Prima pagină » Local » Al 14-lea tramvai PESA, la Iași! Încă două vehicule vor ajunge până la sfârșitul acestui an în depoul CTP
Al 14-lea tramvai PESA, la Iași! Încă două vehicule vor ajunge până la sfârșitul acestui an în depoul CTP

Al 14-lea tramvai PESA, la Iași! Încă două vehicule vor ajunge până la sfârșitul acestui an în depoul CTP

03 dec. 2021, 02:00,
George Popa, în Local

În cursul dimineții de ieri, 02.12.2021, un alt tramvai al firmei din Polonia a ajuns la Iași. Acum, în depoul Companiei de Transport Public Iași sunt 14 tramvaie PESA, din totalul de 16 comandate. Noul tramvai va intra în teste înainte de a circula pe traseele din oraș.

În Iași a ajuns în cursul dimineții de ieri, 02.12.2021, al 14-lea tramvai livrat de compania poloneză PESA. Acum sunt în total 16 tramvaie noi în Iași, 14 de la PESA și două de la firma turcească Bozankaya.

„A ajuns dimineață un tramvai PESA, respectiv al 14-lea. Mai trebuie să ajungă două, care, conform contractului, vor fi livrate până la sfârșitul acestui an. Pe lângă tramvaiele PESA, la Iași mai sunt două tramvaie de producție turcească, de la firma Bozankaya. În prezent, pe traseele din Iași circulă 13 tramvaie PESA”, a declarat Andreea Luca Barna, purtătorul de cuvânt al Companiei de Trasport Public (CTP) Iași.

Tramvaiul a intrat în România pe 30 noiembrie, la ora 3:00, pe la Punctul de Trecere a Frontierei Borș I. Până aici, acesta a parcurs următorul traseu: PTF Borș I – DN 1 – Oradea – Huedin – Gilău – Florești – Cluj-Napoca – DN 1C – Dej – DN 17 – Bistrița – Vatra Dornei – Suceava – DN 2 – Fălticeni – Moțca – DN 28A – Pașcani – Târgu Frumos – DN 28 – Lețcani și, în final, Iași. Transportul a fost format dintr-un camion cu greutatea de 83 de tone, lungimea de 40 de metri și lățimea de 3 metri. A fost însoțit pe traseul amintit de echipaje ale Poliției Rutiere. Contractul de achiziție a celor 16 tramvaie „PESA” a fost semnat pe 27 aprilie 2020, iar valoarea acestuia este de aproximativ 163 de milioane de lei, ceea ce înseamnă 33,1 milioane de euro. Astfel, prețul unei singure garnituri PESA ajunge la 2,06 milioane de euro. Noua garnitură va intra pe liniile din Iași imediat după finalizarea procedurilor specifice de testare. Testele sunt realizate de către angajații CTP, alături de reprezentanții firmei poloneze care au venit la Iași. În edițiile anterioare, reporterii BZI arătau că CTP are un deficit de angajați.

Ce alte garnituri urmează să ajungă la Iași

În urma semnării contractelor de achiziție, CTP Iași a cumpărat 32 de noi garnituri. 16 dintre acestea sunt de la firma PESA, pe când celelalte 16 sunt de la firma Bozankaya din Turcia. În prezent, în depoul de la Iași se află două garnituri de la firma Bozankaya. Noile garnituri au o lungime de 30 de metri și o capacitate de transport totală de aproximativ 230 de locuri. Tramvaiele au podea joasă și sunt echipate cu instalație de aer condiționat, instalație de încălzire corespunzătoare pentru sezonul rece, sistem de numărare a călătorilor, instalație audio-video în interior, anunțuri vocale exterioare în stații și instalație pentru echipamentele de „ticketing”.

Licitația pentru achiziția celor 16 tramvaie Bozankaya a fost împărțită în trei loturi corespunzătoare a trei proiecte cu finanțare europeană ce includ și lucrări de modernizare a liniilor de tramvai. Valoarea totală a achiziției celor 16 tramvaie este de aproximativ 167.747.481 lei, circa 33,8 milioane de euro euro. Astfel, prețul unei singure garnituri este de 2.118.943 euro. Tramvaiele au fost achiziționate printr-o finanțare de la Uniunea Europeană.

O femeie a condus primul tramvai PESA ajuns la Iași

Oana Spătaru are 45 de ani, iar ultimii 20 de ani din viața i-a petrecut în cadrul CTP Iași. Aceasta a absolvit școala de vatmani în anul 2001, iar, de atunci, a urmat această meserie fără oprire. Ieșeanca a precizat că iubește foarte mult să conducă și nu s-ar vedea să facă altceva. Oana a fost prima care a condus noul tramvai PESA după lansarea oficială. Aceasta a povestit care este diferența între a conduce un tramvai vechi și unul nou, modern. În fiecare zi, femeia a fost însoțită de un alt vatman, un polonez, care să o ajute în cazul în care ceva nu funcționa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *