Unul din cele mai așteptate proiecte de infrastructură din Iași se poate schimba radical din mers. Varianta de ocolire a traficului greu poate cuprinde o nouă rută pe zona Sud-Est în afara zonei locuibile a orașului. În paralel, se va continua demararea proiectului pe varianta Poitiers- Trei Fântâni. Municipalitatea ar trebui să treacă la relocarea utilităților, șoseaua urmând a fi preluată de Compania Națională de Infrastructură
Unul din cele mai mari proiecte de infrastructură din Iași a intrat din nou în atenția publică. După ani buni în care a bătut pasul pe loc, proiectul variantei ocolitoare de trafic greu a Iașului ar putea prinde din nou contur. Ieri, la Iași a avut loc o întâlnire a reprezentanților Ministerului Transporturilor cu cei ai autorităților locale și județene pentru a se discuta despre situația zonei Selgros- Poitiers- Trei Fântâni, varianta de trafic greu a municipiului Iași. Discuțiile au vizat protocolul de predare către Minister a șoselei și demararea de către primărie a studiului privind relocarea utilităților.
În paralel însă s-a avansat și propunerea unei noi șosele ocolitoare care să nu intre în municipiu. Traseul propus ar fi de la Lunca Cetățuii pe teritoriul comunelor Ciurea, Bârnova, intersecție cu DN Iași-Vaslui, înainte de intersecția spre Dobrovăț. Acest proiect va fi însă analizat în următoarele luni și propus celor de la Ministerul Transporturilor pentru a putea fi luat în calcul. Culmea este că, după ce ani la rând nu s-a făcut nimic pentru varianta Poitiers- Trei Fântâni, acum s-a scos din joben această nouă rută în exteriorul orașului.
Două săptămâni pentru un protocol
În prezent însă, zona Poitiers nu poate cuprinde șoseaua de centură. Pentru ca centura să poată fi realizată, aceasta ar trebui să aibă câte două benzi pe sens, pe o lățime de măcar șapte metri. Pentru ca acest lucru să se întâmple, șoseaua trebuie lărgită.
„Draftul de Protocol prezentat a fost însușit de toți cei prezenți și va fi completat cu un program detaliat și cu varianta de trafic ușor. Termen pentru semnare – 14 zile începând de azi (ieri- n.r.). După semnarea acestui draft, Primăria va începe demersurile pentru SF în vederea proiectării relocării utilităților, iar în paralel CNAIR va debloca licitația de proiectare și execuție.
Consilierul Ministerului Transporturilor va iniția toate demersurile pe lângă ministrul Transporturilor pentru ca toate discuțiile tehnice și organizatorice ce țin de acest proiect să se desfășoare direct între Primăria Iași și CNAIR la sediul DRDP Iași. S-a propus de către expert infrastructură ing. Doru Nicolae o nouă variantă ocolitoare trafic greu Sud-Est care să fie în afara zonei locuibile a orașului. Toți cei prezenți au fost de acord să demareze acțiunile pregătitoare și să se desfășoare în paralel cu acest proiect – termen prezentare a unui nou traseu, maxim 60 zile”, a spus Cătălin Urtoi, consilier al ministrului Transporturilor.
Utilitățile vor fi relocate
La discuții a fost prezent și edilul Mihai Chirica. Acesta a arătat că municipalitatea va trece la demararea studiului de fezabilitate legat de relocarea utilităților pe Poitiers.
„Întâlnirea ar trebui să aducă un punct de vedere comun între noi, Ministerul Transporturilor, parlamentarii Iașului, Consiliul Județean, Prefectura Iașului și consilierii ministrului Transporturilor. Este foarte important că ne-am pus la aceeași masă. A fost și un director general adjunct de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Am stabilit și un lucru clar. Vom continua toate demersurile pentru implementarea actualei soluții de deviere a traficului greu pe Poitiers- Trei Fântâni. Începem cu studiile, care însă vor dura, pentru a face o centură mai largă decât cea pe care vrem să o implementăm. Ne dăm mâna pentru proiectul existent. Anul aceasta ar trebui să se termine studiile de fezabilitate, proiectul tehnic și la începutul anului viitor să înceapă lucrările. Este un parteneriat și o formă de solidaritate față de acest demers, pentru că este un lucru de care avem nevoie”, a menționat edilul Mihai Chirica.
Sute de mii de lei pentru relocarea utilităților
Municipalitatea va ceda temporar Ministerului Transporturilor administrarea a două sectoare de drum. Această acțiune va fi realizată în vederea relocării/protejării/mutării rețelelor de utilități aflate pe amplasamentul proiectului șoselei de centură – varianta de trafic greu și a fost decisă în ședința din 10 octombrie 2019 a Consiliului Local Iași. Este vorba de sectorul km 19+600 (Selgros) – km 26+460 (DN28), mai exact bd. Poitiers, tronsonul cuprins între culeea pasajului existent peste CF600 Tecuci – Iași și DN24 Iași – Vaslui, și str. Trei Fântâni, tronsonul cuprins între DN24 Iași – Vaslui și DN28 Iași – Albița.
Transmiterea acestor tronsoane de drum se va face în baza unui protocol de predare – primire pe o perioadă de cinci ani, timp în care Guvernul trebuie să demareze lucrările. Până la începerea acestora, administrarea respectivelor porțiuni de drum rămâne în sarcina municipalității ieșene. Totodată, prin Hotărârea de Consiliu Local menționată, municipalitatea a alocat suma de 150.000 lei în vederea elaborării studiilor tehnice și a studiului de fezabilitate pentru acest demers. O sumă egală va fi prevăzută în același scop pentru acest an. Termenul estimat pentru finalizarea documentelor este de trei luni. După finalizarea obiectivului, tronsoanele de drum vor fi transmise din domeniul public al statului și administrarea Ministerului Transporturilor în domeniul public al Municipiului Iași și administrarea Consiliului Local al Municipiului Iași.
Se cer termene clare
Unul din cei prezenți la întâlnire, deputatul Petru Movilă, a cerut termene clare pentru ca acest proiect să prindă contur.
„Este important că s-au stabilit termene clare, ceea ce are de făcut municipalitatea și Ministerul Transporturilor. Există o hotărâre de Guvern din 2010 prin care traseul șoselei de centură, inclusiv zona Cicoarei- Arh. Berindei, bvd. Poitiers- Trei Fântâni, să ajungă la Ministerul Transporturilor. Trebuia ca în 30 de zile primăria și Consiliul Local să încheie un protocol de predare- primire. Au trecut 10 ani și asta nu s-a întâmplat. Acum sper ca lucrurile să se așeze.
S-a generat o nouă idee, să facem un traseu la ieșirea din oraș, la drumul județean Iași- Vaslui, un nou tronson care să iasă în drumul național Iași- Vaslui pe la Bucium. Rolul șoselei de centură este să scoată traficul greu din municipiu. Nu mai este un alt oraș în România prin care șoseaua de centură să treacă prin intravilan. Sunt bani în buget pentru șoseaua de centură și cele două instituții trebuie să-și facă treaba cât mai rapid”, a susținut deputatul Petru Movilă.
Președintele Consiliului Județean Iași a spus însă că până acum totul nu au fost decât vorbe goale.
„Este aceeași ciorbă reîncălzită de foarte multe ori. Cred că am avut mai multe adrese la primărie pentru a transfera drumurile naționale la Ministerului Transporturilor. Din 2009 se tot fac comisii. Le-am spus că ar trebui să ne ocupăm instituțional de acest lucru. Nu este vorba de persoane aici. Ar trebui ca cineva să ia taurul de coarne, de studii de fezabilitate suntem sătui. Le-am propus să schimbe proiectul, să facă o pasarelă la Ciurea și după rondul de la centură să mergem pe la drumul de la Fabrica de cherestea, la Hlincea și să ieșim spre Păun, pentru a ajunge apoi la Dobrovăț. Să schimbăm ceva rapid. Este o aglomerare urbană foarte mare la Ciurea și Miroslava și nu trebuie să avem aceeași problemă acolo ca la Bucium. Să facem ceva inginerește, nu să tot facem iar campanie”, a menționat Maricel Popa, președintele Consiliului Județean Iași.