Automobilele pe benzină şi motorină nu vor mai avea voie în centrul oraşului din 2025, în capitala Suediei. Mpsura va fi luată pentru a reduce poluarea.
Automobilele pe benzină şi motorină nu vor mai avea voie în centrul oraşului din 2025!
O suprafaţă de aproximativ 20 de cvartale care se întinde între centrul financiar şi principala zonă comercială din Stockholm va fi accesibilă numai automobilelor electrice, anumitor tipuri de camionete hibride şi vehiculelor pe bază de celulă de combustibil, potrivit unor norme ce urmează a fi prezentate în mod oficial. O eventuală extindere a acestei zone ar putea fi decisă în prima jumătate a lui 2025.
Stockholm ar putea fi prima mare capitală care introduce o astfel de prohibiţie şi planurile aleşilor locali din capitala Suediei merg mai departe decât iniţiativele omologilor din Paris, Atena şi Madrid, care au interzis doar automobilele pe motorină. Alte oraşe, inclusiv Londra, au introdus zone cu emisii poluante reduse care includ taxe zilnice pentru intrarea în centrul oraşului a automobilelor mai vechi cu motoare pe combustie.
Reprezentanții Partidului Verde a anunțat că aerul din Stockholm poate provoca afecțiuni pulmonare la copiii mici și decese premature la persoanele în vârstă. În acest fel, reprezentanții își doresc ca procesul de înlocuire al autovehiculelor cu motoare cu ardere internă să fie grăbit, iar în zonele ecologice să fie introduse doar mașini electrice.
„În prezent, aerul din Stockholm provoacă afecțiuni pulmonare la sugari și decese premature la persoanele în vârstă. Este o situație complet inacceptabilă. Vrem să creăm un mediu de viaţă mai bun pentru oamenii care trăiesc şi muncesc aici”, a declarat viceprimarul pentru Transport al Partidului Verde, Lars Stromgren.
Ce se întâmplă în Belgia și Norvegia
Întrebarea care se pune este dacă acest plan va stimula vânzările de automobile electrice în Suedia. Momentan, vânzările de automobile electrice în Suedia trec printr-o perioadă dificilă, deoarece consumatorii resimt efectele crizei vieţii. La începutul acestui an, organizaţia Mobility Sweden şi-a revizuit în scădere estimările privind înmatriculările de automobile electrice noi în 2023, până la 35% din înmatriculările totale, de la 40% anterior.
Partidul Verde își dorește o extindere a zonei ecologice, după anul 2025. Companiile din industria de transporturi afirmă cu administrația ar trebui să pună accent pe stații de încărcare electrice pentru ca schimbare autoturismelor să aibă loc, în mod voluntar.
În paralel, Bruxelles-ul a interzis în luna decembrie traficul auto non-esenţial şi non-local pe 10 străzi importante din centrul oraşului. În luna august, Londra a stabilit una dintre cele mai ambiţioase politici privind emisiile autovehiculelor prin extinderea zonei cu emisii extrem de scăzute.
În Norvegia, ţară renumită pentru vânzările mari de automobile electrice, municipalitatea din Oslo a recomandat la începutul anului introducerea unei zone de emisii zero în centrul oraşului, care, în 2025, în ceea ce ar urma să fie prima fază a programului, ar viza transportul de mare tonaj şi camioanele, pentru ca începând din 2027 să fie extinsă şi la autoturisme.