Situație explozivă la Aeroportul Iași. Firma care a făcut lucrările la pista flexibilă a luat peste 800 de mii de euro de pe urma proiectului pe care l-a lăsat plin de probleme. Comisia de recepție de la Aeroportul Iași a avizat lucrarea cu monitorizarea acesteia în următorii ani. Astfel, firma Vega Galați, societate aflată deja în insolvență, și-a luat garanția de bună execuție a lucrării. În plus, firma respectivă mai cere alte 1,6 milioane de euro de pe urma proiectului derulat între 2013 și 2014 la Aeroportul Iași
Unul din cele mai importante proiecte derulate la Aeroportul Iași în ultimii ani continuă să aducă probleme. Pista de 2.400 metri construită la aerogara ieșeană a primit avizul final, însă lucrurile sunt departe de a fi tocmai bune. Proiectul derulat de asocierea de firme Max Boegl – Vega Galați și UTI Grup prezintă în continuare deficiențe, lucrarea fiind supusă monitorizării.
Principalul pion al proiectului a fost firma Vega Galați, firmă patronată de Corneliu Istrate, cumătrul pușcăriașului Relu Fenechiu. Suprafața de uzură a pistei prezintă o serie de umflături, care nu au fost luate inițial în calcul. Cu toate acestea, firma lui Istrate își va primi după mai mulți ani garanția de execuție, care se ridică la 4 milioane lei (833 de mii de euro). În cazul în care nu s-ar fi făcut recepția finală în aceste zile, firma nu-și mai încasa banii.
Pont pentru cumătrul pușcăriașului Relu Fenechiu. Și-a luat banii de pe urma pistei cu probleme
Pe lângă cele 30 de milioane de euro încasate de pe urma lucrării, firma lui Corneliu Istrate a tras și de garanția de execuție pe care o mai avea de primit. Banii au fost blocați până când Consiliul Județean și Aeroportul Iași nu au făcut recepția finală a pistei. În calcul erau două variante, frezarea pistei și monitorizarea acesteia în următorii ani. Pista a prezentat în ultimii ani o serie de fisuri pe suprafața de uzură care acumulau apă și care puneau probleme la aterizare/decolare la aerogara de la Iași. S-a decis însă monitorizarea acesteia, astfel încât și firma Vega Galați își va încasa banii. În cazul în care nu s-ar fi semnat recepția finală a lucrărilor la pistă, cumătrul pușcăriașului Relu Fenechiu nu și-ar fi primit banii.
Dezastrul lăsat în urmă de firma care a lucrat la pista de la Aeroportul Iași
În ultimii 3 ani au fost făcute o serie de expertize la pista de la Aeroportul Iași. S-a constatat faptul că nu s-a asigurat impermeabilitatea suprafeței de rulare a pistei înainte de intrarea în sezonul rece, ceea ce a dus la pătrunderea apelor din precipitații în corpul pistei, favorizând apariția și dezvoltarea degradărilor mai mari ale structurii de rezistență a pistei în timp (crăpături, gropi, burdușiri, denivelări, etc.). Toate acestea au fost constatate de regia aeroportuară și imputate firmei care a făcut lucrarea. Deși s-a cerut frezarea pistei pentru remedierea deficiențelor, s-a recurs la monitorizarea lucrărilor. Astfel, Vega Galați își va primi în cele din urmă banii.
Război în instanță pentru 1,8 milioane de euro. Cumătrul lui Relu Fenechiu a plusat la contract
Deși a făcut o lucrare de mântuială, Vega Galați a mai cerut încă 8 milioane de lei (1,6 milioane de euro) de la Aeroportul Iași de pe urma proiectului la pistă. Este vorba despre unele lucrări suplimentare la pistă, care nu au mai fost decontate. În condițiile în care pista are probleme mari, Corneliu Istrate, cumătrul lui Relu Fenechiu, s-a adresat instanței pentru a încasa alte fonduri de la Aeroportul Iași. Aerogara a comandat însă o expertiză pentru a vedea dacă Vega Galați merită să primească acești bani pe care-i solicită. Instanța a stabilit un nou termen în acest dosar în primăvara anului viitor.
Licitație atribuită cu scandal. Cumătrul lui Fenechiu a fost favorizat de CJ Iași
Licitația mamut de construcție a pistei noi de 2.400 de metri la Aeroportul Internațional Iași a fost atribuită cu dedicație firmelor de casă ale baronilor locali. Asocierea dintre Max Boegl, Vega ’93 Galați și UTI Group a primit un contract generos din partea Consiliului Județean, condus la acea vreme de Cristian Adomniței, și de Aeroportul Iași, controlat de Marius Bodea. Astfel, cumătrul lui Relu Fenechiu a luat fața altor firme mul mai bine cotate, cu lucrări mult mai bune. În calcul au intrat prețul cel mai scăzut și sistarea zborurilor pe pista existentă, pe perioada de execuție a lucrărilor și reducerea pierderilor la aeroport. Culmea, asocierea caștigătoare a ieșit în față cu criteriul ce ține de durata în care pista veche nu putea fi folosită pe perioada lucrărilor la pista nouă. Vega a dat 6 zile, în timp ce alți ofertanți au avansat 90 de zile.