Alexandru Rafila, despre momentul redeschiderii școlilor: ”Școala, într-un fel sau altul, trebuie să reînceapă.” Reprezentantul României la OMS, medicul Alexandru Rafila, afirmă că este necesar ca școala să înceapă, deoarece copiii au nevoie să interacționeze. Cu toate acestea, trebuie ca măsurile de distanțare și de igienă să fie respectate, chiar dacă se dorește ca școala să se desfășoare în condiții cât de cât normale.
„Școala, într-un fel sau altul, trebuie să reînceapă. Trebuie să avem măcar speranța unei activități apropiate de normal, copiii au nevoie să interacționeze unii cu alții, cu profesorii, pentru că prelungirea excesivă a învățământului la distanță nu cred că e sustenabilă. Trebuie să punem în balanță și protecția față de această infecție, dar și dezvoltarea lor normală, ca viitori membri ai societății care se pot integra, care pot duce mai departe această țară”, a spus Rafila.
De asemenea, el a luat în calcul și îngrijorarea părinților, aceea că elevii se pot îmbolnăvi dacă vor fi prezenți la cursuri.
„Temerile sunt normale. Părinții trebuie să știe în primul rând că discutăm despre o boală transmisibilă, ar evitarea în totalitate a transmiterii acestei boli nu este posibilă. Așa cum copiii răcesc, fac gripă, tot așa se pot îmbolnăvi și cu noul coronavirus. Problema este cum facem să minimalizăm acest risc. Și cum facem, dacă se întâmplă ca într-o clasă să apară un caz, ca restul școlii să-și continue activitatea normal”, a spus Rafila.
Alexandru Rafila, despre momentul redeschiderii școlilor: ”Școala, într-un fel sau altul, trebuie să reînceapă.”
Alexandru Rafila aduce în discuție situația altor țări, unde școlile încep cu doar 15 elevi în fiecare clasă.
„Grupuri mai mici înseamnă și risc mai mic de răspândire a infecției. Una este să ai un caz într-o clasă cu 15 elevi și alta e să ai un caz într-o clasă cu 40 de elevi. Riscul crește. Distanțarea fizică cred că este importantă. Utilizarea măștii este una dintre soluții. Sunt țări în care utilizarea măștii este impusă în pauze sau la activitățile din exterior, unde copiii interacționează unii cu celialți. Sunt mai multe variante, ar trebui să ne gândim foarte serios care dintre acestea permit defășurarea unei activități apropiate de normal și minimizează riscurile”, a spus Rafila.
Totodată, masca nu ar fi prea ușor de utilizat în cazul claselor în care învață copii mici.
„Cred că transparența în comunicarea cu părinții este esențială, pentru că dacă apare un caz în școală, părinții trebuie să știe. Și, mai mult, trebuie să știe că nu este o tragedie. Clasa respectivă intră într-o perioadă de repaus, pentru două săptămâni, este dezinfectată și copiii revin la școală. Dar asta nu înseamnă să închidem toată școala, să luăm măsuri exagerate. Dar nu trebuie nici neglijate măsurile”, a spus Rafila.
Responsabilitatea părinților este să își învețe copiii să poarte masca
Rafila recomandă părinților și bunicilor să fie un exemplu pentru copii și să poarte masca în mod corespunzător.
„Copiii, dacă văd că părinții poartă mască, implicit consideră că este o normă socială sau încep să înțeleagă că au și ei o responsabilitate. Dacă un copil pe care noi vrem să-l lămurim, să spunem, să poarte masca la școală observă că părinții sau bunicii sau persoane cu care interacționează în mod obișnuit nu poartă mască în spații închise, o să se întrebe: eu de ce să port mască la școală? Și atunci noi, adulții, suntem până la urmă cei care vom determina comportamentul preventiv și vom proteja copiii”, a adăugat el.