mai fi făcute de oameni, ci vor fi înlocuite.

Așadar vor dispărea meserii din aceste domenii. De exemplu, sunt activități care au operații repetitive. Acestea vor fi primele care vor dispărea sau vor fi înlocuite de roboți. În industrie, dacă ai mașini care fac aceleași operațiuni făcute de om, de forța de muncă, vor fi înlocuite de roboți. Vorbim de industria de automotive bine dezvoltată la Iași”, susține Gabriela Vasilache, directorul executiv al Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Iași.

Până în anul 2025 vor dispărea meserii din domeniile servicii, resurse umane și call-center

Specialistul din cadrul AJOFM Iași mai spune că domeniile care s-au dezvoltat cel mai bine pe fondul pandemiei de COVID-19 sunt comerțul online și piața livrărilor la domiciliu, care au creat noi locuri de muncă.

„Comerțul îl facem online, ne-am obișnuit să comandăm totul pe Internet. Ați văzut ce amploare a luat acest fenomen! Comandăm totul, de la mâncare, la îmbrăcăminte, încălțăminte, orice produs îl achiziționăm din mediul online. Digitalizarea este un deziderat foarte important în domeniul privat și la instituțiile publice, este și în Programul de Reziliență (Programul Național de Redresare și Reziliență – PNRR). Deci, într-o anumită perioadă, sunt convinsă, nu vorbim despre ziua de mâine, ci de câțiva ani. Este un proces care se va desfășura în doi-trei ani, cel mai rapid.

Poate în mediul privat va fi mult mai repede. Vorbim în anul 2021 și despre o dezbatere, dacă va continua munca remote, de acasă, sau se revine la birou în fizic. Bineînțeles că asta înseamnă și o eficientizare, o reducere de personal. Ați văzut că în Franța sindicatele discută despre revenirea la birou, dar rămân acasă două-trei zile, să lucreze cu un program flexibil. Vom vedea ce se întâmplă și la noi!”, mai spune Gabriela Vasilache, directorul executiv al AJOFM Iași.

Gabriela Vasilache, directorul AJOFM Iași: „Toți vom fi nevoiți, inclusiv eu, să dobândim alte competențe, precum cele digitale!”

Gabriela Vasilache adaugă faptul că, indiferent de postul ocupat, vom fi nevoiți să dobândim competențe informatice.

„Digitalizare înseamnă să ai competențe informatice, să te dezvolți. Toți vom fi nevoiți, inclusiv eu, să dobândim alte competențe, precum cele digitale! Sectorul privat și cel de stat anticipează că vom avea nevoie de IT, de anumite competențe. În momentul în care se va face o digitalizare în instituțiile publice, vor apărea noi locuri de muncă, dar vor dispărea altele. Digitalizarea va însemna, de fapt, o creștere a calității serviciilor, nu a cantității. Piața muncii a fost întotdeauna dinamică. E nevoie de adaptare și tinerii trebuie să rămână la școală. IT-ul s-a dezvoltat foarte mult și tinerii care vor să lucreze în acest domeniu au studii superioare și cunosc măcar o limbă străină, în special engleza. Dar și a doua, de circulație internațională, este tot mai solicitată. În acest domeniu s-au făcut multe angajări, inclusiv în plină pandemie”, mai spune directorul AJOFM Iași.

Ieșenii au la dispoziție sute de locuri de muncă vacante în această perioadă

În acest an s-au angajat 2.560 de ieșeni care își căutau un loc de muncă și s-au înregistrat în baza de date a AJOFM Iași. Cele mai multe angajări au fost făcute în domeniul servicii, fiind angajați curierii, șoferii, dar și în construcții. Firmele care efectuează lucrări de construcții în Iași au angajat, în medie, între 5 și 7 persoane. În acest domeniu se fac în continuare angajări, fiind căutați inginerii și specialiștii cu studii superioare.
De asemenea, cei care vor să-și schimbe locul de muncă sau sunt șomeri și vor să se angajeze se pot înscrie la cursurile de reconversie profesională organizate de AJOFM Iași. În prezent, instituția organizează cursuri pentru 14 domenii de activitate, fiind vorba despre domeniile construcții, agricultură sau înfrumusețare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *