Asigurare obligatorie pentru o categorie de angajați din România! O nouă reglementare impune anumitor salariați de la stat sau de la privat obligația de a încheia asigurări de răspundere civilă profesională pentru eventualele greșeli în activitatea lor. Iată cine trebuie să încheie noua poliță și cât costă.
Asigurare obligatorie pentru o categorie de angajați din România!
Asistenții medicali și moașele din România sunt obligați printr-o reglementare recentă să încheie asigurări de răspundere civilă profesională. Legea emisă de Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România stabilește că polițele de asigurare vor avea valori cuprinse între 2.000 și 20.000 de euro, în funcție de domeniul și locul de desfășurare a activității.
Obligația se aplică tuturor asistenților medicali și moașelor, indiferent dacă sunt angajați în sistemul public sau privat ori dacă profesează independent. Polițele de asigurare vor acoperi eventualele greșeli profesionale, protejând atât cadrele medicale, cât și pacienții afectați de posibile erori. Valorile polițelor de asigurare sunt:
- 10.000 de euro – pentru cei care activează în unități sanitare cu paturi (spitale, ambulatorii, secții de urgență, laboratoare etc.).
- 4.000 de euro – pentru cei care lucrează în unități de medicină primară, cabinete școlare, unități medicale independente sau de asistență medico-socială.
- 2.000 de euro – pentru asistenții de farmacie și pentru cei care activează în sănătatea publică, inclusiv în direcțiile de sănătate publică și institutele de medicină legală.
- 20.000 de euro – pentru cei care profesează în regim independent, fie ca persoane fizice independente, fie ca titulari de cabinete de practică independentă.
Unde se poate încheia asigurarea profesională
Asigurările de răspundere civilă profesională pot fi încheiate doar la societăți de asigurare autorizate de Autoritatea de Supraveghere Financiară. Scopul introducerii acestei obligații este de a proteja atât pacienții, cât și personalul medical, stabilind un cadru clar pentru gestionarea posibilelor erori profesionale.
O altă lege recentă care va intra în vigoare vizează hărțuirea la locul de muncă. Ministerul Muncii a pus în dezbatere publică un proiect care definește hărțuirea la locul de muncă și stabilește responsabilități pentru angajatori.
„Violența și hărțuirea în domeniul raporturilor de muncă se referă la comportamente și practici inacceptabile, sau amenințări cu comportamente și practici inacceptabile, indiferent dacă au loc în mod izolat sau repetat, care lezează demnitatea unei persoană sau duc la crearea unui mediu intimidant, ostil, degradant, umilitor sau ofensator sau au scopul de a genera, generează sau pot genera un prejudiciu fizic, psihologic, sexual sau economic.”, conform proiectului de modificare a Codului Muncii.
„Angajatorii au obligația de a desemna cel puțin un angajat căruia să îi repartizeze, prin fișa postului, și atribuții în domeniul prevenirii hărțuirii/violenței la locul de muncă.”, se mai arată în proiect.
Ministerul Muncii i-a anunțat pe români că se are în vedere modificarea Codului Muncii în 2025. Problema aflată în dezbatere este hărțuirea angajaților la locul de muncă, inclusiv supravegherea de către colegii de muncă, problemă frecventă în ultima perioadă. Autoritățile au anunțat cum se va schimba legea securității în muncă și ce obligație îi revine angajatorului.
O altă modificare legislativă din Codul Muncii impune o nouă asigurare obligatorie pentru o categorie de angajați. Reglementarea impune asistenților medicali și moașelor din România obligația de a încheia asigurări de răspundere civilă profesională pentru eventualele greșeli în activitatea lor.