Reporterii BZI au testat pepenii galbeni comercializați în piețele din Iași, fiind unele dintre cele mai căutate fructe de sezon. Testele arată că depășesc cantitatea de nitrați acceptată, astfel că nu sunt buni pentru consum
Reporterii BZI au testat pepenii comercializați în piețele Nicolina și Alexandru cel Bun cu un aparat special care indică nitrații din fructe și legume. Aceștia au verificat pepeni roșii, care provin din comunele Probota și Golăiești, din Iași și Galați. Piețele abundă de fructe din comunele Probota, Victoria, Bivolari și Golăiești. Chiar dacă vânzătorii din piețele din Iași au dat asigurări că pepenii sunt gustoși și de calitate, rezultatele testelor îi contrazic. Toți pepenii testați arată că depășesc norma de nitrați pe kilogram. Astfel, rezultatul testului pentru pepenele galben de Probota, achiziționat din Piața Nicolina, de la producător, arată depășiri. Astfel, are 650 mg/kilogram, deși limita este de 90 mg/kilogram. Mesajul apărut pe aparatul care testează nitrații este „excessive nitrate content suggests product is unsafe”, deci nu este bun pentru consum. Mesajul este afișat pe un fundal roșu, pentru a atrage atenția asupra pericolului.
Pepenii galbeni din piețele din Iași, testați cu aparatul, au depășiri la nitrați
De asemenea, la pepenele galben achiziționat din Nicolina, care este din Golăiești, Iași, testul arată depășiri mari, de 800 mg/kilogram, deci de nouă ori mai mari decât limita normală. La pepenele de Galați, comercializat în Piața Nicolina, sunt depășiri mari. Aparatul arată că sunt 680 mg/kg, mult mai mult față de limita de 90 mg/kg. Potrivit specialiștilor din cadrul Direcției Sanitar Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Iași, nitrații (azotații) si nitriții (azotiții) se folosesc pe scară largă, ca aditivi (E-uri), în industria alimentară, deși s-a demonstrat toxicitatea lor.
„Nimeni în țara noastră sau în oarecare altă țară nu poate testa tot ce se crește și se vinde la piețe și în magazine. Acest lucru este fizic imposibil. Nitraţii se acumulează în plante neuniform, cantitatea lor fiind schimbătoare: în frunze procentul lor e mai redus, iar în tulpină – mai mare. Cantitatea maximă de nitraţi se acumulează în acele părţi ale plantelor care sunt mai aproape de rădăcină. Frunzele mărarului, ale pătrunjelului conţin cu 50-60 la sută nitraţi mai puţin decât tulpinile acestor plante, frunzele verzii roşii – cu 70 la sută mai puţin decât cotorul”, explică specialiștii din Iași.
Pepenii roșii din piețele din Iași au depășiri la nitrați.
Cât de tare afectează organismul uman consumul de produse cu nitrați?
Specialiștii mai spun că cercetările au arătat dependenţa strânsă dintre conţinutul de nitraţi din soluri, apa freatică, legumele şi fructele cultivate pe diferite soluri – totul depinde de nivelul de aplicare şi de durata de supradozare a îngrăşămintelor cu azot, de textura solului, de natura plantelor şi de condiţiile meteorologice (nebulozitate, temperatură, umiditate).
„Cantitatea de nitraţi în producţie depinde nu numai de dozele îngrăşămintelor azotate, dar şi de termenele încorporării lor, de perioada semănatului, de durata zilei, de condiţiile iluminării. De exemplu, pe sectoarele aflate la umbră şi în cazul semănăturilor dese, conţinutul de nitraţi este mai mare. Nitraţii pot pătrunde în apele subterane la o mare adâncime. Prezintă pericol nu nitraţii ca atare (NO3), ci nitriţii (NO2) care derivă din ei, precum şi sărurile acidului azotic. Această reacţie de transformare are loc în tubul digestiv al omului şi al animalelor, precum şi în cazul păstrării îndelungate a produselor de origine vegetală. În afară de nitriţi, o influenţă nocivă asupra organismului exercită aminele secundare şi nitroaminele. Toate aceste combinaţii, aflându-se în cantităţi mai mari decât dozele admise în apa potabilă sau în produsele proaspete (mai ales, în culturile legumicole), provoacă distrugerea hemoglobinei în sânge, formându-se, totodată, metahemoglobina. Ultima e deosebit de periculoasă pentru copii (boala albastră a copiilor sau cianoza) şi pentru animalele tinere. Nitrozaminele şi nitrozamidele exercită o acţiune cancerigenă, mutagenică şi toxică asupra embrionului. Doza maximă de nitraţi inofensivă pentru om este de 5 ml la 1 kg din masa corpului”, explică specialiștii DSVSA Iași.
Roșiile din piețele din Iași nu au nitrați. Pe de altă parte, pepenii galbeni din piețele din Iași, testați cu aparatul, au depășiri la nitrați.
LA PUSCARIE CU mafia PROTECTIA CONSUMATORULUI ,CU VITA PENALA DE CHIRICA CU BOTEZ DE LA eCOPIATA SI CU TOTI TALHARII BISNITARI SI SPECULANTI CE VAND FRUCTE SI LEGUME cu nitriti DIN PIATA ALEXANDRU ,PUTORILE DIN MILITIA IASI CE FAC DORM ???
Administratia pietelor ar trebui sa aiba cel putin cate un astfel de aparat in fiecare piata. Doar ca probabil asta ar fi doar o alta sursa de spaga.
Evaziunea Fiscală în Piețele Ieșene: Un Fenomen Pervasiv și Consecințele Sale Socio-Economice.
Evaziunea fiscală reprezintă una dintre cele mai semnificative provocări pentru economiile contemporane, afectând atât veniturile bugetare cât și echitatea economică. În contextul piețelor ieșene, această problemă este deosebit de acută, unde anumite grupuri, inclusiv comunități de romi, sunt implicate în activități comerciale nefiscalizate. Acest fenomen nu doar subminează baza fiscală a statului, dar și exacerbează inegalitățile economice și sociale.
Piețele ieșene, ca și multe altele din România, reprezintă un hub de activitate economică informală. Aceste piețe sunt caracterizate de un nivel scăzut de reglementare și supraveghere, ceea ce le face susceptibile la practici de evaziune fiscală. În fiecare zi, sume semnificative de bani tranzacționate în aceste piețe nu sunt înregistrate în sistemele fiscale oficiale. Această situație este agravată de o serie de factori, inclusiv lipsa controalelor eficiente din partea autorităților fiscale, în special ANAF (Agenția Națională de Administrare Fiscală).
Evaziunea fiscală în piețele ieșene este manifestată prin mai multe mecanisme. Comercianții își desfășoară activitatea fără a emite bonuri fiscale, evitând astfel plata TVA-ului și a altor taxe. De asemenea, multe dintre aceste activități comerciale sunt desfășurate fără înregistrarea formală a afacerii, ceea ce înseamnă că veniturile nu sunt raportate autorităților fiscale.
Un alt aspect semnificativ al acestei probleme este implicarea comunităților de romi. Deși aceste comunități se confruntă adesea cu marginalizare economică și socială, o parte dintre ele reușesc să acumuleze sume considerabile de bani prin intermediul comerțului informal. Faptul că aceste venituri nu sunt fiscalizate contribuie la perpetuarea unui cerc vicios de sărăcie și excluziune socială, în timp ce privează statul de resurse esențiale pentru dezvoltare.
Evaziunea fiscală are multiple consecințe negative asupra economiei și societății. În primul rând, reducerea veniturilor bugetare afectează capacitatea statului de a furniza servicii publice esențiale, cum ar fi educația, sănătatea și infrastructura. De asemenea, aceasta contribuie la o concurență neloială, dezavantajând întreprinderile care respectă legislația fiscală și plătesc taxele corespunzătoare.
În al doilea rând, evaziunea fiscală agravează inegalitățile economice. Veniturile nefiscalizate acumulate de comercianții din piețele ieșene nu sunt redistribuite prin intermediul politicilor fiscale, ceea ce accentuează disparitățile de venit și contribuie la polarizarea economică Rolul ANAF și al altor autorități fiscale în combaterea evaziunii fiscale este crucial. Cu toate acestea, în piețele ieșene, aceste autorități par să fie ineficiente sau chiar absente. Lipsa de controale și sancțiuni adecvate permite perpetuarea practicilor nefiscalizate. Este necesară o reformă profundă a sistemului de supraveghere fiscală, care să includă atât măsuri de creștere a capacității administrative a ANAF, cât și strategii de integrare economică și socială a comunităților vulnerabile.
Pentru a combate eficient evaziunea fiscală în piețele ieșene, sunt necesare o serie de măsuri politice și administrative:
1. Îmbunătățirea Supravegherii Fiscale: Creșterea numărului de controale fiscale și introducerea unor tehnologii moderne de monitorizare a tranzacțiilor comerciale.
2. Educație și Conștientizare: Campanii de educare a comercianților privind importanța fiscalizării și riscurile evaziunii fiscale.
3. Integrate Economică: Programe de integrare economică pentru comunitățile de romi, care să le ofere alternative viabile la economia informală.
4. Reformă Legislativă: Simplificarea procedurilor fiscale pentru micii comercianți, pentru a încuraja conformarea voluntară.
Evaziunea fiscală în piețele ieșene este o problemă complexă cu implicații profunde pentru economia locală și națională. Abordarea eficientă a acestei probleme necesită o combinație de măsuri legislative, administrative și sociale. Doar printr-o acțiune concertată a autorităților și prin integrarea economică a grupurilor vulnerabile se poate spera la reducerea evaziunii fiscale și la crearea unui mediu economic mai echitabil și sustenabil.
In urma articolului vostru Guvernul României nu mai mănâncă pepeni. Nici verzi, nici galbeni. Doar, maro…
Tot ce se produce la noi în tara ne afectează, sa cumpărăm tot ce este adus din afara sa facem cucu mare la alții,Doamne cata prostie