Prima pagină » Economic Local » Antreprenorii din Iași sunt nemulțumiți în continuare de sistemul RO e-Factura. Anca Hreamătă: „Procesul de implementare și migrare are erori multiple. Programe făcute de guvernanți pe genunchi”
Antreprenorii din Iași sunt nemulțumiți în continuare de sistemul RO e-Factura. Anca Hreamătă: „Procesul de implementare și migrare are erori multiple. Programe făcute de guvernanți pe genunchi”

Antreprenorii din Iași sunt nemulțumiți în continuare de sistemul RO e-Factura. Anca Hreamătă: „Procesul de implementare și migrare are erori multiple. Programe făcute de guvernanți pe genunchi”

09 feb. 2024, 02:00, 4 ,
Raluca COSTIN în Economic Local

Antreprenorii din Iași sunt nemulțumiți în continuare de sistemul RO e-Factura. Aceștia se plâng de blocajele apărute în încărcarea facturilor sau în diverse etape ale înscrierii. Până la 31 martie 2024, nu se sancționează nerespectarea termenului-limită pentru transmiterea facturilor

Deși a trecut mai bine de o lună de la lansarea sistemului e-Factura, antreprenorii din Iași reclamă diverse probleme în unele etape ale înscrierii în acest program. Aceștia se plâng de faptul că există discrepanțe între sumele facturilor în format fizic și cele din e-Factura.

„Sunt rotunjite incorect. Mie mi-au pus mai mult la factură. Dacă ai 3,90 lei, sistemul îți trece 4. Nu avem niciun sistem de căutare a facturilor, dispar, după 60 de zile, facturile încărcate. Toată lumea spune că nu te costă nimic să încarci facturile. Nu este adevărat! Abonamentul de utilizare a unei aplicații de facturare ajunge și la 300 de lei pe an sau plătești 100 de lei la început, când ai nevoie să încarci primele facturi. Costă să intri în toate acele programe, aplicații, drumuri să îți faci semnătură digitală și tot așa. Programe făcute de guvernanți pe genunchi! Dar trebuie justificați cumva banii poporului, nu” , susține Mircea Mihalcea, antreprenor din Iași.

Specialiștii în digitalizare spun că antreprenorii au nevoie de un soft special pentru a putea să încarce rapid facturile în sistem.

Antreprenorii din Iași sunt nemulțumiți de sistemul RO e-Factura

Anca Hreamătă deține o firmă de consultanță de afaceri, audit operaţional şi financiar. Specialista spune că toți clienții companiei sunt nemulțumiți de modul cum se gestionează implementarea RO e-Factura în România.

„În primul rând, problema majoră este că necesită să ai SVP, ca și administrator, pentru a putea înregistra factura în SPV (n.r. – Spațiul Privat Virtual). Pe de altă parte, creșterea costurilor cu resursele aferente e-factura (modul e-facturare, semnătura electronică, costul timpului) duce la o nemulțumire majoră în rândul antreprenorilor. De exemplu, companiile ce emit certificatele de semnătură digitală sunt depășite de situație, deoarece au solicitări extrem de multe într-un termen scurt, iar, pe de altă parte, ANAF nu are resursele necesare să gestioneze un volum atât de mare de informație.

Site-ul ANAF mai mult nu funcționează, zilnic se fac update-uri fără să se transmită informații companiilor, nu se face informarea antreprenorilor, contabililor etc. Am client ce a așteptat o lună să i se emită certificatul, apoi 3 zile le-a pierdut să scoată confirmarea acestuia, măsură impusă de către ANAF entităților ce eliberează certificatele. Când să mai facă business? Totodată, contabilitatea, pe lângă volumele mari de activitate, s-a mai ales în procesul zilnic cu pași suplimentari de făcut, pe când, în ziua de astăzi, toți antreprenorii caută să optimizeze fluxurile interne pentru a reduce costurile operaționale. Zilnic, când accesezi site-ul ANAF, ai câte o surpriză, mai apare un buton, mai dispare altul, iar frecvent nu le funcționează serverul.

Întrebarea antreprenorilor este ce se întâmplă, dacă eu emit o factură astăzi și 6 zile nu merge SPV-ul? La această întrebare nu poate nimeni să răspundă la acest moment, din păcate”, susține Anca Hreamătă, manager Grow Business Development.

Anca Hreamătă: „Antreprenorii se confruntă cu o lipsă de comunicare din partea autorităților”

Antreprenoarea mai spune că sistemul a generat nemulțumiri în rândul antreprenorilor din toată țara.

„O altă nemulțumire generală este legată de modul cum s-a implementat e-Factura. Vorbim despre o țară cu un grad de digitalizare redus, față de alte state din UE. Micii antreprenori sunt focusați pe cum să facă businessul să meargă și să crească, nicidecum pe creșterea competențelor digitale. Nu s-au creat tool-uri ce să explice fiecare etapă din procesul de migrare la e-Factura, nu s-au făcut formări susținute de ANAF, precum nu s-a explicat concret rolul acestei migrări, pentru a fi înțeleasă și de un medic ce are cabinet, dar și de un antreprenor ce deține companie cu 1.000 de angajați.

Antreprenorii se confruntă cu o lipsă de comunicare din partea autorităților și nu simt susținere, ceea ce duce la nemulțumiri în masă. Dacă ai reușit să obții certificatul digital și să te înrolezi în SPV, procesul în sine poate fi realizat din două click-uri, dacă deții abonament la unul din furnizorii de servicii de facturare, deoarece aceștia s-au focusat pe dezvoltarea de soluții integrate în cadrul programelor de facturare, pentru a veni în întâmpinarea clienților din portofolii. Sunt și companii ce au dezvoltat softuri care să ajute antreprenorii cu e-Factura, cu costuri rezonabile. Le recomand să își activeze ori din cadrul platformei de facturare, ori, dacă nu dețin, să își achiziționeze un abonament pentru e-Factura. Noi putem furniza un astfel de soft la cererea clientului”, explică Anca Hreamătă.

Anca Hreamătă: „Uneori, antreprenorii au senzația că lucrează pentru ANAF”

Ieșeanca mai spune că sunt țări mai puțin evoluate care au implementat sistemul cu succes.

„În viziunea mea, procesul de implementare și migrare are erori multiple, iar aici, la e-Factura, se vede clar că nu au avut echipă de consultanți cu experiență pe design, precum și o echipă de comunicare ce să poată transmite mesajul pe înțelesul tuturor. După atâtea modificări fiscale, antreprenorii și contabilii sunt bulversați și nu mai știu exact ce este în vigoare, de când se aplică și cum se aplică. Să mai vii cu încă o sarcină suplimentară, eficiența procesului se reduce spre zero. Uneori, antreprenorii au senzația că lucrează pentru ANAF, nu colaborează cu instituția pentru bunul mers al companiei.

Nu suntem prima țară ce migrează la sistemul de e-Factura. Sunt țări mai puțin evoluate ca România, ce utilizează de peste 10 ani sistemul și chiar este îmbrățișat cu succes de către antreprenori. De exemplu, Republica Moldova are implementat, dacă îmi amintesc bine, de aproximativ 8 ani, însă au făcut migrarea etapizată. În Germania, sistemul funcționează perfect, însă a fost creat un flux de migrare sănătos, ce să nu impacteze nici activitatea companiilor, precum și statul să aibă capacitatea de a procesa si utiliza informații.

Revenind la România, scopul declarat a fost să se maximizeze rata de colectare a TVA-ului și să reducă fraudele TVA-ului. Faptul că nu s-a dezvoltat o aplicație contabilă și de facturare de către ANAF, precum și digitalizarea caselor de marcat, procesul este îngreunat și generează costuri adiacente în etapa de raportare a fiecărei companii, fie că este la început de drum, fie că este companie mare”, explică Anca Hreamătă.

Specialiștii preconizează că nu va fi atins scopul e-Factura

Antreprenoarea mai explică faptul că scopul proiectului nu este atins, deoarece nu generează predictibilitate asupra sumelor ce se vor colecta, neavând toate activitățile comerciale raportate.

„La acest moment, doar operațiile B2B (n.r. – business2business) și B2G sunt raportate prin e-Factura, restul rămân ca și până în prezent. Deci eficacitatea acestui proiect este extrem de redusă, iar dacă rata de fraudă a TVA-ului este la 34,5 la sută estimat în 2023, cu migrarea către e-Factura va fi, din perspectiva mea, redusă cu maxim 3 procente. Impact nesemnificativ versus costuri generate atât pentru Ministerul de Finanțe, cât și pentru fiecare companie ce este obligată să adere la e-Factura.

Un alt aspect ce duce la o eroare operațională de implementare este faptul că Ministerul de Finanțe nu s-a pregătit pentru un volum atât de mare de informații, iar colectarea datelor prin e-Factura, la acest moment, nu vor fi utilizate, ci doar stocate, probabil, deoarece nu există, în acest moment, o platformă dezvoltată care să ajute la analize, statistici. Eu, personal, aș regândi tot procesul actual și aș reface modul de implementare pentru o eficiență maximă”, susține Anca Hreamătă.

Anca Hreamătă: „Aș pune ca obiectiv nu doar interesul instituției statului, ci interesul comun”

Specialista explică ce soluții există pentru ca acest program să funcționeze.

„Aș migra etapizat, pe o perioadă de 5 ani, toate companiile pe volume de activitate, aș alege sectoarele de activitate țintă pentru mine și aș pilota pe unul dintre ele, apoi aș mări plaja. Aș pune ca și obiectiv nu doar interesul instituției statului, ci interesul comun. Din păcate, nu există consultări cu mediul de afaceri, cu companii de consultanță în afaceri, iar când se anunță câte o întâlnire, se face politică, nicidecum nu se ascultă problemele antreprenorilor”, susține Anca Hreamătă.

Astfel, antreprenorii din Iași sunt nemulțumiți de e-Factura.

Comentarii
  • Programele or fi fost facute de unii care s-au tarat prin facultate, nu au invatat constiincios.

  • Botea Steliana

    Bravo, Anca, bine punctat. Carentele se stiu, se vad, dar trebuie totul indreptat. Cei de la ANAF sa-si prefectioneze sistemul e-factura, sa-si imbunatateasca tehnologia si tehnica, sa comunice pe toate caile ce si cum trebuie sa se faca, iar obligatia transmiterii e-factura sa se faca etapizat, dupa cifra de afaceri dar primii obligati platitorii de TVA si apoi optional pentru restul.

  • De controalele ANAF care este de ieri in tot orasul nu se pomeneste nimic !

  • Nu le convine ca nu mai pot fura TVA

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`