O nouă întâlnire între antreprenorii HoReCa și reprezentanții instituțiilor de control a avut loc la Iași. Proprietarii din acest domeniu au discutat despre problemele cu care se confruntă, legislație sau controalele realizate de reprezentanții ANPC, DSVSA sau ITM. Iașul este pe locul 10, la nivel național, cu venituri de 200 de milioane de euro pe an în HoReCa, potrivit antreprenorilor
Antreprenorii care dețin restaurante, cafenele sau hoteluri au discutat ieri, 8 aprilie 2025, cu reprezentanții instituțiilor din Iași. Aceștia au atras atenția asupra mai multor situații cu care se confruntă mediul de business din domeniul HoReCa, dar și ce soluții există pentru problemele lor. În acest domeniu au apărut mai multe modificări de taxe și impozite, legislația s-a modificat în ultimii ani, iar antreprenorii au discutat despre mai multe probleme pe care le întâmpină.
O nouă întâlnire între antreprenorii HoReCa și reprezentanții instituțiilor de control, la Iași
Unul dintre subiectele discutate la întâlnirea de la Hotelul Traian a fost despre reclamațiile consumatorilor.
„Eu am o întrebare pentru dumneavoastră: Se răspunde la reclamațiile anonime, adică se fac controale dacă se primesc astfel de reclamații anonime?”, Alex Bodea, proprietar Crevețeria Casa Pogor. Reprezentanții ANPC Iași susțin că aceste situații pot fi rezolvate pe cale amiabilă. „Există un organ de mediere între cei care depun reclamație și operatorii economici. Pe site-ul ANPC, pe platforma Sal (n.r. – Procedura de Soluționare Alternativă a Litigiilor/SAL), se poate soluționa pe cale amiabilă orice litigiu sau nemulțumire din partea consumatorilor”, susține Florin Onofrei, comisar-șef al Oficiului Județean pentru Protecția Consumatorilor (OJPC) Iași.
Antreprenorii susțin realizarea unui ghid de bune practici între mediul privat și instituțiile de control. „Lucrez în turism și am și eu o întrebare. Este posibil să existe un ghid de bune practici între instituțiile de control și mediul privat? Un antreprenor trebuie să fie expert în toate domeniile, ceea ce nu cred că este firesc. Cum credeți că am putea să lucrăm să realizăm această «Biblie», ca s-o numim așa”, susține Alexandru Popescu, antreprenor din domeniul HoReCa. Autoritățile de control au transmis că vor lua în calcul această sugestie.
„Noi avem deja pe site-ul ANPC un ghid de bune practici. Puteți să-l consultați. Vedem în viitor dacă va fi posibil ceea ce întrebați dumneavoastră”, mai spune Florin Onofrei.
Pe de altă parte, numărul angajaților străini din domeniul HoReCa este în creștere.
Antreprenor din Iași: „Nu mai facem diferența între cartea de bucate și meniul de restaurant”
Antreprenorii prezenți la eveniment au atras atenția asupra problemelor cu care se confruntă.
„Există o problemă cu legislația. Nu mai facem diferența între cartea de bucate și meniul de restaurant. Cum păstrăm rețeta bunicii să nu apară în alte 20-30 de restaurante? Rețeta trebuie să fie în meniu, trebuie printată, la vedere. Un chef bucătar care dezvoltă o rețetă cheltuie mulți bani pentru asta, iar după o lună ajunge în toate restaurantele, își pierde originalitatea acea rețetă. Noi trebuie să scriem valorile nutriționale, orice ingredient trebuie trecut în meniu”, susține un antreprenor din Iași.
„Noi nu dăm nimănui rețeta dumneavoastră, e clar. Trebuie trecuți, obligatoriu, alergenii, gramajul, rețetarul. Dacă venim în control, verificăm asta”, mai spune Florin Onofrei, șeful OJPC Iași.
Antreprenorii din domeniul HoReCa au obligația de a oferi gratuit apă potabilă.
Antreprenorii din HoReCa trebuie să fie atenți la schimbările legislative
Reprezentanții instituțiilor de control au transmis că vor ca aceste întâlniri să aibă un scop comun.
„Scopul acestor întâlniri între HoReCa și instituțiile de control este consumatorul și cum poate el să fie câștigat în urma acestor discuții care au un scop educațional pentru ambele părți. Noi nu vrem să fim văzuți doar ca instituții de control, ci și ca niște parteneri”, susține Costel Grojdea, inspector-șef al Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Iași. Aceștia adaugă faptul că, uneori, operatorii economici nu respectă legislația, deși sunt ajutați în acest sens chiar de specialiștii din instituții. „Noi ne confruntăm cu diverse probleme când mergem în teren. De exemplu, dacă o firmă nouă are cod CAEN pentru activități de bar, când mergem în control, vedem că acolo se vinde și pizza, pentru care sunt necesare anumite autorizații și documente. Noi nu vrem să aplicăm neapărat amenzi, suntem înțelegători cu operatorii economici, dar, uneori, aceștia nu țin cont deloc de acest lucru și, uneori, pentru că nu se pun în regulă cu toate documentele și ce mai e nevoie, noi suntem arătați cu degetul, pentru că-i sancționăm”, adaugă Bogdan Novenschi, director adjunct în cadrul Direcției Sanitar Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Iași.
Iașul poate deveni atractiv pentru turiști, dar și pentru investitori
Iașul și regiunea Moldovei reprezintă un important centru de cultură, turism și ospitalitate, unde tradițiile locale se îmbină armonios cu tendințele actuale. Conferința „Horeca Next Level” Iași a adus împreună operatori din industria hotelieră, restaurante, cafenele și crame de renume pentru a analiza modul în care ospitalitatea moldovenească își poate valorifica eficient potențialul. Conferința „Horeca Next Level Iaşi – Tradiție și modernitate în inima Moldovei” a inclus trei paneluri tematice, care vor acoperi provocările și oportunitățile pieței hoteliere locale, reinventarea gastronomiei tradiționale și noile direcții în experiențe culturale și de socializare.
O întâlnire între reprezentanții HoReCa și cei ai instituțiilor de control a avut loc, de curând, la Iași. O nouă întâlnire între antreprenorii HoReCa și reprezentanții instituțiilor de control a avut loc la Iași, unde s-a discutat și despre cum poate deveni Iașul mai atractiv din punct de vedere turistic.