Prima pagină » Titlurile zilei » Antreprenorul ieșean Nicolae Boțu, implicat în marile licitații de infrastructură, face dezvăluiri despre cauzele lipsei autostrăzilor din România! Prof. univ Boțu: „Participarea majorității firmelor străine la licitații este o glumă sinistră”
Antreprenorul ieșean Nicolae Boțu, implicat în marile licitații de infrastructură, face dezvăluiri despre cauzele lipsei autostrăzilor din România! Prof. univ Boțu:

Antreprenorul ieșean Nicolae Boțu, implicat în marile licitații de infrastructură, face dezvăluiri despre cauzele lipsei autostrăzilor din România! Prof. univ Boțu: „Participarea majorității firmelor străine la licitații este o glumă sinistră”

08 iun. 2020, 04:00,
Valentin Hutanu, în Titlurile zilei

Cunoscutul antreprenor prof. univ. dr. ing. Nicolae Boțu, care a participat la marile licitații pe infrastructură, face dezvăluiri despre cauzele lipsei autostrăzilor din România! Soluțiile și argumentările oferite de prof. univ. dr. ing. Nicolae Boțu de la Universitatea Tehnică – TUIAȘI „Gheorghe Asachi” din Iași explică inexistența autostrăzilor din România. „Este întrebarea pe care ne-o punem de ani de zile ori de câte ori ne aducem aminte sau discutăm despre acest subiect cât se poate de fierbinte. Și niciodată nu primim răspunsul corect, urmat, așa cum ar fi normal, și de enumerarea soluțiilor de rezolvare a problemei. Și nici nu vom primi mulți ani de acum încolo atâta timp cât nu ne adresăm adevăraților specialiști, adică a celor care lucrează efectiv în breaslă”, crede prof. univ. dr. ing. Nicolae Boțu de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași

Prof. univ. dr. ing. Nicolae Boțu, personajul-cheie care a participat la marile licitații pe infrastructură, face dezvăluiri legate de lipsa autostrăzilor din România. Prof. univ. dr. ing. Nicolae Boțu de la Universitatea Tehnică (TUIAȘI) „Gheorghe Asachi” din Iași oferă detalii ce țin de inexistența autostrăzilor din România. Prof. univ. dr. ing. Nicoale Boțu lucrează în domeniu pe de o parte, în calitate de cadru didactic universitar de peste 36 ani, unde predă Geotehnică, Fundații și Stabilitatea pantelor, iar pe de altă parte, ca administrator al unei societăți private de proiectare și execuție unde face studii, expertize, proiecte geotehnice.

„În cei 25 ani de activitate practică am participat la sute de licitații, din care am pierdut majoritatea, inclusiv la cele pentru autostrăzi. La cea pentru Sibiu-Pitești am participat la elaborarea Studiului geotehnic până în momentul în care mafia geotehnicii românești, coordonată de frații lor italieni, a pus piciorul în prag, strigând în gura mare: «De aici continuăm noi!» Consecința? Autostrada Sibiu-Pitești nu se va realiza nici în 10 ani de acum încolo. La această întrebare răspunsul corect este: Din cauza incompetenței, a lipsei de responsabilitate și a corupției factorilor de decizie de la toate nivelurile. Și de multe ori din cauza intervenției nefaste a politicului în activitatea economică”, dezvăluie prof. univ. dr. ing. Nicolae Boțu.

Celebrul antreprenor, prof. univ. dr. ing. Nicolae Boțu, implicat cu firma sa la marile licitații pentru autostrăzi din România, face dezvăluiri

Prof. univ. dr. ing. Nicolae Boțu, pentru a se înțelege mai bine detalierea cauzelor care au dus la nerealizările din ultimii 25 ani din domeniul construcțiilor rutiere (și nu numai la autostrăzi), explică plecând de la documentația pentru Studiul de Fezabilitate Sibiu-Pitești.

„În primul rând, licitațiile sunt prost organizate deoarece termenele și condițiile impuse de beneficiar (Compania Națională de Administrarea Infrastructurii Rutiere, CNAIR sau Direcția Regională de Drumuri și Poduri, DRDP-uri) sunt de cele mai multe ori nerealiste. Caietele de sarcini sunt incomplete, neclare, interpretabile. Valorile estimate ale lucrărilor sunt în consecință mult mai mici decât cele reale (aproximativ 10-15 la sută). Și nu în ultimul rând, contractul pe care beneficiarul îl propune este totalmente disproporționat, el având toate drepturile și executanții toate obligațiile. Plățile se fac foarte greu, de cele mai multe ori la 6-12 luni de la avizarea documentației și doar parțial. Garanțiile de bună execuție de 10 la sută din valoarea contractului se eliberează în cel mai bun caz după ani buni de la terminarea lucrărilor”, detaliază prof. univ. dr. ing. Nicoale Boțu.

Profesorul Nicoale Boțu: „Firmele care fac lucrări de proastă calitate, mai cu seamă cele de proiectare, nu sunt trase la răspundere de beneficiar

Astfel, explicațiile emise de societățile care vin cu prețuri mai mici de 85 la sută din valorile estimate nu sunt verificate și urmărite apoi pe parcursul derulării lucrărilor.

„Firmele care fac lucrări de proastă calitate, mai cu seamă cele de proiectare, nu sunt trase la răspundere de beneficiar. Reprezentanții firmelor de consultanță și diriginții de șantier pactizează de cele mai multe ori cu constructorul și semnează actele de conformitate în fals. Participarea majorității firmelor străine la licitații este o glumă sinistră deoarece ei se ocupă doar de repatrierea sumelor de bani, munca efectivă fiind îndeplinită de societăți autohtone, de cele mai multe ori depășite de complexitatea lucrărilor, cu personal incompetent, materiale de proastă calitate și fonduri insuficiente”, mai dezvoltă prof. univ. dr. ing. Boțu.

Care sunt cauzele pentru care majoritatea marilor investiții, precum autostrăzile, nu eșuează

Analizând cauzele pentru care majoritatea marilor investiții propuse de CNAIR și DRDP-uri la diferite etape (expertize tehnice, studii de fezabilitate, proiecte tehnice, execuție) sunt invariabil terminate cu un eșec, prof. univ. dr. ing. Nicolae Boțu vine cu detalii.

„Îndepărtarea acestor cauze indică foarte clar ce ar trebui să facem pentru a debloca situația actuală din domeniul construcțiilor rutiere. Culmea este că ar trebui să respectăm legile actuale, redactate de curând, sau să le îmbunătățim pe cele mai vechi.
Spre exemplu, în Legea 10 reactualizată, se indică obligativitatea ca beneficiarii lucrărilor de construcții să realizeze (chiar din 2018), certificarea firmelor de proiectare, expertizare sau execuție, în așa fel încât să existe liste cu societățile capabile să realizeze lucrări de bună calitate. Această certificare este foarte importantă și în consecință trebuie făcută cu simț de răspundere pe baza unor criterii profesionale foarte clare, transparente și ușor de verificat”, evidențiază prof. univ. dr. ing. Nicolae Boțu.

Doar societățile certificate de beneficiar vor putea participa la licitații pentru autostrăzi.

În acest mod, doar acele societăți certificate de beneficiar vor putea participa la licitații pentru autostrăzi. Criteriile vor fi verificate cel puțin o dată la 2 ani și listele reactualizate. În cazul în care o societate nu își îndeplinește în mod corect sarcinile conform caietului de sarcini și a ofertelor tehnice și financiare depuse la licitații. Așa, beneficiarul va putea elimina respectiva societate din lista celor certificate pentru o perioadă de timp.

„Certificarea trebuie făcută și pentru firmele autohtone și pentru cele străine. Pentru acestea din urmă, condițiile trebuie să fie foarte clare și concrete în așa fel încât să fie implicați efectiv în realizarea lucrărilor și nu numai financiar. În plus, contractele încheiate cu aceste societăți trebuie să fie mult mai bune pentru statul român în așa fel încât să nu mai trebuiască să plătim mari sume de bani ca urmare a proceselor pierdute în instanță”, continuă prof. univ. dr. ing. Nicolae Boțu.

Probleme la Calitatea Caietelor de Sarcini care însoțesc cererile de oferte pentru lucrări în infrastructura din România

O altă cauză care duce la blocarea investițiilor în infrastructură și autostrăzi propuse de CNAIR și DRDP-uri o reprezintă calitatea Caietelor de Sarcini care însoțesc cererile de oferte. Implicit valorile estimate mult mai mici decât cele normale și termenele de execuție care nu au nimic în comun cu realitatea. Mai mult, contractele propuse spre semnare de către CNAIR și DRDP-uri sunt de fiecare dată dezechilibrate și imposibil de respectat, cu toate obligațiile de partea partenerilor și doar câteva de partea beneficiarilor.

„Am constatat că la toate nivelurile, aceste documente sunt gândite și redactate de persoane care nu au nicio legătură cu lucrările efective și care nu înțeleg nimic din ceea ce ar trebui să se întâmple în practica directă. Peste 75 la sută din blocaje au drept cauze aceste implicări în actul decizional. Aceste aspecte trebuie să dispară de urgență. Caietele de Sarcini complete, valorile estimate și termenele de realizare trebuie gândite și redactate de ingineri competenți, cu experiența practică, care au lucrat ani de zile la realizarea unor lucrări asemănătoare”, mai precizează prof. univ. dr. ing. Nicolae Boțu.

Verificarea calității lucrărilor la momentul realizării lor trebuie să fie o obligație a beneficiarilor

Un alt aspect extrem de important, la construcții de autostrăzi, îl constituie responsabilitatea fiecărei părți din angrenaj pe toată perioada realizării lucrărilor. Atât beneficiarul, cât și executanții trebuie să înțeleagă faptul că dacă greșesc, vor plăti. Ei înșiși, nu statul român. Și atunci poate se vor gândi de două ori dacă se mai implică sau nu în realizarea lucrării respective.

„Verificarea calității lucrărilor la momentul realizării lor trebuie să fie o obligație a beneficiarilor fie direct prin proprii lucrători din teritoriu, fie prin diriginți de șantier sau consultanță. Dar această verificare trebuie să se facă în mod real, pe bază de raport de activitate redactat periodic. În momentul de față, această activitate este pur formală, cei răspunzători nefiind niciodată trași la răspundere pentru greșeli sau pentru fals în documente. De asemenea, verificatorii studiilor și a proiectelor propuse spre avizare de companie sau de direcții trebuie să fie stabiliți și plătiți de CNAIR sau DRDP-uri”, a conchis prof. univ. dr. ing. Nicolae Boțu, Universitatea Tehnică din Iași.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *