Guvernul Nicolae Ciucă a adoptat în ședința de miercuri, 4 ianuarie 2023, următoarele acte normative:
I. HOTĂRÂRI DE GUVERN
1. HOTĂRÂRE DE GUVERN privind modalitatea de acordare a despăgubirilor pentru pagubele şi/sau daunele produse de speciile de faună de interes cinegetic cuprinse în anexele nr. 1 şi 2 la Legea vânătorii şi a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006 şi unele măsuri de punere în aplicare a acesteia
Actul normativ prevede o procedură mai operativă de constatare şi de stabilire a cuantumului despăgubirilor pentru pagubele produse de către exemplarele din speciile de faună de interes cinegetic culturilor agricole/silvice/animalelor domestice şi autovehiculelor, precum şi o modalitate mai riguroasă de stabilire a răspunderii civile.
Astfel, se reglementează, cât mai echitabil, drepturile şi obligațiile proprietarilor de culturi agricole/silvice, de animale domestice şi autovehicule în legătură cu pagubele pe care animalele din speciile de faună de interes cinegetic le produc, astfel încât partea păgubită să primească despăgubirea în timp util şi la justa valoare.
Hotărârea prevede o modalitate de plată directă a despăgubirilor de către gestionarii faunei cinegetice, pentru pagubele produse de vânat culturilor agricole, silvice şi animalelor domestice, atunci când aceștia nu-şi îndeplinesc obligațiile pentru prevenirea pagubelor şi de către stat – prin structurile teritoriale de specialitate ale autorității publice centrală care răspunde de vânătoare şi cele ale autorității publice centrale pentru protecția mediului, în condițiile prevăzute de Legea nr. 407/2006, cu modificările și completările ulterioare.
Totodată, actul normativ creează condițiile pentru gestionarea conflictelor dintre gestionarii faunei cinegetice şi proprietarii culturilor agricole, silvice şi animalelor domestice, în situațiile în care exemplare ale speciilor faunei de interes cinegetic produc pagube, cu impact redus asupra bugetului de stat pentru acordarea de despăgubiri.
2. HOTĂRÂRE DE GUVERN privind actualizarea valorii de inventar a bunurilor imobile aflate în domeniul public al statului şi în administrarea Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Alba
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
3. HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii „Modernizarea canalelor navigabile ale Dunării: Canal Dunăre – Marea Neagră şi Canal Poarta Albă – Midia, Năvodari în vederea creșterii siguranței navigației”
Guvernul a aprobat realizarea lucrărilor de modernizare pentru Canalul Dunăre – Marea Neagră și Canalul Poarta Albă – Midia, Năvodari, care vor contribui la creșterea siguranței navigației pe cele două canale.
Valoarea totală a investiției este de peste 1,6 miliarde lei, iar durata de execuție este de 60 de luni.
Obiectivul este inclus în Master Planul General de transport al României și se află pe rețeaua de transport de interes european.
Finanțarea se realizează din fonduri externe nerambursabile prin Programul Operațional Transport 2021-2027 și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în limita sumelor aprobate anual cu această destinație.
4. HOTĂRÂRE DE GUVERN privind înscrierea în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului a unui imobil reprezentând teren, în suprafaţă de 4.053 mp, trecut în domeniul public al statului, precum şi darea în administrarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
5. HOTĂRÂRE DE GUVERN privind modificarea datelor de identificare, actualizarea valorilor de inventar ale unor bunuri situate în municipiul Marghita, trecerea acestora din domeniul public al statului şi din administrarea Agenției de Plăți şi Intervenție pentru Agricultură-Centrul Județean Bihor şi Direcției pentru Agricultură Județene Bihor, instituții publice aflate în subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în domeniul public al municipiului Marghita, judeţul Bihor şi de modificare a Anexei nr. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
6. HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 832/2022 privind stabilirea atribuțiilor, organizarea şi funcţionarea Cancelariei Prim-Ministrului
Prin acest act normativ, se prevede în structura organizatorică a Cancelariei Prim-Ministrului, existența funcției de secretar general, înalt funcționar public, numit în condițiile legii, prin decizie a prim-ministrului, cu încadrarea în numărul de posturi aprobat, prin transformarea unui post vacant existent.
Potrivit hotărârii, secretarul general asigură stabilitatea funcționării Cancelariei Prim-Ministrului, continuitatea conducerii și realizarea legăturilor funcționale între structurile acesteia.
Secretarul general îndeplinește atribuțiile și responsabilitățile prevăzute de OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare. De asemenea, secretarul general poate îndeplini și alte atribuții prevăzute de regulamentul de organizare și funcționare al Cancelariei Prim-Ministrului ori încredințate de șeful Cancelariei Prim-Ministrului.
II. MEMORANDUMURI
1. MEMORANDUM cu tema: Aprobarea componentei instituţionale a României în Comitetul de Monitorizare aferent Programului lnterreg VI-A NEXT România-Republica Moldova
Memorandumul propune componența instituțională a României în Comitetul de monitorizare aferent Programului Interreg VI-A NEXT România – Republica Moldova, care va răspunde de eficiența și implementarea acestui program la care România participă ca partener în cadrul componentei de cooperare transfrontalieră la granițele externe ale Uniunii Europene și este Autoritate de Management.
În aria eligibilă a programului sunt cuprinse patru județe din România (Iași, Vaslui, Botoșani și Galați), precum și întregul teritoriu al Republicii Moldova, care vor beneficia în perioada 2021-2027 de asistență financiară comunitară nerambursabilă pentru dezvoltarea de programe și proiecte de cooperare teritorială europeană (transfrontalieră, transnațională și interregională), având ca scop dezvoltarea echilibrată a întregului teritoriu comunitar, prin încurajarea cooperării și schimbului de bune practici în toate regiunile UE.
După ce Comisia Europeană a aprobat la sfârșitul anului trecut Programul Interreg VI-A NEXT România – Republica Moldova și având în vedere calendarul de implementare foarte strâns, aprobarea componenței instituționale a Comitetului de monitorizare este importantă pentru ca acest comitet să-și înceapă activitatea și să poată aproba documentele necesare lansării apelurilor pentru propuneri de proiecte.
III. ANALIZE
1. ANALIZA referitoare la PROIECTUL DE HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru actualizarea cuantumului soldei de grad/salariului gradului profesional deținut de personalul militar, respectiv polițiștii şi polițiștii de penitenciare
IV. INFORMĂRI
1. INFORMARE privind elaborarea Studiului comparativ privind practicile şi instrumentele tehnice utilizate de către alte state pentru accesibilizarea proceselor electorale pentru persoanele cu dizabilități
Autoritatea Electorală Permanentă a elaborat și a transmis către Guvern studiul dedicat practicilor și instrumentelor tehnice folosite în alte state pentru votul persoanelor cu dizabilități, în vederea implementării Măsurii 8.3.3. (i) din Strategia națională privind drepturile persoanelor cu dizabilități “O Românie echitabilă” 2022-2027, aprobată prin HG 490/2022.
Analiza comparativă prezintă modalitățile și procedurile electorale, precum și instrumentele și măsurile de ordin tehnic utilizate pentru accesibilizarea procesului electoral în state membre UE, bune practici ale unor state din afara Uniunii, precum și măsurile implementate în prezent de România în acest domeniu.
Prin examinarea experiențelor statelor membre UE, precum și a unor țări din afara Uniunii Europene, au fost identificate modalități alternative existente pentru exercitarea drepturilor electorale ale persoanelor cu dizabilități. Printre acestea se numără asigurarea de: secții de votare și cabine de vot accesibile, secții de votare alternative, comisii și secții de votare speciale, votul prin corespondență, votul prin intermediul urnei mobile, votul anticipat, votul electronic, votul prin reprezentare, instrumente care să faciliteze exercitarea votului (punerea la dispoziție a lupelor, șabloanelor, a serviciilor de interpretare în limbaj mimico-gestual etc.), asistență pentru exercitarea dreptului de vot (îndrumători, persoane desemnate care să asiste alegătorii cu dizabilități), informare și materiale informative, aplicații informatice, asistență pentru deplasarea la secția de votare, sistem de parcare dedicat vehiculelor alegătorilor cu dizabilități, facilități de transport gratuit, mașini de vot hibride sau electronice.
De asemenea, analiza include o secțiune dedicată măsurilor implementate în prezent în România, precum și soluțiilor identificate, prin consultarea alegătorilor cu dizabilități, pentru creșterea accesului acestei categorii de cetățeni la procesul electoral.