În anul 2019, numărul incidentelor de securitate a crescut cu 40 la sută față de anul precedent. Potrivit Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), internetul mobil a fost cel mai afectat, fiind înregistrate reclamații din toate regiunile țării. Numărul reclamațiilor din Iași a crescut, fiind depuse 23 de sesizări cu privire la incidente de securitate care au fost produse din multiple cauze, respectiv fenomene naturale, producerea concomitentă a două evenimente distincte ori acțiuni rău intenționate. La nivelul regiunii Moldovei au fost depuse 66 de reclamații
Potrivit Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), numărul incidentelor de securitate a crescut cu 40 la sută față de anul precedent. Internetul mobil a fost serviciul telecom cel mai afectat de incidente de securitate în 2019, numărul incidentelor fiind mai mare cu 40 la sută față de perioada 2018. Numărul sesizărilor a crescut de la 556 la 794 de sesizări în anul 2018 față de anul precedent. Ieșenii au depus 23 de sesizări cu privire la incidente de securitate, iar la nivelul regiunii Moldovei au fost depuse 66 de reclamații.
Un ieșean a depus o reclamație referitoare la incidente de securitate, fiind afectat semnalul la telefonul mobil
Una dintre reclamațiile depuse de ieșeni cu privire la problemele care au apărut la internetul mobil a fost din cauza fenomenelor meteo.
„Am pierdut semnalul de telefonie mobilă, am sunat la firma de telecomunicații și am fost asigurat că problema se va rezolva. Problema a apărut după ce au fost ploi și vijelii și picase rețeaua. Am așteptat cred că jumătate de zi să primesc un răspuns sau să se rezolve problema, însă nu m-a băgat nimeni în seamă. Când am sunat din nou, mi-a răspuns o operatoare care spunea că nu primise sesizarea mea și că au multe reclamații de rezolvat. Abia a doua zi a revenit semnalul”, a spus unul dintre reclamanții din Iași.
Cele mai multe sesizări cu privire la incidente de securitate au fost înregistrate în anul 2019, numărul sesizărilor fiind aproape dublu
Potrivit Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), furnizorii de servicii de telecomunicații au raportat în anul 2019 mai multe incidente care au afectat securitatea și integritatea rețelelor și a serviciilor de comunicații electronice. Potrivit specialiștilor, cele 794 de incidente raportate au avut impact semnificativ asupra securității și integrității rețelelor și a serviciilor de comunicații electronice. Potrivit specialiștilor, în anii 2017 și 2018, cele mai afectate servicii au fost cele de telefonie mobilă și SMS, iar în anul 2019 cele mai multe conexiuni afectate de incidente semnificative sunt cele de internet mobil și transmisiuni de date mobile (aproximativ 10,47 milioane de conexiuni afectate).
Fenomenele meteo au generat incidente de securitate pentru milioane de români, internetul mobil fiind cel mai afectat
De asemenea, au depus reclamații cu privire la serviciile de telefonie mobilă și SMS care au fost afectate în anul 2019 (aproximativ 9,16 milioane de conexiuni), retransmisie a programelor audiovizuale (aproximativ 1,47 milioane de conexiuni), telefonie fixă (aproximativ 1,21 milioane de conexiuni), cele mai puțin afectate fiind cele de internet fix și transmisiuni de date fixe (aproximativ 1,19 milioane de conexiuni). Anul trecut, numărul mediu al conexiunilor afectate de un incident a fost de 28.859, în creștere față de 2018, când un incident avea, în medie, repercusiuni asupra a puțin peste 24.000 de conexiuni.
A crescut numărul reclamațiilor din Iași referitoare la incidente de securitate, internetul mobil fiind cel mai afectat
Din punct de vedere al ariei geografice afectate, cele mai afectate județe sunt din zona Moldovei, din sudul țării, dar și din vestul țării. Astfel, județul Teleorman este unul dintre cele mai afectate, cu aproximativ 33 de incidente raportate în anul 2019. În total, din regiunea Moldovei au fost înregistrate 66 de sesizări, cele mai multe fiind din Iași. Ca resurse afectate, în cele mai multe cazuri acestea fac parte din categoriile medii de transmisiune, stații de bază și controlere mobile și echipamente din noduri de transmisiune.
Reclamațiile din Iași pot fi depuse în continuare la Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM)
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) derulează activități de monitorizare și control care au ca scop principal asigurarea aplicării și respectării în practică a prevederilor legislației și reglementărilor impuse de Autoritate pentru promovarea concurenței pe piețele de comunicații electronice și de servicii poștale, precum și pentru protejarea drepturilor și a intereselor utilizatorilor. O componentă importantă a activității de control este monitorizarea spectrului de frecvențe radio cu utilizare neguvernamentală, care urmărește atât susținerea procesului de gestionare eficientă a spectrului, cât și respectarea obligațiilor cuprinse în licențele de utilizare a frecvențelor radio și în autorizațiile de asignare a frecvențelor sau în reglementările din domeniul comunicațiilor electronice care utilizează spectrul radio.