Avertisment pentru românii care au abonamente la telefonie mobilă! Este vorba despre o nouă escrocherie apărută în România, dar și în străinătate. Abonații unor companii de telefonie sunt apelați de escroci și li se fac ,,oferte” care cu greu pot fi refuzate, iar când își dau seama că au fost păcăliți este prea târziu. Iată cum pot rămâne fără bani în conturi cetățenii care au abonament la telefon și nu sunt atenți la noua metodă de fraudă.
Avertisment pentru românii care au abonamente la telefonie mobilă!
O nouă escrocherie ia amploare în Europa. Cetățenii care au telefoane cu abonament lunar sunt sunați de persoane care se dau drept angajați ai operatorilor și furnizorilor legitimi de rețele mobile. Victimelor li se oferă telefoane noi sau contracte noi, beneficiind de reduceri semnificative. Infractorii se folosesc de ofertele companiilor de telefonie mobilă. Astfel, odată ce clienții s-au convins că ofertele sunt autentice și sunt de acord să continue, suspecții solicită apoi datele de conectare ale contului mobil online, inclusiv autentificarea, adresa și detaliile contului bancar.
Ulterior, infractorii plasează comenzi la companii autentice în numele victimelor, dar aleg un telefon diferit de cel solicitat și îl expediază la adresa clientului. La primire, suspecții asigură victimele că aceasta a fost o eroare și le instruiesc să „returneze” telefonul la o altă adresă, care nu este afiliată companiei de telefonie mobilă. După interceptarea telefoanelor „returnate”, suspecții încetează contactul, iar victimele se trezesc blocate fără telefon și răspunzătoare pentru întregul contract nou încheiat pe numele lor. Românii sunt avertizați să fie atenți la ofertele pe care le primesc și la abonamentele suspecte. În ultima perioadă, tot mai multe persoane au devenit victime ale infractorilor online.
O altă metodă prin care sunt păcăliți românii este FakeCall. Hackerii redirecționează apelurile telefonice către instituții bancare direct către infractorii cibernetici, lăsând victimele fără bani și fără să știe ce se întâmplă. Prin mecanismul FakeCall, atacatorii obțin acces la informații financiare sensibile și pot manipula utilizatorii pentru a le extrage datele bancare. FakeCall poate intercepta și redirecționa apelurile efectuate către numerele băncilor, astfel încât victima ajunge să comunice, în realitate, cu hackeri.
Înșelătoriile care îi lasă pe cetățeni fără bani
- înșelătorie cu livrare falsă (51%)
- achiziționare înșelătoare (40%)
- înșelătorie pe piața online (38%)
- înșelătorie WhatsApp (37%)
- înșelătorie de investiții (32%)
- escrocherie cu plăți în avans (32%)
- înșelătorie cu bilete (30%)
- escrocherie la parcare (30%)
- înșelătorie romantică (30%)
Specialiștii în securitate cibernetică și financiară recomandă cetățenilor să fie vigilenți atunci când li se cer date personale.
-
Nu divulgați informații personale: Băncile nu vor cere niciodată codul PIN sau parolele.
-
Verificați companiile: Contactați direct companiile prin canalele lor oficiale.
-
Luați-vă timp: Nu vă grăbiți cu deciziile de cumpărare sau investiție.
-
Fiți sceptici față de promisiuni: Dacă ofertele par prea bune pentru a fi adevărate, de obicei sunt neadevărate.
-
Atenție la mesajele suspecte: Verificați întotdeauna scopul unui cod unic de autorizare.
Românii sunt avertizați să fie mai atenți în 2025 deoarece escrocii online și-au diversificat metodele de înșelătorie. Recent, a apărut escrocheria în rândul celor care au abonamente la telefonie mobilă, iar utilizatorii pot rămâne foarte ușor fără bani în conturi după ce sunt sunați de persoane care se dau drept angajați ai operatorilor și furnizorilor legitimi de rețele mobile.