Psihologii și consilierii școlari ieșeni întâlnesc tot mai des afecțiuni psihice la copii și adolescenți. Asta deoarece este vizată problematica gestionării emoțiilor și a relațiilor interpersonale. Acestea pot fi explicate într-o mare măsură de privarea de interacțiune umană și de conectivitatea emoțională generate de restricțiile și măsurile sanitare impuse de autorități împotriva răspândirii virusului SARS-CoV-2. Deși această categorie de elevi era mai predispusă și înainte la problemele psihice, acum, de când pandemia a rupt legăturile sociale pe o perioadă lungă de timp, apropierea anumitor examene și evenimente importante, a sporit creșterea și apariția acestor tulburări
Afecțiunile psihice la copiii și adolescenții ieșeni: cum ajung în pragul depresiei
Psihologul și consilierul școlar Andreea-Mirela Mandia, din cadrul Centrului Județean de Resurse și Asistență Psihopedagogică (CJRAE) Iași, avertizează toți tinerii aflați în perioada examenelor să lucreze la încurajarea exprimării emoționale și vizita preventivă la un psiholog, pentru că o pondere semnificativă a solicitărilor este reprezentată de scăderea motivației pentru învățare și lipsa unei cunoștiințe de gestionare a stărilor interioare.
„Contextul pandemic a influențat și încă își prelungește influența în planul sănătății mentale și fizice ale elevilor, aflându-ne încă în trend ascendent al valului cinci de infectări, o spun nu doar studiile științifice, dar observăm aceste aspecte în plan personal și în realitatea noastră imediată“, a declarat prof.dr consilier școlar Andreea Mandia.
Drept urmare, elevul din ciclul primar care se pregătește pentru clasa a-V-a, pentru admiterea la unul dintre liceele de elită din Iași, a fost pus în lumina reflectorului de psiholog, deoarece emoțiile și stresul interior pe care acesta le trăia i-au dezvoltat o afecțiune psihică destul de persistentă ce a necesitat o tratare diferită și cu mult mai specială, precum art-terapie, metafore terapeutice, strategii de îmblânzire și ventilare ale emoțiilor și, nu în ultimul rând, consilierea părinților, pentru eliminarea presiunii și expectanțelor nerealiste.
„Persistența de energie și interes în efortul școlar a fost perturbată de incertitudinea care a planat asupra scenariului de funcționare al școlilor, prin intermitențe de sisteme online urmate de perioade de învățare în format fizic, prin schimbări imprevizibile ale structurii anului școlar“, a menționat consilierul școlar.
Părinții reprezintă cauza principală pentru care unii elevi suferă de o afecțiune psihică
Desigur că părinții care au copii ce își dau examenul în pandemie sunt la fel de stresați și încearcă să pună presiune pe ei certându-i și pedepsindu-i perioade lungi de timp și, astfel, sănătatea mintală scade din ce în ce mai mult. De asemenea, unii dintre părinți conștientizează greșeala pe care au făcut-o și încearcă să o rezolve.
„Eu sunt mai stresată ca Maria, nu știu cum să reacționez în unele situații și observ că este stresată, evită mesele în familie și stă cu capul între cărți, deși nu cred că poate învăța atât de mult. Așa că, împreună cu soțul meu, am decis să o îndrumăm către un psiholog, că nu mai este mult până la examen, și să reușeașcă să-l ia cu nota pe care și-o dorește“, a spus Robu Ioana, mama unei eleve din clasa a-VIII-a.
În timp ce alți părinți nu iau în considerare o eventuală problemă psihică, încearcă metodele de acum mulți ani, pentru că așa consideră ei că este bine:
„Într-adevăr, până să vorbesc cu diriginta ei nu mi-am dat seama că ea este atât de stresată și se poate să intre în depresie, pentru că mereu o vedeam pe telefon și o certam, mai țipam, îi mai luam telefonul, dar după ce i-am analizat gesturile, mi-am dat seama că are o boală psihică ce trebuie rezolvată cât mai curând”, a adăugat Asaftei Cornelia, o altă mamă al cărui copil este în clasa a VIII-a.
Elevii ieșeni cer ajutor
Unii dintre elevii cu care au discutat reporterii cotidianului BZI sunt conștienți de cele petrecute în viața lor și realizează că au nevoie de ajutor pentru că nu reușesc să facă față singuri unei astfel de perioade provocată de virusul COVID-19.
„Sunt tare stresată. Încât la simularea de la română, de emoții eram să leșin și am uitat multe din lecțiile făcute la pregătire pentru că nu știam cum să mă stăpânesc și la fel s-a întâmplat și la cea de la matematică. Mi-am dat seama că trebuie să mă duc la psihologul școlii să îmi pot consulta comportamentul“, a menționat Maria, elevă în clasa a VIII-a .
Dintre cei care abia au trecut de clasa a XII-a, mulți s-au înscris la Facultatea de Psihologie, deoarece greul pe care l-au trăit doresc să-l rezolve în favoarea generații viitoare de elevi.
„Dacă înainte de Bac voiam să merg la Drept, după m-am înscris la Psihologie, pentru că ceea ce am trăit eu psihic și sufletește în perioada examenului de bacalaureat nu aș vrea să mai trăiască nimeni. Începusem de la cele mai puternice emoții pe care nu mi le controlam până când am ajuns la gânduri sinucigașe. Am semnalat problema și am cerut ajutor“, a declarat pentru reporterii BZI Andreea, o fostă elevă.
Afecțiunile psihice la copii și adolescenți pot fi o mare problemă pentru părinți, iar pentru asta au nevoie de ajutorul unor psihologi care să-i ajute.