Un uriaș proiect de infrastructură ar putea lua naștere în curând în România: o autostradă și o linie de cale ferată care să lege portul Constanța de portul Gdansk din Polonia. Este un proiect care ar urma să fie făcut cu partea americană, o „investiție uriașă”, după cum a declarat ambasadorul SUA la București, Adrian Zuckerman.
Consultantul Andrei Caramitru a scris pe pagina sa de Facebook că Guvernul ar face bine să facă lobby să se asigure ca traiectoria să fie Constanța – Iaşi – Lvov – Varşovia – Gdansk.
„Vom începe derularea unui nou proiect pentru România, împreună cu Polonia, pentru construirea unei autostrăzi și a unei căi ferate, care să lege Constanța, de la Marea Neagră, cu Gdansk, de la Marea Baltică. Acest proiect de infrastructură va reprezenta un beneficiu uriaș pentru economiile României și Poloniei, dar și pentru economiile din regiune, ani buni de acum încolo”, a declarat Adrian Zuckerman, vineri, la Washington, în alocuțiunea rostită cu ocazia semnării Acordului interguvernamental dintre România și Statele Unite, care a avut loc la Departamentul Energiei.
„România, împreună cu Polonia, reprezintă aliați esențiali în apărarea Flancului Estic al Europei împotriva agresiunii Rusiei”, a subliniat ambasadorul Zuckerman.
„Guvernul şi decidenţii ar face bine sa facă lobby, sa se asigure ca traiectoria e Constanta – Iaşi-Lvov-Varşovia-Gdansk. E foarte important asta”, a scris consultantul Andrei Caramitru pe pagina sa de Facebook.
Varianta cea mai probabilă este cea prin Ungaria
Sorin Ioniță de la Expert Forum susține că varianta cea mai probabilă este cea prin Ungaria.
„Ce mă supără cel mai tare în presă e cum preiau şi înghit ca pelicanii câte un comunicat fără să se uite pe o hartă, să verifice nişte cifre etc, dar se aruncă la speculaţii aiurea. Uite chestia asta cu proiectul american de “autostradă şi cale ferată” de la Gdansk la Constanţa, de 8 miliarde dolari. E clar că la suma asta nu se pot face 1500km de traseu nou, ci doar upgrade pe ceva existent, adică pe ruta Polonia-Slovacia-Ungaria-România, cu intrare pe la Oradea sau Arad.
N-are legătură cu Moldova (românească) fiindcă un traseu rapid de mutat trupe din flancul stâng în cel drept al NATO este exclus să traverseze Ucraina, stat non-NATO. Plus, doar schimbarea ecartamentului de cale ferată sovietic ar costa enorm şi nici ocolul nu merită. Dacă România se lipeşte la vreo 2-3 miliarde ca să facă conexiunea lipsă Tg Mureş-Braşov pe care UE n-o va finanţa, plus Valea Prahovei, şi remediat nişte segmente de cale ferată prin zona, ar fi chiar genial.
Mai realist, probabil vom lua 1-2 miliarde şi vom repara podurile de la Cernavodă, care zdrăngăne şi stau cu limitări de viteză de peste 10 ani, plus nişte terminale intermodale ici-colo, plus consolidari de poduri pe traseu, deoarece o cale ferată ca lumea costă cam dublu cât o autostradă pe aceeaşi distanţă”, sustine acesta intr-o postare pe Facebook.
Acord interguvernamental semnat de ministrul Economiei
Ministrul Economiei, Virgil Popescu, a fost la Washington și a semnat Acordul interguvernamental din partea României.
Acesta a confirmat existența acestui uriaș proiect de infrastructură cu Polonia și spune că partea română a insistat și pe realizarea infrastructurii adecvate din portul Constanța, de care este nevoie, astfel încât mărfurile care intră prin portul Constanța să iasă și să ajungă în Europa foarte repede.
Finanțare americană pentru centrala de la Cernavodă
Americanii se vor implica deocamdată în construirea reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă și în recondiționarea unității 1. Este un proiect în valoare de opt miliarde de dolari coordonat de una dintre cele mai mari firme de construcții din Statele Unite. Vor participa și companii din țara noastră, dar și din Franța și Canada. Acordul interguvernamental care pune în mișcare acest proiect a fost semnat la Washington de către ministrul Economiei, Virgil Popescu, și omologul său american, Dan Brouillette.
„În 12 iunie s-a reziliat acordul cu compania chineză de la Cernavodă și toată lumea întreba ce vom pune în loc. I-am rugat să aibă răbdare și astăzi am parafat acordul interguvernamental cu SUA pentru colaborarea în domeniul nuclear civil pentru retehnologizarea Unității 1 și construcția reactoarelor 3 și 4. Acordul mai cuprinde și o colaborare universitară în domeniul nuclear, inclusiv colaborarea pe o nouă tehnologie a reactoarelor mici modulare pe care americanii o dezvoltă, dar vorbind în principal de Reactoarele 3 și 4 vorbim de tehnologie CANDU 6, deci ceea ce România are în Unitatea 1 și Unitatea 2 în momentul de față”, a explicat vineri seara, la Digi24, ministrul economiei, Virgil Popescu.