Autostrada Comarnic-Brașov va avea taxă de trecere! Cea mai controversată autostradă din România s-ar putea face în parteneriat public-privat, iar pe această autostradă va exista taxă de acces. Iată de ce această autostradă nu se construiește cu fonduri europene.
Autostrada Comarnic-Brașov va avea taxă de trecere!
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a explicat faptul că una dintre cele mai controversate autostrăzi din România, Comarnic-Brașov, va avea taxă de trecere. Această autostradă, așteptată de 30 de ani, nu a fost inclusă în finanțarea prin fonduri europene pentru că s-a atins plafonul maxim de finanțare.
„Există o listă de proiecte, toate eligibile pe programe europene, toate, doar că n-ajung banii europeni. Care se termină vor avea finanțare. Dacă se termină mai repede Pașcani-Suceava sau Pașcani-Siret, din acea sumă din banii europeni acea sumă va fi decontată. Toate aceste lucruri te duc până la 40 de miliarde, oricât am face noi, maxim. Diferența ca să ajungi la acea rețea decentă e de încă 30 de miliarde.
Comarnic – Brașov (PPP – parteneriat public-privat) poate fi o soluție. Dacă lucrurile vor înainta foarte repede, dacă semnăm anul acesta, și vom semna anul acesta contractul, va fi pe bani europeni. (…) În momentul în care vom ajunge totuși la un sistem cât de cât decent de autostrăzi în România, eu cred că va exista un sistem de vinietă, de taxe. Ați mers undeva în Europa și n-ați plătit, în afară de Germania? (…) Ați mers în Italia? Plătești când ai urcat și când cobori. Peste tot, în afară de Germania, peste tot în Europa se plătește, în Ungaria, în Austria, peste tot”.i, nu va fi pe PPP.”, a precizat Sorin Grindeanu.
De ce nu se face această autostradă pe bani europeni
Autostrada Comarnic-Brașov va avea taxă de trecere. Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, explică faptul că România nu a inclus aproape niciodată controversata autostradă Comarnic Brașov între proiectele finanțate din bani europeni.
,,Noi nu avem autostrada Comarnic – Brașov, nu din cauza Uniunii Europene, ci din cauza României. Asta apropo de faptul că unii zic ce face Uniunea pentru noi. Nu o să vină Uniunea Europeană să ne facă nouă Comarnic-Brașov. Acesta este unul din proiectele care n-a fost aproape niciodată inclus pe lista proiectelor cu finanțare europeană.
Tot timpul România a dorit sub diverse forme să realizeze singură acest proiect. Deci nu e ceva care e în agenda Uniunii Europene, a Comisiei, pentru România.”, a declarat Adina Vălean, comisar european pentru Transporturi.
Lucrările nu vor fi gata la timp, deși Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, estimează că anul acesta vor fi finalizate șase sau chiar șapte din cele 13 loturi din Autostrada Moldovei A7 aflate în execuție. Estimarea vine în urma unor discuții cu constructorii de autostrăzi. Autostrada „Moldovei” A7 – coloana vertebrală rutieră care ar urma să străbată regiunea de la Nord la Sud și să lege Moldova de Muntenia – se află în lucru din apropiere de Ploiești, de la intersecția cu A3, până la Pașcani, aproape 320 de kilometri. În 2024, însă, unele tronsoane au deja termen de finalizare – 65 de kilometri de autostradă care ar trebui deschiși traficului.