Șase profesori din județul Iași (reprezentând Școala Gimnazială Moțca, Școala Primară „Ioanid Romanescu” Românești, Școala Profesională Coarnele Caprei, Școala Profesională Focuri, Liceul Teoretic „Ion Neculce” Iași, Școala Gimnazială nr. 1 Todirești) au participat, în Florența, în perioada 10-14 martie 2025, la cursul de formare ,,Conflict Management, Emotional Intelligence and Bullying Prevention (Cyberbullying)”, în cadrul proiectului Erasmus+, 2024-1-RO01-KA121-SCH–000205047, coordonat de Inspectoratul Şcolar Județean Iași.
Activitate de formare Erasmus + având ca temă managementul emoțiilor și prevenirea cyberbullyingului
Acest curs a fost organizat de Anatolia Education și a presupus activități menite să faciliteze interacțiunea dintre participanți și să creeze un mediu deschis pentru învățare, fiind apoi consolidate temele fundamentale ale cursului – noțiunile teoretice privind bullyingul și impactul acestuia asupra relațiilor interpersonale, în special în contexte educaționale.
Pe parcursul activității, au fost prezentate cazuri reale de cyberbullying, evidențiindu-se impactul acestora și posibilele soluții de intervenție. Un alt aspect semnificativ în programul de învățare l-a reprezentat analiza legislației naționale și internaționale privind cyberbullyingul, dar și construirea unui ghidul pentru martorii bullying-ului („Bystander dos and don’ts”), având ca obiectiv încurajarea implicării active și sprijinirea victimelor. Discuțiile au vizat bune practici pentru crearea unui mediu educațional bazat pe respect, empatie și incluziune, punând accent pe rolul ascultării active și al gestionării eficiente a comportamentelor agresive.
Obiectivele cursului au fost îndeplinite prin aprofundarea conceptelor esențiale despre siguranța și confidențialitatea pe rețelele sociale. Discuțiile s-au concentrat pe riscurile asociate expunerii excesive a datelor personale în mediul online și pe strategii eficiente de protejare a identității digitale, prin discuții despre setările de confidențialitate, gestionarea parolelor și importanța conștientizării posibilelor amenințări cibernetice, precum phishingul, hackingul sau cyberbullyingul, elaborarea unor „Termeni și condiții universale” pentru platformele de social media – un exercițiu de gândire critică prin care participanții au identificat reguli esențiale pentru prevenirea și combaterea cyberbullyingului în mediul online.
Cursul de formare a pus accent pe protecția datelor și pe rolul consimțământului (GDPR) în combaterea cyberbullyingului. În cadrul activității Think before you upload!, participanții au examinat implicațiile postării neautorizate a informațiilor cu caracter personal, subliniind importanța responsabilității individuale în spațiul virtual, prin implicarea părinților, concretizată prin elaborarea unui catalog de reguli. Printre recomandări s-au numărat stabilirea unor limite clare privind accesul online, comunicarea permanentă despre riscurile bullyingului, verificarea setărilor de confidențialitate și menținerea unui dialog deschis cu copiii.