O afacere din bani publici se derulează an de an, din bugetul județului Iași. Contractele de deszăpezire pe drumurile din Iași au ajuns să reprezinte o adevărată lovitură pentru șmecherii din lumea asfaltatorilor. Cei care s-au abonat la contractele județului Iași în ultimii s-au adaptat după o schemă clasică pentru a trage cât mai multe de pe urma deszăpezirii drumurilor
O schemă clasică a ajuns să fie derulată la vârful Consiliului Județean (CJ) Iași în ultimii ani. Totul cu largul concurs al lui Maricel Popa, fostul președinte al CJ Iași. Fostul șef al județului a facilitat ca deszăpezirea drumurilor județene din Iași să ajungă la unul din apropiați, abonat la contractele cu CJ Iași în ultimii 4 ani. Firmele din grupul Eky, grup gestionat de controversatul Ioan Echimov, au pus mâna pe deszăpezirea drumurilor județene pe parcursul mandatului precedent, dar și pe o parte din cel actual. Iar sumele încasate de firmele lui Echimov nu sunt deloc de neglijat, asta în ciuda faptului că ninsorile nu au fost la fel de pronunțate ca în anii anteriori. Însă, aceștia au găsit modalitatea prin care să tragă totuși banii de pe urma sumelor alocate la deszăpezirea drumurilor din Iași.
Afacerea anului pe drumurile din Iași. Iată cum s-au scurs banii din deszăpezirea județului!
Pe contractul anterior la deszăpezirea drumurilor din Iași încheiat pe 2 ani, situația a fost cât se poate de clară. În mod normal, contractele de deszăpezire arată că se plătesc orele de așteptare și intervențiile pe traseu. Asta poate duce la o economie în cazul în care iarna este blândă, cantitățile de zăpadă fiind minime. La Iași nu s-a întâmplat acest lucru. Dimpotrivă, prețurile la perioada de așteptare au fost extrem de mari, printre cele mai ridicate din țară, ceea ce a făcut ca firmele lui Ioan Echimov să încaseze suficienți bani.
Prețuri uriașe pentru deszăpezirea drumurilor din Iași. Contractele au curs fără probleme
Dacă DJADP ceruse, de exemplu, aproape 28 de lei pe ora de așteptare pentru o autofreză, societatea Eky Route SRL a ofertat 90 de lei. DJADP ceruse 25,66 lei pe ora de așteptare pentru un autogreder, în vreme ce firma a ofertat 50 lei. La capitolul parazăpezi, Direcția de Drumuri solicitase 100 lei pe metru liniar, în vreme ce Ioan Echimov a ofertat 200 lei. De asemenea, prețul estimat la manoperă era de 8 lei pe oră, iar firma lui Ioan Echimov a cerut 15 lei. Pentru indicatoarele rutiere cuprinse în contract, prețul estimat era de 543 lei pe bucată, însă, firma respectivă a cerut 1.000 lei. Și culmea, contractul a curs liniștit, fără obiecții din partea celor care au făcut estimările de la DJADP Iași.
De exemplu, pentru 3 autogredere în tot sezonul s-au plătit peste 212 mii lei. La 3 autofreze s-a ajuns la peste 540 mii lei. Alăturat celorlalte puncte subsidiare, s-a ajuns la o gaură de circa 1 milion de lei pe sezonul de deszăpezire anterior, fonduri care puteau foarte bine să fie păstrate în bugetul Direcției de Drumuri. Această sumă este legată strict de prețurile de așteptare, nu și de cele de intervenție.
Contract nou pentru drumurile din Iași. Afacerea a fost parafată cu fosta conducere a CJ Iași
Și în actualul sezon de deszăpezire a drumurilor din Iași situația pare a fi similară. Eky Route a ofertat prețuri asemănătoare ca cele din sezonul anterior. Contractul încheiat pe iernile 2020-2021 și 2021-2022 nu mai poate fi schimbat însă. Asta face ca ieșenii să piardă enorm, iar actuala conducere a CJ Iași să fie cu mâinile legate. Contractul de deszăpezire a fost încheiat cu largul concurs al lui Maricel Popa, fostul șef al CJ Iași, și Ciprian Ciucan, directorul DJADP. Maricel Popa a înlesnit contracte de peste 30 de milioane de euro în 4 ani de mandat pentru firmele lui Ioan Echimov. În multe situații, lucrările s-au derulat cu probleme, aspectele fiind semnalate de Inspectoratul de Stat în Construcții sau Curtea de Conturi. Însă, combinațiile la nivel înalt au continuat între cei doi prieteni fără nicio problemă.
Vom reveni!